Novaliesmamma skrev 2011-04-25 21:35:27 följande:
Min mamma ville skydda sina barn, vad är det för fel med det? Jag blev inte skadad, inte mina syskon heller. Vi är hur lyckliga som helst och vi har aldrig blivit utsatta för övergrepp eller liknande. Men vi har lärt oss att alltid vara försiktiga! Det enda "negativa" är att jag inte vågar gå ut själv när det är mörkt, inte följer med främlingar efter krogen, inte dricker när jag är ute.
Jag tar tillbaka "jag är väll precis som min mamma var mot mig". Visst kommer min dotter att få vara ensam med släktingar och vänner (som jag litar på). Jag kommer inte låsa dörren till hennes sovrum heller. Men jag skulle aldrig kunna byta hennes blöja när någon ser på (förutom pappan, min mamma o mina systrar), enda sedan hon var nyfödd har jag bytt hennes blöja i toaletten med dörren låst om det fanns folk hemma. Samma sak gäller om hon ska bada eller duscha naken. Min dotters farmor badade henne en gång bakom min rygg och fottade henne. Jag trodde att jag skulle dö. Jag får ont i magen när jag ser små barn springa runt nakna på stranden.
På detta sättet skyddar jag min dotters INTEGRITET. (Jag kommer inte ifrån något arabland och jag är inte muslim. Så religion har ingenting med detta o göra.)
På vilket sätt skadar jag min dotter genom att sitta på en bänk och titta på när hon leker?
Vill du att din dotter ska få samma rädsla för dig att gå ut när det är mörkt. Vill du att din dotter inte ska våga dricka, när hon som vuxen, är ute? Det är en sak att lära sina barn hur de ska agera i olika situationer, för att kunna skydda sig själva, och en sak att genom rädsla lära dem undvika saker. För även om det finns en viss risk att gå ensam när det är mörkt, så känns det bättre att förebygga den risken genom att lära sig hur man försvarar sig i en hotfull situation, än att undvika gå ut när det är mörkt. Om inte annat för att man kan behöva gå ut när det är mörkt någon gång.
Sådan kunskap stärker också en själv, man klarar av en situtation man tycker är läskig.
En fråga, tycker du själv ditt agerande är rationellt? Du kommer låta din dotter vara ensam med släktingar och vänner som du litar på, men låser om dig när du byter blöja, när en obehörig person finns i närheten? Risken att någon skulle göra din dotter illa för att denne blir tänd på att se ett blöjbyte är minimal, mot risken att någon i din närhet skulle göra din dotter något när denne är själv med din dotter.
För både din och dotter skull, ta reda på mer fakta om pedofiler, för att på så sätt lära dig känna igen tecknen på sådana. På det sättet kan du förebygga att din dotter kommer få uppleva samma sak som din mamma.