• dorsia

Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?

Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden i för kategori men det hör ju lite till ett barns utveckling så jag chansar här!

Vad jag är lite nyfiken på är vad ni tycker är en lämplig ålder för ett barn att gå till lekparken helt själv? Vi har en mamma här i området som skickar iväg sin lilla son helt själv till lekplatser runt omkring, allt som oftast. och igår träffade jag mamman som för en gång skull faktiskt satt med i lekparken och frågade henne hur gammal sonen var, och då säger hon att han blir tre om 2 månader.

Barnet är alltså 2 månader äldre än min son, och jag skulle aldrig i livet skicka iväg sonen själv till lekplatsen, jag släpper aldrig ögonen på honom när vi är ute för han är ett yrväder och skulle aldrig klara av att vara ute själv.

Har funderat lite på om det är jag som är hönsig, och att det kanske är vanligt att barn springer ut i lekparken helt själva när de är så små? För jag hörde ytterligare en granne som tyckte att hans dotter kunde vara ute i lekparken själv nästa sommar (hon är ett år idag)...

Hur gör ni?

• Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?
  • Tonx
    Novaliesmamma skrev 2011-04-25 18:55:48 följande:
    Visst, några ser mig kanske som överbeskyddande men jag kan inte slappna av om jag inte vet att min dotter är 100% säker! Tänk om ditt barn klättrar i ett träd, faller flera meter och bryter något eller får hjärnskakning? Tänk om en pedofil tar kontakt med ditt barn? Tänk om ditt barn faller i grupptryck och ger sig iväg med sina kompisar till andra sidan stan? Better be SAFE than SORRY!
    Klättrar i träd låter jag gladeligen mina barn göra, ramlar de och bryter något, så ja. Shit happens. Man ramlar och slår sig. Troligast gör de inte illa sig.
    De får rida hästar också, cykla och vara i lekparken själva.
    Hur länge ska du övervaka ditt barn? Och vad tror du ditt agerande ger för konsekvenser?
  • Buster78
    Tonx skrev 2011-04-25 18:56:35 följande:
    Nej. Visst. Annat var det när vi var små, då fick man gå och åka buss till skolan från ettan.
    Cykla till skolan fick man göra från 4:an.

Ärligt talat så är vi överbeskyddande som få, och nej, barn idag skulle nog inte klara av att gå till skolan själv om jag tänker efter, de har aldrig fått göra någonting "farligt" innan.
    Det finns ingen lag eller bestämmelse som säger när ens barn får cykla till och från skolan, men rekomendationen är från 4:de klass!
    Så tycker jag min dotter är redo för det när hon är 7 år, så kan skolan inget göra.
    (vilket hon inte gör är väl bäst att tillägga!)
  • Tonx
    Buster78 skrev 2011-04-25 19:20:31 följande:
    Det finns ingen lag eller bestämmelse som säger när ens barn får cykla till och från skolan, men rekomendationen är från 4:de klass!
    Så tycker jag min dotter är redo för det när hon är 7 år, så kan skolan inget göra.
    (vilket hon inte gör är väl bäst att tillägga!)
    Nej, men det var en rekommendation från lärarna och alla föräldrarna beslutade gemensamt på mötena att inga barn skulle cykla till skolan före 4:an
  • vittra
    Novaliesmamma skrev 2011-04-25 17:42:37 följande:
    Jag har vänner som låter sina treåringar gå ut och leka själva. Jag bor i bostadsrätt (bv) med uteplats med en lekplats 2 meter ifrån uteplatsen. Jag skulle aldrig låta min dotter leka själv! Hon är iof bara 2 men jag passar ofta min systers 7 åriga dotter och hon får inte heller gå ut själv! Min syster fick sig en utskällning när hon lät sin dotter gå till grannen själv. Grannen bodde på andra sidan gatan i ett villaområde. Jag är inte överbeskyddande men för helvete, håll koll på era barn!
    Eh menar du att du skällde ut din syster för att hon lät ett skolbarn gå själv till grannen?! Ursäkta men vad tror du händer i skolan när ni inte är där och passar hennes minsta steg..?
    Visst, några ser mig kanske som överbeskyddande men jag kan inte slappna av om jag inte vet att min dotter är 100% säker! Tänk om ditt barn klättrar i ett träd, faller flera meter och bryter något eller får hjärnskakning? Tänk om en pedofil tar kontakt med ditt barn? Tänk om ditt barn faller i grupptryck och ger sig iväg med sina kompisar till andra sidan stan? Better be SAFE than SORRY!
    Du ska alltså springa henne i hälarna under hela uppväxten och skydda henne från allt ont?? Lycka till... och det värsta av allt, du tycks inte ens fatta själv hur hysteriskt överbeskyddande du låter!
  • Tonx
    vittra skrev 2011-04-25 20:05:10 följande:
    Eh menar du att du skällde ut din syster för att hon lät ett skolbarn gå själv till grannen?! Ursäkta men vad tror du händer i skolan när ni inte är där och passar hennes minsta steg..?
    Du ska alltså springa henne i hälarna under hela uppväxten och skydda henne från allt ont?? Lycka till... och det värsta av allt, du tycks inte ens fatta själv hur hysteriskt överbeskyddande du låter!
    Att vara överbeskyddande är i mina ögon lika illa som att vara för släpphänt med barnen.
    Det ger olika konsekvenser, men lika dåliga.
  • vittra

För att svara på TS, nej en knapp 3-åring skulle jag aldrig få för mig att lämna och låta springa fritt själv till en lekplats längre bort! Håller med någon ovan att jag skulle nog göra en anmälan om jag upptäckte något dylikt, om inte annat så för ett borttappat barn. Det är fruktansvärt oansvarigt!! Skulle aldrig låta min 3,5 åring springa själv till lekplatsen ens... på vår egen gård kan hon vara själv ute kortare stunder medan jag gör något ärende inne och med öppen dörr, men inte flera hundra meter bort! De är alltför beroende av en vuxen fortfarande och absolut inte mogna för så självständiga äventyr!

• vittra
    Tonx skrev 2011-04-25 20:07:28 följande:
    Att vara överbeskyddande är i mina ögon lika illa som att vara för släpphänt med barnen.
    Det ger olika konsekvenser, men lika dåliga.
    Absolut! Det finns väl nåt som kallas sunt förnuft!!! Hur hade man tänkt främja någon slags begynnande självständighet om en 7-åring inte ens får gå till grannen några hus bort?!
  • gryning2

Nej, min son är 3½ och han får inte vara ute utan tillsyn. På vår egen gård kan han vara ute om jag t.ex. är inne i köket. Jag ser honom hela tiden då om han leker i sandlådan. Men om jag inte ser honom så går jag direkt ut och kollar.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Tonx
    vittra skrev 2011-04-25 20:13:18 följande:
    Absolut! Det finns väl nåt som kallas sunt förnuft!!! Hur hade man tänkt främja någon slags begynnande självständighet om en 7-åring inte ens får gå till grannen några hus bort?!
    Ja. När man var i den åldern sprang man ju mellan kompisarna lite hur som helst, bara man ringde och meddelade vart man är.
    Sen är det ju lite beroende på hur man bor, jag är uppväxt på landet och då är det mycket skogsstigar man genar mellan och så.
  • skanka

Om man ser till barn som går till skolan idag så är i många fall den största trafikfaran all trafik runt skolgården med alla föräldrar som envisas med att skjutsa dit sina barn.

Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?