• dorsia

Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?

Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden i för kategori men det hör ju lite till ett barns utveckling så jag chansar här!

Vad jag är lite nyfiken på är vad ni tycker är en lämplig ålder för ett barn att gå till lekparken helt själv? Vi har en mamma här i området som skickar iväg sin lilla son helt själv till lekplatser runt omkring, allt som oftast. och igår träffade jag mamman som för en gång skull faktiskt satt med i lekparken och frågade henne hur gammal sonen var, och då säger hon att han blir tre om 2 månader.

Barnet är alltså 2 månader äldre än min son, och jag skulle aldrig i livet skicka iväg sonen själv till lekplatsen, jag släpper aldrig ögonen på honom när vi är ute för han är ett yrväder och skulle aldrig klara av att vara ute själv.

Har funderat lite på om det är jag som är hönsig, och att det kanske är vanligt att barn springer ut i lekparken helt själva när de är så små? För jag hörde ytterligare en granne som tyckte att hans dotter kunde vara ute i lekparken själv nästa sommar (hon är ett år idag)...

Hur gör ni?

• Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?
  • NoOneCaresAboutYou

Aldrig att jag skulle låta min blivande treåring leka på lekplatsen själv, aldrig!

Jag håller mig alltid nära mina barn oavsett var de befinner sig, saker kan hända på mindre än en sekund och mina barn är värda allt så inte en chans att jag bara skulle överlämna allt ansvar åt någon så liten. 

• Jens Hellgren

Hindra dig själv! Du får absolut inte låta ditt barn springa ut själv i parken som 3-åring. Människorov, kidnappning, pedofili, antastning, etc. Alla dessa är benämningar på hemska brott som i vissa fall tyvärr är ostoppbara. Du får absolut inte låtas falla offer för någon av dessa hemskheter.

• mammasgullar

Jag kan låta min 3 åring, vara i lekparken själv om jag är ute, ibland springer jag in o fixar något medans han fortfarande är ute.
    Men vi har inga bilar o liknande här, och min son är en sån mammagris så han springer in till mig med några minuters mellanrum för att kolla att jag är kvar.
    Och jag går självklart ut med jämna mellanrum för att se till att han sitter i sandlådan eller åker runt på sin bil.

Men vore lekparken långt bort är det inte en chans att han skulle få vara själv, jag ser min pojke mer eller mindre hela tiden, och vi kommunicerar i princip hela tiden för att kolla upp varandra. Han går inte ifrån mig, han är som sagt, VÄRLDENS mammagris.

• dorsia

Jens Hellgren: jag lämnar inte mitt barn självt i lekparken, skulle aldrig falla mig in! :)

• Freiya

har en pojk på 2,5 och jag skulle ALDRIG släppa iväg honom själv! skulle inte släppa iväg dottern på snart 5 heller! här hemma i trädgården får de vara ute själv, men då lyssnar man ju på dem hela tiden och har koll på vad de gör osv. plus att det är inhängnat.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Queenie70

Det är helt jävla galet att skicka ut en 3 åring själv för att leka. HEeeeeeelt galet!

• Åskan

Nej inte när han var 3. Nu är han 4,5 och rör sig ganska fritt häromkring. Men bara i lekparken i närheten och i skogen bakom huset. Han vet var han får vara o hur långt han får gå. Har hittills aldrig haft anledning att oroa mig. (Men lite orolig är jag förstås ändå, så jag går ut och kollar honom då och då...)

• mammasgullar
    mammasgullar skrev 2011-04-26 11:18:26 följande:
    Jag kan låta min 3 åring, vara i lekparken själv om jag är ute, ibland springer jag in o fixar något medans han fortfarande är ute.
    Men vi har inga bilar o liknande här, och min son är en sån mammagris så han springer in till mig med några minuters mellanrum för att kolla att jag är kvar.
    Och jag går självklart ut med jämna mellanrum för att se till att han sitter i sandlådan eller åker runt på sin bil.

Men vore lekparken långt bort är det inte en chans att han skulle få vara själv, jag ser min pojke mer eller mindre hela tiden, och vi kommunicerar i princip hela tiden för att kolla upp varandra. Han går inte ifrån mig, han är som sagt, VÄRLDENS mammagris.
    Lägger till att vår lekpark är precis utanför huset så jag har koll, å han är inte ens 15m bort innan människor här tror att jag skiter i mitt  barn och är en dålig förälder.. fast det är jag väl också ;)
  • maddan86

Jag släpper ut min dotter som fyller 3 i augusti i lekparken utanför mitt köksfönster. Vi bor i ett villa/radhus område med små snurror eller vad man ska säga, så lekparken ligger i mitten. Så jag ser henne hela tiden. Men jag släpper endast ut henne om jag är i köket där jag ser henne hela tiden. Men skulle aldrig släppa henne utan koll!

• Dohgon

Skulle aldrig i mitt liv låta dem gå ut själva. Vi planerar att skaffa hus snart, men kommer ändå vara med barnen ut när de ska leka så jag har koll på vad som händer. Våra barn är annu bara 3 månader, men vet med mig själv att jag aldrig skulle våga lämna dem ensama då jag vet så väl att olyckor kan hända så lätt. och vet även att det finns många hemska människor där ute tyvärr som skulle kunna skada barn

Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?