Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?
Vi har en lekplats som jag kan se från köksfönstret. Om jag ropar från fönstret så hör barnen mig och jag kan vara där på 30 sekunder. Här är nästan ingen biltrafik. Man får endast köra fram till husen för att hämta/lämna saker. Det brukar bli 1-2 bilar per dag som kör förbi och hastigheten är begränsad till 10 km/h. Min son var 3,5 år när vi flyttade hit och det hände att han fick gå till sandlådan om hans storasyster, då 6,5 år, var med. Ensam skulle jag inte ha släppt iväg honom då, men sommaren därpå tyckte jag att det var OK. Hade jag inte kunnat se barnen så skulle jag inte ha lagt ett sådant ansvar på en sexåring och jag hade nog inte släppt ut sonen ensam när han var fyra heller.
Nu är sonen fem och han går ensam hem till kompisar som bor i vår bostadsrättsförening. Då behöver han inte gå på några riktiga bilvägar och området är inte större än att jag hittar honom om han får för sig att stanna på en av lekplatserna istället.
På ett sätt skulle jag förstås helst hålla barnen inom två meters avstånd från mig hela tiden. Det skulle kännas tryggast. Men hur ska de växa upp, utveckla självkänsla och bli trygga i att de klarar av saker om jag inte vågar släppa iväg dem, i alla fall lite grann?