• dorsia

Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?

Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden i för kategori men det hör ju lite till ett barns utveckling så jag chansar här!

Vad jag är lite nyfiken på är vad ni tycker är en lämplig ålder för ett barn att gå till lekparken helt själv? Vi har en mamma här i området som skickar iväg sin lilla son helt själv till lekplatser runt omkring, allt som oftast. och igår träffade jag mamman som för en gång skull faktiskt satt med i lekparken och frågade henne hur gammal sonen var, och då säger hon att han blir tre om 2 månader.

Barnet är alltså 2 månader äldre än min son, och jag skulle aldrig i livet skicka iväg sonen själv till lekplatsen, jag släpper aldrig ögonen på honom när vi är ute för han är ett yrväder och skulle aldrig klara av att vara ute själv.

Har funderat lite på om det är jag som är hönsig, och att det kanske är vanligt att barn springer ut i lekparken helt själva när de är så små? För jag hörde ytterligare en granne som tyckte att hans dotter kunde vara ute i lekparken själv nästa sommar (hon är ett år idag)...

Hur gör ni?

• Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?
  • Philippa

Jag hade nog väntat längre än så.. men alla är vi olika.

• viseversa

Alrig i livet att mina ungar skulle få gå till parken själva. Dom är 4 resp 2,5 år. Dom klarar sig itne själva helt klart och skulle försvinna på studs eller bli påkörda eller så KAN något äckel ta dom. Jag skulle ta ett snack med den morsan om jag avr du ts för det är inte okej!

• dorsia

Skönt å höra att det inte bara är jag som reagerar på att det är för tidigt att lämna ut sitt barn helt själv i den åldern!
    Precis som du säger viseversa, så kan det ju händra precis vad som helst!!

• Fru Kwasthilda

Min 5-åring skulle aldrig få vara oövervakad på en lekplats! I vår egen trädgård, ja.

• Buspojkarna

Här får inte ens min 5åring gå ut själv. Jag vill ha honom inom synhåll så att ingen kidnappar honom. Skulle aldrig kunna leva med att han försvann eller skadade sig bara för att jag var för lat och inte följde med ut.

Om vi tex är utomlands så räcker det inte ens med inom synhåll, då är det några få meter från barnen.

Vi skaffade inte barn för att låta de gå ut själva. Den tiden kommer när de är tillräckligt stora och när vi käner att vi vågar släppa de lösa.

• Jessa med 3

Vi har en dotter som fyller 3 i juli och hon får vara ute själv i vår trädgård bara om jag har dörren öppen och kan ha lite koll på var hon är och vad hon gör. Jag skulle inte släppa ut henne obevakad till en allmän lekplats.

• svårt att vara unik

Jag lät min son gå själv till sin avdelning på dagis häromveckan eftersom han så gärna ville (helt inhängnat område) medan jag lämnade lillebror på en annan avdelning. Det gick fullständigt åt skogen och han trodde att jag övergivit honom. Han fyllde 3 i januari så mitt svar på din fråga blir såklart nej. För MIN treåring.

• Guld gossarnas Super Mamma

men har han ens nöje på lekplatsen ensam??? han når ju tex inte upp i gungorna... nä,för liten är han tycker då jag,har en 3åring och en 5åring och nu har 5 åringen fått vara utanför ensam och cykla,men jag sitter på altanen och håller koll.    

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • dorsia
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-04-25 08:04:53 följande:
    men har han ens nöje på lekplatsen ensam??? han når ju tex inte upp i gungorna... nä,för liten är han tycker då jag,har en 3åring och en 5åring och nu har 5 åringen fått vara utanför ensam och cykla,men jag sitter på altanen och håller koll.     
    Nej,  precis. Och det sorgligaste av allt, han kommer in till vår trädgård (bor i typ radhus) och frågar " vart är mamma?"
    Och så frågar han om han får leka med vår son istället när jag säger att jag inte vet vart hans mamma håller hus... Stackars liten.
  • viseversa
    dorsia skrev 2011-04-25 08:07:18 följande:
    Nej,  precis. Och det sorgligaste av allt, han kommer in till vår trädgård (bor i typ radhus) och frågar " vart är mamma?"
    Och så frågar han om han får leka med vår son istället när jag säger att jag inte vet vart hans mamma håller hus... Stackars liten.
    varför pratar du inte med hans mamma ts? 
Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?