• Anonym (TS)

Bröstförminskning via landstinget?

Något som fått igenom en bröstförminskning via landstinget? Vad hade dom för krav? Samt din storlek innan och vikt...

Jag har idag 85DD till min korta kropp på 159 cm. Men osäker på om de är tillräckligt för att få igenom..jag har varit gravid med tvillingar så dom hänger otroligt mycket vilket jag mår otroligt dåligt över samt det kliar och svettas otroligt mycket under brösten vilket är jobbigt...ofta ont i nacken och misstänker att de är pga bröststorleken..

Dock har jag ca 15 kilos övervikt så kommer inte gå till vårdcentralen innan jag gått ner dessa..

Men ändå tacksam för era tips och erfarenheter, självklart kommer jag spara ihop de själv om de inte går igenom men tänkte ändå att de kan vara värt ett försök först via landstinget...

• Svar på tråden Bröstförminskning via landstinget?
  • Iam

Glömde frågan.

Ni som gjort operationen.
    Gör det mycket ont?
    Vilka komplikationer kan uppstå? 

• Anonym

Någon som gjort en operation och fått barn sen? Hur har det gått med ammningen?

• Anonym (j)
    Anonym (S) skrev 2011-08-09 20:15:30 följande:
    Jag bekostade min operation själv. Jag inte fick remiss för att jag hade 2 KG övervikt, precis som att jag inte hunnit gå ner dem Kg innan dess och då tröttnade jag ringde en klinik och veckan efter så var jag opererad. Det var det bästra jag gjort, bästa spenderade pengar någonsin.

Jag hed E-F Kupa beroende på var man gick och köpte BH. Fy fan rent ut sagt var skönt det är att slippa att betala en förmögenhet för BH. Vad svårt det var att hitta snygga och funktionella Bh på den tiden. När man tränade fick jag ha 2 sportb behåar för att hålla tuttarrna på plats.

Idag om jag ska ha en axellös klänning så kan jag även ha en remlös bh, det ni. Det hade jag inte kunnat för ett par år sedan. 
    2 kilo? Det är ju ingenting. Verkligen ingenting. Det kan man gå ner lätt om man måste. Galenskap.
  • Anonym (80H)
    Anonym (Tuttifrutti) skrev 2011-05-31 05:04:42 följande:
    Halloj! Jag gjorde en förminskning via landstinget för ca 2 år sen. Och som en del skriver så får man ha Max BMI 25. Dessutom mäter de hänget på brösten från halsgrop till bröstvårta och detta ska va mer än 17 cm har jag för mig. Sen mäter de också volymen på brösten genom att sätta olika volymskålar på tuttarna, och detta för att se att det finns en viss minimivolym att ta bort, minns ej på hur mycket dock. Rökte man blev man också tvungen att sluta. Ja detta va iaf kraven i mitt landsting. Mina problem va ständig värk i axlarna, spänningshuvudvärk och vissa psykiska problem då jag alltid kände mej som ett par pattar med kropp typ. Hade 80J! Och på det var det också begränsande i mitt liv då jag hade svårt att träna för det bara gjorde mer ont i kropp, axlar och rygg. Brösten jag fick sen är helt underbara så det är verkligen något av det bästa jag gjort i hela mitt liv!! De tar bort fett och lyfter upp dom, i de flesta fall skär de loss bröstvårtan genom att skära kring vårtgården för att flytta upp dessa högre på det "nya" bröstet. Det låter värre än va det är de gör då ett ankarärr och ärret man får är då kring vårtgården, och sedan rakt nedåt och sen längs med under bröstet. Men tejpar man noga och håller efter blir ärren verkligen nästan osynliga, blev dom iaf på mej. Fick sen ett par underbara bröst i storlek 80C som sitter på plats, med en bröstvårta som pekar utåt/uppåt och inte hänger rakt ner Lessen att det inte är styckeindelat, skriver på mobilen och av nån lustig anledning går det inte att få stycken :-/
    17cm? stämmer verkligen det? jag har 26!
  • Anonym

26... Jag har TRETTIOTRE på högra och TRETTIOETT på vänstra!!! :( JAG ÄR 22!!!

• Anonym (Tuttifrutti)

Va kul att den här tråden kom till liv ska försöka svara på några frågor iaf Jag tyckte inte alls den gjorde ont, men mådde sjukt illa dygnet efter, och sköterskorna sa att det är vanligt med illamående just efter en sån här operation, men illamåendet försvinner ju snabbt. Sen gäller det att tejpa, tejpa, tejpa och ta det försiktigt såklart! Det spänner lite och är ömt men så värst ont gjorde det inte alls. Men jag låg verkligen ner de första 2 veckorna för jag ville inte sabba nåt. Och sen tejpade jag länge för att få fina ärr sen får man ganska starka smärtstillande också som man ska/får ta i två veckor. en komplikation är just att man kan få varinfektioner i snitten, så det gäller att hålla det rent och ta det försiktigt så går det oftast utan problem. Jag har fått 2 barn efter min operation och bara kunnat delamma. Jag har inte haft tillräckligt med mjölk. Det finns inget som säger säkert att sett berott på operationen men eftersom att det är vanligt så tror iaf jag det. Det har iaf kommit mjölk och jag har kunnat pumpa ut och gett, jag har också kunnat nattamma och tröstamma. Men efter några månader när barnet blivit större och krävt mer så hinner inte brösten med, eller ja, kan helt enkelt inte leverera mer mjölk hur mycket man än kämpar. Men jag är iaf nöjd, har gett barnen ca 1/3 bröstmjölk och sen resten ersättning. Och ja, mer än 17 cm ska man ha. För oss med riktigt stora hängiga bröst känns det lite, men då vet man ju att man är kvalificerad med råge. Jag har för mig att jag hade 29 och 31 cm >_

• Anonym (S)

Jag mådde hur bra som helst efter operationen, var bara sjukskriven ett par dagar och åt bara smärtstillande de 2 första kvällarna. Gick tillbaks till jobbet efter 1½ vecka, men jag hade tajmat in operationen vid en helg mitt i veckan så jag behövde inte sjukskriva mig mer än 3 dagar tror jag att det var.

Jag kunde lika gärna varit utan tabletter. Jag tejpade och köpte även en creme för ärr, men det vette sjutton ifall det hjälper, men jag smörjde ändå.  Min är är väldigt blekta och jag har inga som helst problem med att det är ärr. Jag går inte så ofta topless offentligt ändå
    Jag sov länge med operations bh på mig, flera månader har jag för mig.

När man gör en förminskning, så är det ankarsnitt som gäller, man kan inte göra ett snitt som för implantat, det är ju en helt annan typ av operation.

De ska ju skära bort en del av brösten, skära ut bröstvårtan och sedan lyfta upp brösten till normal position och sy fast bröstvårtorna igen.

17 cm är det till mina bröstvårtor idag från nyckelbenet till bröstvårtan, så det är nog för lite häng för att få en operation. Det är mer 28 cm som är kravet  se mer på nedan länk

http://www.plastikoperationer.net/fraga/broestfoerminskning/280-vilka-aer-kraven-foer-skall-fa-broestfoerminskning-betald-landstinget.html

Något som jag kan ångra lite idag då jag ändå gjorde en privat operation, är att jag inte la implantat för att få ännu fastare och högre bröst. Låter galet, men det finns väldigt små implantat och det hade enbart gjort att de varit ännu fastare än vad de är idag. Tror jag iaf. Nu är min operation gjord för flera år sedan så det spelar ingen roll idag. Jag vill ändå inte ha ett främmande ämne i min kropp.

Jag är supernöjd med mina bröst, men naturens lag gäller även förminskade lyfta bröst = blir lite mer häng. Ett implantat hade antagligen fördröjt det.

Jag är nöjd om jag kan ha normal storlek på bh, köpa en bikini i samma storlek överdel som underdel, slippa ha ont i nacke och axlar, kunna ha axellösa bh och även kunna gå utan bh om jag så vill. Men det känns konstigt även idag att gå utan bh.

Jag tycker att det är synd att det finns för lite information och bilder på förminskningar, förstoringar svämmar ju nätet över med.  

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (j) skrev 2011-08-12 12:57:42 följande:
    Jag har hittat några bloggar som jag tycker är bra. De visar bilder och berättar ärligt hur det var/är.

pyret66.blogg.se/

denzohdahlia.blogg.se/category/brostforminskn...

zombinans.blogg.se/category/brostforminskning...
    Avskräcktes faktiskt från att göra en op när jag kollade in länkarna ovan
    Hon denzodalias ena bröst är ju för tusan rumpformat!
    Hon skriver dessutom att hennes läkare varnade henne för att det kanske inte skulle bli estetiskt.
    Vad i helsike !? Vem vill ha deformerade bröst liksom? Nej, usch.

• Anonym (S)
    Anonym (Hjälp) skrev 2011-08-12 13:39:29 följande:
    Avskräcktes faktiskt från att göra en op när jag kollade in länkarna ovan
    Hon denzodalias ena bröst är ju för tusan rumpformat!
    Hon skriver dessutom att hennes läkare varnade henne för att det kanske inte skulle bli estetiskt.
    Vad i helsike !? Vem vill ha deformerade bröst liksom? Nej, usch.

Hennes ena bröst reagerade jag också på. Mina är mer lika de som pyret66 har. Jag tror att det är ovanligt att man får ett så deformerat bröst och hade jag varit henne så hade jag träffat en läkare för att se om det hade gått att korrigera.

Men jag kan säga, jag tar hellre ett rumpbröst som sitter i rätt höjd, en ett jättebröst som hänger ner till naveln. 
    Jag hade så ont i nacke och axlar så jag hade nog inte brytt mig så mycket om just den biten, just då. Jag behöver inte idag köpa en storlek större skjorta för att brösten gör att det glipar.

• riboflavin
    Anonym (S) skrev 2011-08-15 17:21:24 följande:
    Hennes ena bröst reagerade jag också på. Mina är mer lika de som pyret66 har. Jag tror att det är ovanligt att man får ett så deformerat bröst och hade jag varit henne så hade jag träffat en läkare för att se om det hade gått att korrigera.

Men jag kan säga, jag tar hellre ett rumpbröst som sitter i rätt höjd, en ett jättebröst som hänger ner till naveln. 
    Jag hade så ont i nacke och axlar så jag hade nog inte brytt mig så mycket om just den biten, just då. Jag behöver inte idag köpa en storlek större skjorta för att brösten gör att det glipar.

Kan inte annat än hålla med, hellre rumptuttar än att släpa runt på de jag har idag Solig

Inte för att vara "men dina problem är ju ingenting jämfört med mina"-aktig, men EN storlek större, jag skulle vara tvungen att köpa 8-10 storlekar större på just skjorta. (Är normalt en 34-36, men ska en ordinär skjorta gå att stänga så måste jag ha strl. 44 på den) Av förklarliga skäl köper jag inte skjortor Skrikandes
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Anonym (S)
    riboflavin skrev 2011-08-15 17:41:20 följande:
    Kan inte annat än hålla med, hellre rumptuttar än att släpa runt på de jag har idag Solig

Inte för att vara "men dina problem är ju ingenting jämfört med mina"-aktig, men EN storlek större, jag skulle vara tvungen att köpa 8-10 storlekar större på just skjorta. (Är normalt en 34-36, men ska en ordinär skjorta gå att stänga så måste jag ha strl. 44 på den) Av förklarliga skäl köper jag inte skjortor Skrikandes

Jag köpte också 2 storlekar större på skjortor, men det var väldigt få av just det plagget i min garderob. Men det vara bara ett exempel på att jag hade inte tvekat att göra en operation för att jag sett ett deformerat bröst. Då har man nog inte så stora bröst och så ont om man tvekar.

Jag tvekade inte en sekund. 
  • Anonym (osäker 18åring)

jag är snart 18 och har J-kupa. jag undrar om man kommer få ett lyft tillsammans med förminskningen eller om det kommer lämnas ''löst och hängigt'' ?
     jag har mycket problem med rygg, nacke och huvudvärk. Tränar mycket, spelar i damtvåan så det är intensiv träning varje dag.
    Vilket resulterar till mycket smärtor. Tror ni jag kommer få en förminskning av landstinget? 

• Anonym (intresserad)

Bra tråd, ska kika runt på era länkar

• radiomedverkan

Hej

Vi söker någon för att medverka i Sveriges Radio som gjort en bröstförminskning.

Någon här som gjort och som kan vara med på telefon och berätta om det? Man får givetvis vara anonym :)
    Maila mig

[email protected]

Med vänlig hälsning Lisa Friberg

• Undrande anonym1

Hur kontaktade ni landstinget? Jag vill också se om jag kan få min bröstförminskning genom landstinget, men hittar inga kontaktuppgifter någonstans. Är det 1177 jag borde ringa? 

Och det här var ju ett tag sedan, hur gick det med allt?

• Undrande anonym1
    Anonym (Lider varje dag) skrev 2011-05-31 02:57:41 följande:

Har 85 K (!) Beställer mina bh på nätet från Storbritannien, eftersom de inte går att hitta här hemma. Är 1.78 lång och har ca 15 kilo för mycket att släpa på. I Västernorrland måste du ha max 25 i BMI, och jag kommer därför att betala  min operation själv :(( Jag står verkligen inte ut längre.

Varifrån beställde du dina bh:ar?
Svar på tråden Bröstförminskning via landstinget?