• Anonym (TS)

Bröstförminskning via landstinget?

Något som fått igenom en bröstförminskning via landstinget? Vad hade dom för krav? Samt din storlek innan och vikt...

Jag har idag 85DD till min korta kropp på 159 cm. Men osäker på om de är tillräckligt för att få igenom..jag har varit gravid med tvillingar så dom hänger otroligt mycket vilket jag mår otroligt dåligt över samt det kliar och svettas otroligt mycket under brösten vilket är jobbigt...ofta ont i nacken och misstänker att de är pga bröststorleken..

Dock har jag ca 15 kilos övervikt så kommer inte gå till vårdcentralen innan jag gått ner dessa..

Men ändå tacksam för era tips och erfarenheter, självklart kommer jag spara ihop de själv om de inte går igenom men tänkte ändå att de kan vara värt ett försök först via landstinget...

• Svar på tråden Bröstförminskning via landstinget?
  • Anonym (Tuttifrutti)

Halloj! Jag gjorde en förminskning via landstinget för ca 2 år sen. Och som en del skriver så får man ha Max BMI 25. Dessutom mäter de hänget på brösten från halsgrop till bröstvårta och detta ska va mer än 17 cm har jag för mig. Sen mäter de också volymen på brösten genom att sätta olika volymskålar på tuttarna, och detta för att se att det finns en viss minimivolym att ta bort, minns ej på hur mycket dock. Rökte man blev man också tvungen att sluta. Ja detta va iaf kraven i mitt landsting. Mina problem va ständig värk i axlarna, spänningshuvudvärk och vissa psykiska problem då jag alltid kände mej som ett par pattar med kropp typ. Hade 80J! Och på det var det också begränsande i mitt liv då jag hade svårt att träna för det bara gjorde mer ont i kropp, axlar och rygg. Brösten jag fick sen är helt underbara så det är verkligen något av det bästa jag gjort i hela mitt liv!! De tar bort fett och lyfter upp dom, i de flesta fall skär de loss bröstvårtan genom att skära kring vårtgården för att flytta upp dessa högre på det "nya" bröstet. Det låter värre än va det är de gör då ett ankarärr och ärret man får är då kring vårtgården, och sedan rakt nedåt och sen längs med under bröstet. Men tejpar man noga och håller efter blir ärren verkligen nästan osynliga, blev dom iaf på mej. Fick sen ett par underbara bröst i storlek 80C som sitter på plats, med en bröstvårta som pekar utåt/uppåt och inte hänger rakt ner Lessen att det inte är styckeindelat, skriver på mobilen och av nån lustig anledning går det inte att få stycken :-/

• Anonym (j)

Jag undrar också hur det har gått?

Jag har 80-85 G/H. Skulle också vilja göra en förminskning. Har ont i axlarna och ryggen. Men jag vill gärna ha fler barn i framtiden, vill inte förstöra chansen att amma.

• Anonym
    Anonym (j) skrev 2011-08-09 19:20:45 följande:
    Jag undrar också hur det har gått?

Jag har 80-85 G/H. Skulle också vilja göra en förminskning. Har ont i axlarna och ryggen. Men jag vill gärna ha fler barn i framtiden, vill inte förstöra chansen att amma.
    jag har 75 J/K :(
  • riboflavin

Jag har blivit nekat op via landstinget.
    De hade väl 3 huvudskäl:

-Jag har aldrig varit sjukskriven för mina ryggbesvär.

-Jag hade inte tillräckligt "hängiga" bröst.

-Jag verkade inte må psykiskt dåligt av dem.

Tacka fan för det! Tränar som en idiot för att slippa ha ont, har aldrig fött barn eller pendlat i vikt, då brukar man ju inte ha hunnit få jättehängiga före 30, och jag har gott självförtroende.

Tänkte efter lite och vägde en privat omkostnad på runt 50 000 kr mot att sluta träna=ryggsmärtor, jojobanta=hängigare bröst och låta min avsky inför dem bryta ner mig. Inte ett jättesvårt val faktiskt.
    Blir en förminskning när jag är färdig med barnafödandet.

Har 70I (160 cm, 64 kg) 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-08-09 19:45:07 följande:
    Jag har blivit nekat op via landstinget.
    De hade väl 3 huvudskäl:

-Jag har aldrig varit sjukskriven för mina ryggbesvär.

-Jag hade inte tillräckligt "hängiga" bröst.

-Jag verkade inte må psykiskt dåligt av dem.

Tacka fan för det! Tränar som en idiot för att slippa ha ont, har aldrig fött barn eller pendlat i vikt, då brukar man ju inte ha hunnit få jättehängiga före 30, och jag har gott självförtroende.

Tänkte efter lite och vägde en privat omkostnad på runt 50 000 kr mot att sluta träna=ryggsmärtor, jojobanta=hängigare bröst och låta min avsky inför dem bryta ner mig. Inte ett jättesvårt val faktiskt.
    Blir en förminskning när jag är färdig med barnafödandet.

Har 70I (160 cm, 64 kg) 
    Har du några barn nu? Om du har det, hur har brösten förändrats efter amning?
    Inte för hängiga bröst? Vad fan =S Kan du inte gå till en annan läkare och överklaga beslutet?

Jag hade E innan jag blev gravid, brösten växte i takt med magen och till slut blev jag sjukskriven för ryggproblem (jobbar i butik) Nu är min tös 1månad gammal och jag ammar, brösten är hängiga och utan fyllnad... =( Jag svettas väldigt mycket under brösten och blir helt röd och det kliar som attan =(
    Inte okej för en 22 åring =(
    Jag är 162 o vägde 64-65 innan grav, har inte gått ner alla kg än.
  • Anonym (S)

Jag bekostade min operation själv. Jag inte fick remiss för att jag hade 2 KG övervikt, precis som att jag inte hunnit gå ner dem Kg innan dess och då tröttnade jag ringde en klinik och veckan efter så var jag opererad. Det var det bästra jag gjort, bästa spenderade pengar någonsin.

Jag hed E-F Kupa beroende på var man gick och köpte BH. Fy fan rent ut sagt var skönt det är att slippa att betala en förmögenhet för BH. Vad svårt det var att hitta snygga och funktionella Bh på den tiden. När man tränade fick jag ha 2 sportb behåar för att hålla tuttarrna på plats.

Idag om jag ska ha en axellös klänning så kan jag även ha en remlös bh, det ni. Det hade jag inte kunnat för ett par år sedan. 

• Anonym
    Anonym (S) skrev 2011-08-09 20:15:30 följande:
    Jag bekostade min operation själv. Jag inte fick remiss för att jag hade 2 KG övervikt, precis som att jag inte hunnit gå ner dem Kg innan dess och då tröttnade jag ringde en klinik och veckan efter så var jag opererad. Det var det bästra jag gjort, bästa spenderade pengar någonsin.

Jag hed E-F Kupa beroende på var man gick och köpte BH. Fy fan rent ut sagt var skönt det är att slippa att betala en förmögenhet för BH. Vad svårt det var att hitta snygga och funktionella Bh på den tiden. När man tränade fick jag ha 2 sportb behåar för att hålla tuttarrna på plats.

Idag om jag ska ha en axellös klänning så kan jag även ha en remlös bh, det ni. Det hade jag inte kunnat för ett par år sedan. 
    Har du mycket synliga ärr?
    Skär man alltid från mitten av bröstvårtan och ner? Det går inte att skära under bröstet så det blir ett sånt ärr från en bröstförstoring?
  • Anonym (80H)

Jag blev precis nekad för att jag vägde fyra kilo för mycket!! Du måste ha ett BMI på max 25, och naturligtvis ont och allt det där..kontakta din VC så kan de förklara exakt för dig vad som gäller.

• Iam

Det här var en possitiv tråd att hitta. 
    Jag har själv funderat på att göra förminskning och om det skulle kunna gå genom landstinget.
    Dock har jag inte vågat ta tag i det. Dels pga operation, men dels för att VC kanske inte skulle ta mig på allvar.

Jag är 166 lång, väger 60 kg och har storlek 75 E.
    Dom blev sådär stora i gymnasiet och då började även mina ryggproblem och spänningshuvudvärk.
    Jag har dock aldrig kopplat ihop dessa problem förrän nu.
    Istället har jag lagt ut multum med pengar till kiropraktorer och annat för att jag ska få ordning på ryggen, och huvudvärken har jag bara förutsatt att den kommit på köpet med ryggproblemen.

Jag har egentligen aldrig själv reagerat på storleken på mina bröst.
    Men andra gör det.
    Många frågar om dom är opererade och jag har även haft mindre smickrande smeknamn som haft med brösten att göra.
    Sen är det klart att det är riktigt svårt att hitta BH:ar, och att hitta en träningsBH är rent omöjligt.
    Jag använder en vanlig BH och sen en tränings-Bh ovanpå det. Sen sätter jag på ett riktigt tajt linne som håller det hela tajt.  

Svar på tråden Bröstförminskning via landstinget?