• Anonym (TS)

Bröstförminskning via landstinget?

Något som fått igenom en bröstförminskning via landstinget? Vad hade dom för krav? Samt din storlek innan och vikt...

Jag har idag 85DD till min korta kropp på 159 cm. Men osäker på om de är tillräckligt för att få igenom..jag har varit gravid med tvillingar så dom hänger otroligt mycket vilket jag mår otroligt dåligt över samt det kliar och svettas otroligt mycket under brösten vilket är jobbigt...ofta ont i nacken och misstänker att de är pga bröststorleken..

Dock har jag ca 15 kilos övervikt så kommer inte gå till vårdcentralen innan jag gått ner dessa..

Men ändå tacksam för era tips och erfarenheter, självklart kommer jag spara ihop de själv om de inte går igenom men tänkte ändå att de kan vara värt ett försök först via landstinget...

• Svar på tråden Bröstförminskning via landstinget?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2011-04-24 18:54:12 följande:
    Okej, men vilken vikt hade du innan och bröststorlek?

Mina DD känns ju liksom inte så stora om man jämför med er andra som har mycket större...men är ju ändå så att mina skapar problem oxå så hoppas på att vårdcentralen ska förstå de..
    ojoj, då ska vi se om jag minns =) jag är 1,75 och hade 85D ungefär... jag vägde nog närmare 89 kilo!!
    men läkaren ansåg att om jag gick ner dom kilona så förebyggde dom eventuellt många andra sjukdomar med ryggbesvär och diabetes osv som övervikt kan framkalla, plus att efter jag gått ner dom kilona så skulle ju brösten hänga ner sig en del och bara det tyckte hon var anledning nog =)
  • Anonym (TS)

Vad hade ni alla för besvär?

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2011-04-24 21:51:10 följande:
    Vad hade ni alla för besvär?
    ett kriterie tror jag är att man inte kan hitta bh-ar som sitter bra i passform eller storleksmässigt..
  • Anonym

haha o jag som har 105 F!! (Japp!!) äkta ara. fött två barn har jag gjort också och ammat barnen med, (inte gick jag ner ngt i vikt för det)...

• Anonym

jag har 70 H och de är rätt tunga och jobbiga, svårt att hitta kläder som sitter snyggt. Men vågar inte opereras.

• Empiiis

Jag vill också göra en. Har också ca 15 kg övervikt nu. Ska gå ner under sommaren och sedan ta kontakt med min läkare på vc.
    Har nog 80-85 G-H kupa. Svårt att veta exakt då olika modeller och märken sitter olika. Hittar aldrig en bh på tex hm, lindex eller kapphal.
    Bhn slits ut ganska fort också. Jag menar, brösten hänger där och det bli svettigt och smutsigt. De få bhr jag har tvättas ju hela tiden och slits.
    Har jätteont i ryggen och har haft det sen jag var 12 år.
    Svårt att hitta kläder när jag ska ha Medium typ 38 i midjan och 48 över brösten. Kan bara drömma om att ha en bikini som kan knytas i nacken och att bära en tunn sommarklänning utan ett flera cm brett bh band i ryggen. Och framförallt kunna köpa en bh under 300 kr.
    Har alltid haft komplex för mina bröst. Var ju inte så kul att ha hängtuttar redan som 13 åring.

Min mamma gjorde en via landstinget för ca 22 år sedan.

• Anonym (M)

Jag får igenom min operation. Är 165 lång och har 75 G eller 75 H beroende på vart jag köper BH, men rätt stora Komemr dokc inte förminska mina förrn efter jag fått barn. Min läkare rekkomenderade mig att skaffa barn först, för amningsförmågan kan ju försvinna,inte för att jag bryr mig så mkt om det, men de ser helst att man skaffat barn klart, för brösten förändras ju och blir oftast stora igen när man får barn. Han sa att det blir ju som ett lyft och allt också

Så jag väntar,min sambo älksar dem så han är glad att jag väntar, även om han stöttar mig fullt och och förstår att jag vill ha mindre.

Det värsta med stora bröst är som ni skriver...hitta kläder och sköna BH:ar...de kostar ju multum! Dock är alla mina vänner tokavis,fattar inte varför, jag vill ha deras :-P aldrig är man nöjd!

• Anonym

Hoppas det är okej att jag slänger in en fråga.
    Vilken är minimiåldern för att göra en förminskning?

• Anonym

Ingen aning men jag tror att en skolkamrat fick igenom en operation när hon gick i gymnasiet. Det här var rätt länge sedan. Gissar att hon hade ryggproblem, som jag minns det var de stora som två handbollar.

• Anonym (Lider varje dag)

Har 85 K (!) Beställer mina bh på nätet från Storbritannien, eftersom de inte går att hitta här hemma. Är 1.78 lång och har ca 15 kilo för mycket att släpa på. I Västernorrland måste du ha max 25 i BMI, och jag kommer därför att betala  min operation själv :(( Jag står verkligen inte ut längre.

Svar på tråden Bröstförminskning via landstinget?