• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • lövet2
    Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Jag tycker själv jag har rätt tunna kunskaper i ämnet. Kanske för att jag inte varit i kontakt med sjukdomen och därför aldrig haft anledning att fördjupa mig ...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Verkar vara ganska många som har fel på saliven.

Av ren nyfikenhet, när gick ni som hade fel på den frågan i skolan (högstadiet/gymnasiet)?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Rafael90
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-07 12:22:00 följande:

Av ren nyfikenhet, när gick ni som hade fel på den frågan i skolan (högstadiet/gymnasiet)?
    2002 började jag högstadiet, 2007 gick jag ut gymnasiet.
  • Tecken

Högstadiet: Slutet av 90-talet.
    Gymnasiet: Början av 00-talet.

Jag hade fel för att jag började överanalysera och virrade till det, tänkte att det kanske fanns lite blod i saliven eller nåt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rafael90 skrev 2011-06-07 12:23:09 följande:
    2002 började jag högstadiet, 2007 gick jag ut gymnasiet.
    Tecken skrev 2011-06-07 12:27:01 följande:
    Högstadiet: Slutet av 90-talet.
    Gymnasiet: Början av 00-talet.

Jag hade fel för att jag började överanalysera och virrade till det, tänkte att det kanske fanns lite blod i saliven eller nåt.
    Ok, tack (ungefär samtidigt som jag alltså).

Annars så brukar det vara en ganska utspridd missuppfattning bland äldre personer, särskilt de som gick i skolan på 80-talet.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • poirot

Alltså, det är inte från skolan. Jag har för mig att det var en tidningsnyhet att de hittat virus i saliven på 90-talet någon gång.  De sade inte att det kunde smitta via saliven, de poängterade till och med att man inte kunde visa att någon blivit smittad via kyssar men de kunde ju inte säga att det inte kan hända.
    They can't break you if you don't have a spine
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    poirot skrev 2011-06-08 23:19:04 följande:
    Alltså, det är inte från skolan. Jag har för mig att det var en tidningsnyhet att de hittat virus i saliven på 90-talet någon gång.  De sade inte att det kunde smitta via saliven, de poängterade till och med att man inte kunde visa att någon blivit smittad via kyssar men de kunde ju inte säga att det inte kan hända.
    Aha, tack för upplysningen.
  • Den allsmäktige

OT, men heter det "en snabb quiz"?

MVH En som INTE är expert på svenska.

Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.