• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindreas skrev 2011-04-13 20:56:03 följande:
    Fult av dig att lägga till svåra ord på första frågan, jag blev förvirrad! .
    Jo, det var det som var lite av poängen, det såg för lätt ut med bara virus och anaeroba/aeroba bakterier. Jag kunde inte bara välja bakterier eller virus eftersom FLs quizsystem saknar möjlighet att välja antal svar per fråga.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    zygoma girl skrev 2011-04-13 20:58:41 följande:
    4 rätt.

Ska jag  vara lite "pettimetrig" så är fråga 3 lite otydlig - i Sverige? Globalt? Eller vad?

I Sverige torde smittöverföring moder-barn vara ovanlig och även via blodsmitta väl? Saliv diskuterades tidigt ha låg smittsamhet neb hur ser det ut idag - relativt sett kan det ha seglat upp som "mer smittsamt" men jag vet faktiskt inte.
    Finns ingen som helst mening med att påpeka om det är i Sverige eller globalt eftersom HIV inte smittar genom saliv oavsett vilket land man är i.
  • zygoma girl
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-13 21:03:26 följande:
    Finns ingen som helst mening med att påpeka om det är i Sverige eller globalt eftersom HIV inte smittar genom saliv oavsett vilket land man är i.
    Ah! Du menar att den HIV-positiva ger oralsex och då smittar en HIV-negativ? I så fall tänkte jag fel.

Men har man helt avskrivit smitta saliv-saliv? Det senaste jag hörde (men det var flera år sedan) var att saliven hade låg smittsamhet men att man ändå kunde överföra virus. Att smitta saliv - kön låter helt osannolikt dock, HIV-virus är inte vidare virulenta och det behövs en hel del för att smittas.
  • Afla
    zygoma girl skrev 2011-04-13 21:07:05 följande:
    Ah! Du menar att den HIV-positiva ger oralsex och då smittar en HIV-negativ? I så fall tänkte jag fel.

Men har man helt avskrivit smitta saliv-saliv? Det senaste jag hörde (men det var flera år sedan) var att saliven hade låg smittsamhet men att man ändå kunde överföra virus. Att smitta saliv - kön låter helt osannolikt dock, HIV-virus är inte vidare virulenta och det behövs en hel del för att smittas.
    HIV smiitar bara via blod, sexuell kontakt och från mor till barn. Det smittar inte via saliv öht.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Precis, att saliven smittar.
    Avskrivit och avskrivit, det finns inte ett enda dokumenterat fall där det har smittat genom saliv. Det finns spår av viruset i saliv (därför kan man göra orala test) men det är inte tillräckligt för att vara smittsamt.
  • poirot

4 rätt, hade väl fel på saliven (hade för mig att jag hört att viruset finns i saliven så jag tänkte att det borde kunna smitta den vägen med även om sannolikheten borde vara låg. 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • PVeraB

jag hade fel på första. Snöade in på anaeroba och tänkte luftburen smitta eller inte. Läste inte ens klart och såg att det handlade om bakterie eller virus. Klantigt

Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.