• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • Livisu
    CarlHerman skrev 2011-04-13 20:30:25 följande:
    Alla rätt. Att HIV är ett virus borde väl de flesta känna till?
    :p Ja... men det kunde inte jag utläsa av första frågan! Hade det varit bakterier, virus eller baciller som svarsalternativ hade det varit mer självklart men skillnaden mellan aeroba och anaeroba bakterier låter som icke allmänkunskap.
  • Livisu
    guinevere skrev 2011-05-13 12:28:16 följande:
    Ni som har svårt för fråga ett: Vet ni vad HIV står för? (menar inte att fråga på ett raljerande sätt här utan helt ärligt)
    Ja. Men kände mig bortkollrad av alla medinciska prefix att jag inte såg själva ordet bakterie eller virus.
    *stör mig som fan*

Men jag undrar fortfarande; är det rätt att förvänta sig att gemene man ska känna till vad ordet "retrovirus" innebär??????
  • Inima
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-06 00:00:57 följande:
    Man behöver inte känna till skillnaden mellan bakterierna eftersom rätt svar är virus och det bara finns ett virus som svar.
    Såg det typ efter jag svarat. Där får amn för att man läser de första bokstäver och sen tänker "fan jag kan inte" och bara klickar på något
  • Livisu
    Livisu skrev 2011-06-06 00:01:40 följande:
    Ja. Men kände mig bortkollrad av alla medinciska prefix att jag inte såg själva ordet bakterie eller virus.
    *stör mig som fan*

Men jag undrar fortfarande; är det rätt att förvänta sig att gemene man ska känna till vad ordet "retrovirus" innebär??????
    Besvarar min egen fråga:

Nej! Det är inte rätt eller rimligt!!! Ur wikipedia: "Retrovirus, en klass av virus som har ett hölje och vars genom (arvsmassa) genomgår omvänd transkription som innebär att virusets RNA omvandlas till DNA"

Låter det som nåt Svensson ska kunna?
  • Inima
    Livisu skrev 2011-06-06 00:03:30 följande:
    Besvarar min egen fråga:

Nej! Det är inte rätt eller rimligt!!! Ur wikipedia: "Retrovirus, en klass av virus som har ett hölje och vars genom (arvsmassa) genomgår omvänd transkription som innebär att virusets RNA omvandlas till DNA"

Låter det som nåt Svensson ska kunna?
    Är det inte så att virusters DNA kopia (kan man säga så) på så vis tar sig in i värddjurets DNA?
  • Livisu
    Inima skrev 2011-06-06 00:05:41 följande:
    Är det inte så att virusters DNA kopia (kan man säga så) på så vis tar sig in i värddjurets DNA?
    Ingen aning. Har aldrig varit särskilt intresserad av immunologi...
  • Jordgubbssmak

Jag hade 4 rätt. Missade på fråga nr 1 och den känns inte jätteviktig i min kunskapsbank enligt mig jämfört med de andra frågorna.

• Livisu
    Jordgubbssmak skrev 2011-06-06 00:12:00 följande:
    Jag hade 4 rätt. Missade på fråga nr 1 och den känns inte jätteviktig i min kunskapsbank enligt mig jämfört med de andra frågorna.
    Visste du att HIV orsakas av ett virus?
  • Hallonröd

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 166 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt. 

Glad

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.