• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tjej87 skrev 2011-04-18 21:55:14 följande:
    Fick först 4 av 5 och gjorde igen för att se vilken jag ahde fel på. Har dock för mig att man visst lyckats bota HIV en gång genom att patienten genomgick en benmärgstransplantation. Så då går det ju att bota, även om det är väldigt svårt. www.aftonbladet.se/nyheter/article11564579.ab
    Ja, det finns ett par fall där HIV har "försvunnit". Att byta ut benmärgen kan knappast räknas som ett botemedel dock.
    poirot skrev 2011-04-18 21:47:30 följande:
    4 rätt, hade väl fel på saliven (hade för mig att jag hört att viruset finns i saliven så jag tänkte att det borde kunna smitta den vägen med även om sannolikheten borde vara låg. 
    Ja, det finns spår i saliv av HIV. Men som jag skrev tidigare finns det inga dokumenterade fall av att det har skett och det vilar även på en teoretiskt vacklig grund eftersom HIV är ett ganska klent virus som inte gillar utsatta miljöer.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • tjej87
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-18 21:59:48 följande:
    Ja, det finns ett par fall där HIV har "försvunnit". Att byta ut benmärgen kan knappast räknas som ett botemedel dock.
    poirot skrev 2011-04-18 21:47:30 följande:
    4 rätt, hade väl fel på saliven (hade för mig att jag hört att viruset finns i saliven så jag tänkte att det borde kunna smitta den vägen med även om sannolikheten borde vara låg. 
    Fast frågan var ju inte om det fanns något vanligt botemedel utan om det går att bota HIV och det gör det ju bevisligen även om det verkar väldigt krångligt och omständigt :P
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tjej87 skrev 2011-04-18 22:21:22 följande:
    Fast frågan var ju inte om det fanns något vanligt botemedel utan om det går att bota HIV och det gör det ju bevisligen även om det verkar väldigt krångligt och omständigt :P
    Jo, det är visserligen sant.

Hursomhelst så används inte den behandlingen med syftet att bota HIV och det fungerar bara i enstaka fall där benmärgen har en viss mutation. Så att säga att man kan bota HIV är att dra det ganska långt.
  • virre85

5 rätt, men frågorna var rätt lätta för egentligen vet jag inte så mycket om det om jag ska vara ärlig

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Gaytjej

5/5, men så undervisar jag i biologi också så skam vore kanske annars.

Kul med quiz-funktionen, måste jag undersöka! :) 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    virre85 skrev 2011-04-18 22:29:46 följande:
    5 rätt, men frågorna var rätt lätta för egentligen vet jag inte så mycket om det om jag ska vara ärlig
    Ja, jag valde enkla frågor som jag anser att i stort sett alla bör klara av. Det var mest ett test av quizfunktionen faktiskt.

Här finns lite fler frågor.
  • virre85
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-18 22:32:18 följande:
    Ja, jag valde enkla frågor som jag anser att i stort sett alla bör klara av. Det var mest ett test av quizfunktionen faktiskt.

Här finns lite fler frågor.
    Tack, den enkla gick ju bra men på medium blev det inte så många rätt.. men lite kugg där när de skrev ut två apor, visste ju att det var en apa iallafall
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.