Inlägg från: poirot |Visa alla inlägg
  • poirot

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

4 rätt, hade väl fel på saliven (hade för mig att jag hört att viruset finns i saliven så jag tänkte att det borde kunna smitta den vägen med även om sannolikheten borde vara låg. 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • poirot
    Livisu skrev 2011-06-06 00:03:30 följande:
    Besvarar min egen fråga:

Nej! Det är inte rätt eller rimligt!!! Ur wikipedia: "Retrovirus, en klass av virus som har ett hölje och vars genom (arvsmassa) genomgår omvänd transkription som innebär att virusets RNA omvandlas till DNA"

Låter det som nåt Svensson ska kunna?
    Fast det där behöver man inte veta för att räkna ut svaret så länge man vet att det är ett virus, det fanns ju bara ett virus bland alternativen. 
  • poirot
    poirot skrev 2011-06-06 07:24:14 följande:
    Fast det där behöver man inte veta för att räkna ut svaret så länge man vet att det är ett virus, det fanns ju bara ett virus bland alternativen. 

Förutom att jag har för mig att aeroba och anaeroba bakterier har ingått i någon högstadie eller gymnasiekurs i biologi och jag har aldrig läst biologi på en speciellt hög nivå.   
  • poirot
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-07 12:22:00 följande:
    Verkar vara ganska många som har fel på saliven.

Av ren nyfikenhet, när gick ni som hade fel på den frågan i skolan (högstadiet/gymnasiet)?
    Alltså, det är inte från skolan. Jag har för mig att det var en tidningsnyhet att de hittat virus i saliven på 90-talet någon gång.  De sade inte att det kunde smitta via saliven, de poängterade till och med att man inte kunde visa att någon blivit smittad via kyssar men de kunde ju inte säga att det inte kan hända.
    They can't break you if you don't have a spine
Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.