• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • Afla

Fick alla rätt... jobbar inom sjukvården. Fast jag tvivlar på att alla kommer att kunna detta. Den första tycker jag inte att gemene man ska behöva ha rätt på, men jag tycker (och hoppas innerligt) att man har det på de fyra sista.

• Leelii

Hade med alla rätt men även jag jobbar i sjukvården!

• SilverLadyG

Jag hade 4 rätt av 5 Skrattande Vet mikrobiologin men svarade fel på fråga 3 eftersom blev förvirrad, och upptäckte sen att "fjärde vanligaste smittovägen", missade ordet fjärde :)

• Angels

Jag hade 3 av 5 bara för att sambon lurade mig när jag kände mig osäker. Annars hade jag haft 4 om jag gått på känslan.

• Skarpa

Alla rätt,  ingen sjukvårdsutbildning. Kunskaperna har jag snappat upp i artiklar, diskussioner och liknande, för det är ett ämne som jag inte finner helt ointressant.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Afla skrev 2011-04-13 20:27:21 följande:
    Fick alla rätt... jobbar inom sjukvården. Fast jag tvivlar på att alla kommer att kunna detta. Den första tycker jag inte att gemene man ska behöva ha rätt på, men jag tycker (och hoppas innerligt) att man har det på de fyra sista.
    Jag anser nog att alla vuxna människor bör veta att det är ett virus det handlar om faktiskt.
    GreteP skrev 2011-04-13 20:32:21 följande:
    Jag hade 4 rätt av 5 Skrattande Vet mikrobiologin men svarade fel på fråga 3 eftersom blev förvirrad, och upptäckte sen att "fjärde vanligaste smittovägen", missade ordet fjärde :)
    På vilket sätt förändrade ordet fjärde ditt svar?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Lindreas

Fult av dig att lägga till svåra ord på första frågan, jag blev förvirrad! Men jag hade alla rätt och är inte utbildad inom sjukvård, och anser mig inte särskilt kunnig i frågan heller. Som du säger dock, det känns som att alla borde kunna det här.

• zygoma girl

4 rätt.

Ska jag  vara lite "pettimetrig" så är fråga 3 lite otydlig - i Sverige? Globalt? Eller vad?

I Sverige torde smittöverföring moder-barn vara ovanlig och även via blodsmitta väl? Saliv diskuterades tidigt ha låg smittsamhet neb hur ser det ut idag - relativt sett kan det ha seglat upp som "mer smittsamt" men jag vet faktiskt inte.

Vilka är nu de vanligaste smittvägarna i Sverige resp globalt?

Jag jobbar för övrigt inom vården men inte på infektionsklinik.

Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.