Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Afla skrev 2011-04-13 20:27:21 följande:
    Fick alla rätt... jobbar inom sjukvården. Fast jag tvivlar på att alla kommer att kunna detta. Den första tycker jag inte att gemene man ska behöva ha rätt på, men jag tycker (och hoppas innerligt) att man har det på de fyra sista.
    Jag anser nog att alla vuxna människor bör veta att det är ett virus det handlar om faktiskt.
    GreteP skrev 2011-04-13 20:32:21 följande:
    Jag hade 4 rätt av 5 Skrattande Vet mikrobiologin men svarade fel på fråga 3 eftersom blev förvirrad, och upptäckte sen att "fjärde vanligaste smittovägen", missade ordet fjärde :)
    På vilket sätt förändrade ordet fjärde ditt svar?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindreas skrev 2011-04-13 20:56:03 följande:
    Fult av dig att lägga till svåra ord på första frågan, jag blev förvirrad! .
    Jo, det var det som var lite av poängen, det såg för lätt ut med bara virus och anaeroba/aeroba bakterier. Jag kunde inte bara välja bakterier eller virus eftersom FLs quizsystem saknar möjlighet att välja antal svar per fråga.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    zygoma girl skrev 2011-04-13 20:58:41 följande:
    4 rätt.

Ska jag  vara lite "pettimetrig" så är fråga 3 lite otydlig - i Sverige? Globalt? Eller vad?

I Sverige torde smittöverföring moder-barn vara ovanlig och även via blodsmitta väl? Saliv diskuterades tidigt ha låg smittsamhet neb hur ser det ut idag - relativt sett kan det ha seglat upp som "mer smittsamt" men jag vet faktiskt inte.
    Finns ingen som helst mening med att påpeka om det är i Sverige eller globalt eftersom HIV inte smittar genom saliv oavsett vilket land man är i.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    zygoma girl skrev 2011-04-13 21:07:05 följande:
    Ah! Du menar att den HIV-positiva ger oralsex och då smittar en HIV-negativ? I så fall tänkte jag fel.
    Precis, att saliven smittar.
    zygoma girl skrev 2011-04-13 21:07:05 följande:
    Men har man helt avskrivit smitta saliv-saliv? Det senaste jag hörde (men det var flera år sedan) var att saliven hade låg smittsamhet men att man ändå kunde överföra virus. Att smitta saliv - kön låter helt osannolikt dock, HIV-virus är inte vidare virulenta och det behövs en hel del för att smittas.
    Avskrivit och avskrivit, det finns inte ett enda dokumenterat fall där det har smittat genom saliv. Det finns spår av viruset i saliv (därför kan man göra orala test) men det är inte tillräckligt för att vara smittsamt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tjej87 skrev 2011-04-18 21:55:14 följande:
    Fick först 4 av 5 och gjorde igen för att se vilken jag ahde fel på. Har dock för mig att man visst lyckats bota HIV en gång genom att patienten genomgick en benmärgstransplantation. Så då går det ju att bota, även om det är väldigt svårt. www.aftonbladet.se/nyheter/article11564579.ab
    Ja, det finns ett par fall där HIV har "försvunnit". Att byta ut benmärgen kan knappast räknas som ett botemedel dock.
    poirot skrev 2011-04-18 21:47:30 följande:
    4 rätt, hade väl fel på saliven (hade för mig att jag hört att viruset finns i saliven så jag tänkte att det borde kunna smitta den vägen med även om sannolikheten borde vara låg. 
    Ja, det finns spår i saliv av HIV. Men som jag skrev tidigare finns det inga dokumenterade fall av att det har skett och det vilar även på en teoretiskt vacklig grund eftersom HIV är ett ganska klent virus som inte gillar utsatta miljöer.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tjej87 skrev 2011-04-18 22:21:22 följande:
    Fast frågan var ju inte om det fanns något vanligt botemedel utan om det går att bota HIV och det gör det ju bevisligen även om det verkar väldigt krångligt och omständigt :P
    Jo, det är visserligen sant.

Hursomhelst så används inte den behandlingen med syftet att bota HIV och det fungerar bara i enstaka fall där benmärgen har en viss mutation. Så att säga att man kan bota HIV är att dra det ganska långt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    virre85 skrev 2011-04-18 22:29:46 följande:
    5 rätt, men frågorna var rätt lätta för egentligen vet jag inte så mycket om det om jag ska vara ärlig
    Ja, jag valde enkla frågor som jag anser att i stort sett alla bör klara av. Det var mest ett test av quizfunktionen faktiskt.

Här finns lite fler frågor.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    aldrigmer skrev 2011-04-18 22:46:35 följande:
    5 rätt men det var lätta frågor och eftersom jag jobbat med HIV-positiva är det elememtära kunskaper. Mer quiz!!
    Om FL fixar quizfunktionen så lovar jag att jag ska slänga ut minst en quiz i veckan när jag är aktiv här.

Som det är nu är det inte riktigt läge för det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ekrlsn skrev 2011-05-12 11:53:20 följande:
    4 av 5 :) ingen aning om vilka bakterier det e :D
    HIV är ett virus, inte bakterier.
Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.