• Zinfandel

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Hjärtefröjd: Vi tog alla prover i Aten, vi tyckte det var enklast! Ja, öppet även på helgen. Från första kontakt till vi åkte gick det kanske 2-3 v. Vid första samtalet bestämde vi oss för att åka och bokade samma kväll Skrattande

Poussin: jodå, jag tror visst det att han tror så fullkomligt på sin metod för oss alla!! Vad jag menade var att han är så säker att han lika gärna kunde baka in det i priset så det gjorde han men det råkade bli strax efter vi hade varit där Skrattande

• Zinfandel

Grundproverna (NK, TPO, TNF) är desamma. Det står säkert på deras hemsidor, kolla & jämför!

• Zinfandel

Lillaskrutt: så kan det såklart vara. Men det behöver inte vara så. En del läkare arbetar efter teorin att vi kanske inte matchar varandra och jag hade det uppe med Dr D, som föredrog att i första hand se möjligheterna med sin partner istället. Har du ett aggressivt immunförsvar så spelar det ingen roll vilken man det är, då är det ditt immunförsvar som måste balanseras som annars stöter det bort embryot oavsett. Sekundär barnlöshet inom immunologi är mycket vanligt och man anser tom att immunologi är den största anledningen till sekundär barnlöshet. Mycket förenklat innebär det att kroppen accepterat graviditet en gång men sen värjer sig och mer eller mindre bildar ett vaccin mot fler, precis som vid en del sjukdomar, har man haft dem en gång så får man dem inte fler gånger. I första hand ska ni därför tänka immunologi och i andra hand spermiedonation, det är säkert inte det primära felet. Nackdelen med Dr D, som jag ser det, är dock at han inte lägger alltför mycket vikt vid spermierna, tyvärr. 

• Zinfandel
    Ninninn skrev 2012-02-12 17:13:16 följande:
    Kan mitt immunförsvar ha nått med att min mamma fick gammaglobulin när jag låg i magen?? Är humira och gammaglobulin typ samma sak?
    Nej, Humira är en TNF-alfablockerare och Gammaglobulin är en blodprodukt, av gamma och globuliner, ursprungligen benämning på en grupp proteiner (globuliner) i blodplasma.
  • Zinfandel

Antikroppar finns i immunsystemet och är riktade mot antigener i cellkärnan exempelvis DNA. En höjning tyder på autoimmuna sjukdomar såsom SLE, Addisons, Hashimotos mm.

• Zinfandel

Messalina: har hört talas om denne Dr S, han verkar mycket bra på sin sak! Jag har inte varit peronsligen i kontakt med någon av dem så jag kan inte uttala mig så men på ren känsla av vad jag läst och vad du skriver så had ejag gått på Dr S Skrattande

• Zinfandel

Stumpan: det är sunt att tänka i de banorna, här tar vi antagligen det onda med det goda... Och inte finns det överdrivet mycket långsiktig forskning kring det så det är bra att inte vara naiv och ta med biverkningar & konsekvenser i beräkningarna. Men personligen tror jag att de tunga hormonbehandlingarna påverkar betydligt mer och genom immunterapi minskar vi förhoppningsvis antalet IVFer.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.