• Zinfandel

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Ninnin: Hur vet du att du inte har något immunologiskt strul..?!
    Det kan finnas många anledningar till MF, dåliga ägg och/eller spermier, kromosomförändringar i spermier och ägg, koagulationsproblem, infektioner, cystor, vätska i äggledare & livmoder, ärrvävnad osv. Har du aldrig haft något eksem, allergi, intolerans, trött, tappar hår, ont i magen,  oregelbundna toabesök, körig i magen...?

• Zinfandel

Curly, Kanon!! Härligt!! Nu jäklar!!

Pikapika: tack för länk! Jag som kostrådgivare är däremot tveksam till lchf för graviditet, mycket kött, salt, fet mat och lite frukt har aldrig visat sig vara särskilt gynnsamt i dessa sammanhang, däremot tror jag att en GI-inriktad kost och framförallt bort med socker, gluten, rött  kött och kanske även komjölk och tillsätta massor med frukt & grönsaker, vilket också är det Dr A Beer förespråkar!

• Zinfandel

Här har jag också kommit igång med träningen igen och har börjat tappa alla IVF-kilon Skrattande Bra inför nästa försök!!

• Zinfandel

L Maria: välkommen hit till oss som går hos Dr D eller nån annan klinik i Aten!
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

Curly: Hur ligger ditt T4? Tyvärr glöms det viktiga värdet ofta bort, det är lika viktigt som tsh. Ang tsh så ska du inte dra på för höga växlar eftersom det kan svaja mycket över dagen till och med, var man är i cykeln och beroende på många andra faktorer men visst har det varit för högt nu. Eftersom du börjat med Levaxin nu (bra!) så hade jag avvaktat till Aten eftersom du ändå ska dit om nån vecka och låta Dr D avgöra. 

• Zinfandel

Angla: Det finns en del prover man kan ta i Sverige men inte jättemånga. Det större problemet du kommer ställas inför är att få det åtgärdat och få en ordination, det kommer antagligen inte att funka att åberopa infertilitet. D

Tsh
    T4
    T3
    anti-TPO och TRAK 

Anti thyreoglobulin
    P-kobalamin 
    IgG
    IgE
    B-Leukocyter
    B-Lymfocyter
    B-Monocyter
    B-Neutrofila
    B-Basofila 
    Järn, D-vitamin, Kalcium & Folat är också bra att testa.

Wickan: jag hade fokuserat på ledvärken om jag varit som du. Vilken tarmsjukdom? Crohns?

Görling: den verksamma substansen är helt olika i Fragmin/Trombyl. Satsa på Predinsolon istället pga ledvärken om du inte vet att du har koagulationsproblem eller om du inte tar hormontillskott eftersom Frag/Trom istället kan öka blödningsrisken.

• Zinfandel
    Angla skrev 2012-01-23 20:46:10 följande:
    Endel av behandlingarna man kan få utomlands som kan ge ökad risk för komplikationer eller fosterskador enligt de läkare jag haft kontakt med.

Läste lite i en av de första länkarna i tråden om TSH osv undrar om det inte skulle vara mer optimalt om mitt T4 låg lite högre? Tror ni man skulle tjäna på at tfå ner TSH?
    Aha, du skrev tester, inte behandlingar, därför undrade jag. Och ja, jag har också ett par svenska läkare som kört med det, sen läste jag på, väldigt ordentligt och nu vet jag precis vad det innebär men det tog ett tag Skrattande
  • Zinfandel

Angla: det finns 2 olika skalor för att mäta T4 men tsh är ju bra. Hör med dina läkare...!

Det finns idag studier som tom visar att Pred är positivt för äggkvalitén. Min läkare varnade också för fosterskador och jag var livrädd i början men eftersom världens fertilitetsexperter förordar det, det finns massor med studier som tom visar positiva effekter och en läkare som finns med här på FL hänvisade till nya svenska studier som visar att fosterskadorna inte är större än utan Pred (10 mg) (den enda möjliga "fosterskadan" som kunde uppvisas var eventuellt lite lägre födelsevikt) så kände jag mig fullständigt trygg och insåg att min läkare inte var tillräckligt uppdaterad! Ja, både min allmänläkare och IVF-kliniken har skrivit ut Pred till mig. Dessutom är det receptfritt på väldigt många ställen i världen!

Fruxx: IL är sojabönolja som ges intravenöst. Däremot rekommenderas stor dos Omega 3, 2000 mg/dag. Men var noggrann med att det är fiskolja och inte fiskleverolja. Jag tar Active Care eftersom de innehåller en massa bra saker!

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.