• Hjärtefröjd

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Hm, jag har läst tvärt om att odlad lax är bra för fertilitetet eftersom den innehåller astaxanthin från fodret. Är detta alltså helt fel?

• Hjärtefröjd

Det förstår jag också. Men jag undrade mest eftersom du skrev att den odlade laxen är inflammationsskapande, medan jag läst att den innehåller astaxanthin som är inflammationshämmande.

Hur som helst litar jag nog mer på det du skriver, du verkar mer än bra påläst.

• Hjärtefröjd

Ju mer jag läser om det är med immunologa faktorer, desto mer funderar jag på om det kan vara vårt problem. Jag är aldrig någonsin sjuk, vi är oförklarligt barnlösa och både vid inseminationer och IVF blir läkarna alltid lika förvånade att vi inte lyckas få plus.

På RMC i Linköping där vi gör IVF-behandling verkar läkarna tyvärr inte utreda detta alls och skriva ut prednisolon gör de tydligen inte heller. Någon som har erfarenhet av någon läkare i Sthlm med omnejd som har åtminstone lite intresse för detta?

Ni som gått vidare med utredning/behandling i Athen och London, har ni fått testa med prednisolon eller annat läkemedel innan ni gick vidare med ytterligare utredning?

• Hjärtefröjd
    Zinfandel skrev 2011-08-28 11:45:21 följande:
    Hjärtans Fröjd: Pred är ju inget mirakelpiller mot barnlöshet men kan absolut hjälpa och det är bra att du är uppmärksam! Det är nog svårt att få utskrivet i Sverige om man inte är diagnostiserad med immunologiska problem, svenska läkare går liksom inte på linjen att det kan vara immunologiska orsaker till bortstötning & infertilitet. Det kan det såklart vara trots att man inte har några yttre symtom som allergier, värk i leder, eksem eller sköldkörtelproblem. Om du ska få veta hur det står till med ditt immunsystem så kan du börja med en enklare utredning i Sverige, visar den inget så kan du gå vidare till de förslag som Lully föreslår här ovan. Lycka till!
    Tack! Jag förstår att det inte är något mirakelpiller.

Vi ska göra ytterligare ett FET, och blir resultatet detsamma som tidigare så ska vi försöka göra en enklare utredning... om vi får tag på någon läkare som vill göra det vill säga.
  • Hjärtefröjd

Zinfandel: De grundläggande borde väl ha kollats under vår fertilitetsundersäkning? Jag ska ringa och be om mina ett år gamla provsvar i morgon!

• Hjärtefröjd
    Lully Hill skrev 2011-09-05 13:08:53 följande:
    En fundering som jag har:

Jag har aldrig, aldrig drabbats av vinterkräksjukan trots att jag varit utsatt ett par gånger.
    Kanske inte har något samband med överaktivt immunförsvar, men vill bara kolla om det kan ha det.
    Hur är det med er? Har ni haft det?

(Peppar, peppar ta i trä )
    Jag har heller aldrig haft vinterkräksjukan eller någon annan form av kräksjuka...
  • Hjärtefröjd

Är det inte så att kortisonspray verkar väldigt lokalt? Alltså i näsan, men inte i resten av kroppen.

• Hjärtefröjd

Lully Hill: Vilka tester är det som gäller på Life clinic? Är det Immune Blood Screening (USA blood tests) i första hand?

• Hjärtefröjd
    Angla skrev 2012-02-09 08:52:14 följande:
    Och det kan man få på sophiahemmet? Tar de då proverna?
    Undrar också om det finns kliniker som utför detta i Sverige, eller om man måste ta sig till Grekland/England/Polen?

Jag har kontakt med en mycket "flexibel" liten klinik i Sthlm som brukar vara behjälpliga med det mesta, kanske kan jag fråga där om det blir aktuellt.
  • Hjärtefröjd
    Bling1975 skrev 2012-02-09 09:35:58 följande:
    För provtagning och ordination måste man vända sig utomlands. Men sophiahemmet kan om man har ett läkarordination och recept administrera dropp.
    "Min" klinik finns inom Sophiahemmet, så det låter ju bra.

Vad brukar man hamna på prismässigt för all provtagning i tex Grekland?
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.