• Hjärtefröjd

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Zinfandel skrev 2012-02-09 09:58:11 följande:
    En del prover kan man ta i Sverige men problemet är att de inte analyseras likadant eftersom man inte arbetar efter denna teori i Sverige. Sen ställs ni inför nästa problem; vem ska ordinera behandling? Spara istället tid, energi & pengar och vänd er utomlands! Min provtagning i Aten kostade 16000, då ingår analyser, viss medicin och regelbunden kontakt med läkaren.
    16 000 kr var ju inte så farligt, vilka prover ingick i det? Har du gjort själva behandlingen i Grekland eller någon annanstans?

Vi har gjort fem IVF-återföringar av sju embryon utan att lyckas. Läkarna hävdar att vi bara har otur, men det känns som en väl enkel förklaring. Samtidigt har jag egentligen ingenting som tyder på immunitetsproblem, men det behöver kanske inte märkas?

Tack för att ni är så hjälpsamma!
  • Hjärtefröjd

Nu har jag mejlat Life Clinic! Synd bara att jag är så kass på engelska när det kommer till fertilitetsuttryck.

Ligger kliniken inne i Athen eller utanför? Hur länge måste man stanna för att göra utredningen?

• Hjärtefröjd
    Lully Hill skrev 2012-02-09 11:13:46 följande:
    Håller med Zin! Dr D säger att sån jävla "otur" har man bara inte! Så säger de bara  för att de inte har något svar!Jag gjorde samma analys mellan London och athen. Athen vann därför att Dr D var betydligt mer engagerad och sympatisk, mer mån om mina pengar och det gick att få tag på honom utan att varje gång debiteras 150 pund via telefon!
    Är de bra på engelska i Grekland och kan förklara så man förstår? Jag tycker det känns så svårt med alla begrepp...

Tar Dr D inte betalt för varje konsultation som kliniken i England gör?
  • Hjärtefröjd
    Zinfandel skrev 2012-02-09 11:42:49 följande:
    Dr D ser till att ni förstår allt! Han kollar hela tiden att allt är solklart och är väldigt tydlig hela tiden. Kliniken ligger i ett område som heter Halandri utanför city men ganska nära flygplatsen.

Intalipider går på högkostnad men är väldigt svårt att få i dessa sammanhang i Sverige, tror att Lully har fått det med Dr Ds recept. Annars får ni det direkt av Dr D. Han känner till svårigheterna i Sverige så han gör allt han kan för att underlätta, allt sånt löser sig! Nu när vi dessutom är många som åker så fixar det sig Glad Besöket på kliniken tar ca 2,5 tim + ett dropp på kvällen, ca 1 tim.  Det går alltså att greja med endast 1 övernattning men passa gärna på att ta lite semester samtidigt om ni har möjlighet! Konsultationerna ingår, vid graviditet tillkommer €450 för konsultation har jag för mig?

Precis som Lully säger "sån jävla otur har man inte"!!! 
    Tack, vad glad jag blir över era svar... om vi bestämmer oss för Grekland kommer vi nog att ta semester i samband med besöket.

Vad är det för dropp man får på kvällen?
  • Hjärtefröjd
    Zinfandel skrev 2012-02-09 11:54:20 följande:
    Intralipiderna, del 1 i immunterapin! Här ödslas ingen tid Skrattande
    Alltså innan man får svar på proverna?

Hur ofta gör man sedan immunterapin (om man kommer fram till att det är lämpligt)?
  • Hjärtefröjd

Blir de flesta ordinerade dropp? Vilka andra behandlingar kan bli aktuella? Och går dessa att göra i Sverige?

Ledsen att det blir många frågor!

• Hjärtefröjd

Alltså, nu har jag en fråga till!

Ni som blivit behandlade efter ordinationer från tex Life Clinic, har ni blivit det via IVF efter det eller har det funkat naturligt? Eller kanske via insemination?

I vårt fall tror jag inte att befruktningen är problemet, då jag blivit gravid (och fått tidiga MF) fler gånger via insemination än genom IVF.

• Hjärtefröjd
    Bling1975 skrev 2012-02-09 13:11:37 följande:
    Jag fick:

Humira sprutor (2 stycken) dyra men går att hämta ut i Sverige och man tar dem själv. (ca 12.000 kronor för 2 st)

LIT behandling x 3 (små injektioner under huden i armen med en vätska utvunnen ur mannens blod). Gick inte att få i Sverige. Gjorde mina i Aten hos en annan doktor som har en mottagning varannan vecka. Ca 600 euro per gång + resor.

Ivig x 3 (liknande IL med gjord av blodprodukter och mycket dyrare) lyckades inte få den i Sverige så jag gjorde dem hos Dr Gorgy i London. De var dock bara nödvändiga när vi använde min makes spermier så jag bytte till IL vid det senaste lyckade försöket. Ca 20.000 kronor per gång + resor.

IL (2 x innan återförandet, 1 på plus, 1 vid första VUL 6+3 veckor och sedan var 3-4 vecka tom v 31) Hämtade ut på recept i Sverige och fick droppet på Sophiahemmet. Det kostar 3.000:- per gång.

Klexane (som fragmin/innohep) varje dag från ÄL till förlossningen. (svenskt recept)

Trombyl varje dag från ÄL till förlossningen. (svenskt recept)

25 mg prednisolon från ÄL tom v 12 då man sakta trappar ner. (svenskt recept)

Extra stark folsyra, Omega 3 och B12 rekommenderades också.
    Oj, skulle vi bli ordinerade allt det där skulle vi nog få lägga ner. Det har vi inga som helst pengar till tyvärr.
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.