• Cilas25

inte ok!

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

• Svar på tråden inte ok!
  • Spartacus
    Den allsmäktige skrev 2011-03-13 15:51:23 följande:
    Jag tycker du gör rätt TS! Dagens ungdom har 0 respekt för vuxna, och det känns bra att NÅGON säger ifrån, till skillnad från dem som säger att du ska prata. Fungerar det inte så får man ta till andra metoder. Bra!
    "ungdomen" har ALLTID haft 0 respekt för vuxna! det är en del i att bli vuxen och självständig...
    ungdomarna beter sig inte heller alltid likadant hemma som ihop med vänner på skola eller på discon,
    så även dom som tycker att dom har sääärskilt snälla ungar har att göra med en känsloexplosion på 2 ben.
  • Den allsmäktige

Håller inte med dig! Idag blir man förfan livrädd när man möter 12-åringar i gäng. Senast i veckan såg jag 10-åringar tigga cigg av förbipasserande!

• Yildirim
    Spartacus skrev 2011-03-13 15:55:10 följande:
    "ungdomen" har ALLTID haft 0 respekt för vuxna! det är en del i att bli vuxen och självständig...
    ungdomarna beter sig inte heller alltid likadant hemma som ihop med vänner på skola eller på discon,
    så även dom som tycker att dom har sääärskilt snälla ungar har att göra med en känsloexplosion på 2 ben.
    HAHA Snacka inte skit.... Känner så jävla fina ungdomar som respektera sina föräldrar. Jag har fan aldrig kallat någon hora. Det handlar inte om att man är "en trotsig tonåring" Jag skulle ALDRIG kalla någon vuxen hora när ajg var yngre. Så jävla uppkäftigt och respektlöst....

En del att bli vuxen och självständig genom att kalla sin pappas sambo bitch/hora osv IN MY ASS!
  • annniel

Ts, jag had nog gjort likadant. Det finns gränser och hon måste lära sig att kliver man över dom så får det konsekvenser. Det är ingen tragedi att hon blir utan dator några timmar tills hon bett om ursäkt. 

• Sarasbaby

Jag tror inte att rätt sätt är att du straffar henne, jag tror att det hela bara bliv värre då eftersom du är styvförälder. Däremot inte sagt att hon inte behöver förändra sitt beteende.Det kan vara otroligt jobbigt att vara tonåring, och man vill gärna bestämma själv, att du som extra vuxen säger åt henne hur hon skall bete sig gör förmodligen det hela värre.

Prata med din sambo och be honom om hjälp. Uppfostran behöver förmodligen komma från honom för att ha effekt (eller kanske flickans mamma om hon har kontakt med henne). Om ni vill "straffa" henne genom att ta ifrån saker så har det förmodligen störst effekt om det kommer från någon av hennes föräldrar.

• Themis

Om man börjar bli stor så kan man också bete sig vettigt. När man kan sköta sig kommer vuxenprivilegier som att stanna ute längre, ta sig själv till ställen, resa utomlands osv.

Skrika fula ord kan man utmärkt bra göra som sexåring, men om man fortsätter med det blir man behandlad som en sexåring också. De har inga datorer, inga mobiler och får inte själva bestämma vilka de umgås med.

Så välkommen tillbaka till lågstadiet, om det är så du beter dig!

• Kajee

Mitt ex har skaffat ny fru med tillhörande barn. Äldsta dottern (15 år) vräker ur sig de värsta svordomar och känsord utan åtgärd från sin egen mamma eller mitt ex. Istället ska mina barn få höra vad hon bland annat kallar deras pappa - utan att någon gör något. Inte för att jag vet det säkert, men det känns ju som att det här på väg käpprätt åt fel håll för den här tjejen.
    Så TS - keep up the good work - och se gärna till att barnets pappa har samma linje och tar huvudansansvaret för uppfostran.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Boombastic

Ni får ungen till att låta efterbliven alltså..gör man något dumt så blir det konsekvenser, hur fan tror ni ungen ska fungera ute i verkligheten egentligen?!
    Det behöver inte heller alltid vara så att föräldern gjort fel, ungdomar kan vara idioter utan att må dåligt tro det eller ej.

Ungdomar lever i en värld där "ingen förstår dom"  och även om du skulle varit en superförälder som alla kidsen skulle vilja ha skulle tonåringen fortfarande se dig som ett problem.

Jag anser det inte vara barnsligt gjort av en förälder att ta bort något från ungen om den gjort fel. Ni säger att "det förvärrar situationen"...ja för det är bättre att ungen fortsätter vara en brat + få göra som den vill utan konsekvenser + tänker ändå inte snacka med föräldarna.

Vilken förälder tror ni bryr sig mer? Föräldern som sätter gränser och försöker lära ungen hur livet fungerar eller föräldern som tror att de fött en kompis och skiter i hur ungen beteer sig?

• puss
    Zafron skrev 2011-03-13 11:59:26 följande:

Det verkar som att flickan inte mår bra och inte blir det bättre av att trappa upp konflikten genom att påpeka att det inte är hennes hem eller ta ifrån henne hennes käraste ägodel. Tvärtom det leder bara till låsta positioner där du möjligtvis lyckas tvinga fram en ursäkt men i förlängningen leder ju inte det i sig till en bra lösning för någon av er.

Jag tror att det är svårt att nå framgång genom att använda attityden att det är "ditt hem" där du sätter reglerna och bestämmer konsekvenserna. Det är väl flickans hem också?

Varför inte sätta er ner hela familjen (var finns pappan i denna konflikt?) och komma överens om enkla regler som ska gälla för er alla som t ex datatid och hur man beter sig mot varandra, vilket språk man använder och inte får använda etc. Samt även vilka konsekvenser som gäller om man inte följer era gemensamma regler i ert hem.

Det verkar som om flickan ägnar stor del av sin tid till datorn, känner hon sig ensam? Har hon vänner? Ger pappan henne egentid? Gör ni i familjen saker tillsammans som är roliga även för henne och inte bara anpassat efter de yngre barnen?

Och kanske viktigast av allt, hur mår flickan? Vad kan ni göra för att hjälpa henne om hon behöver hjälp?

perfekt!! lösningen heyter SAMARBETE, inte maktmissbruk.
    up yours
  • puss
    Den allsmäktige skrev 2011-03-13 15:51:23 följande:
    Jag tycker du gör rätt TS! Dagens ungdom har 0 respekt för vuxna, och det känns bra att NÅGON säger ifrån, till skillnad från dem som säger att du ska prata. Fungerar det inte så får man ta till andra metoder. Bra!
    varför ska man respektera folk som beter sig illa? klar man inte gör. folk man trivs med respekterar man. det är ts ansvar att se till att familjen funkar.
    maktmissbruk funkar inte och då får barnet skulden. fan vilken miss.
    up yours
Svar på tråden inte ok!