• Cilas25

inte ok!

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

• Svar på tråden inte ok!
  • mandelblomma

om ni inte kan få till det själva ts så får ni nog söka hjälp utifrån på något sätt...för den här maktkampen ni har mår ingen bra av. Allra minst hon
    jag tror också att när man kommit in i en sån här återvänd, som säkert bottnar i dels vanligt tonårs svaj, men också i erat fall av en avundsjuka och osäkerhet. Hur gammal var hon när du kom in i bilden?
    Det är verkligen inte lätt att gillas andras tonåringar, det är knappt föräldrar själva alltid kan älska dem då det är som värst...är man som i ditt fall styvmamma så har man oftast inte de känslomässiga minena från deras barndom heller.

• Idiolatri

TS: Jag har vuxit upp med en storasyster (helsyskon, kärnfamilj btw.) som beteede sig precis som din sambos 13-åring gör. Och jag kan säga att jag hade iaf önskat att någon vuxen någon enda gång hade kunnat stå upp för vi yngre syskon och ha satt någon som helst form av gräns (att skrika som en idiot eller få okontrollerade utbrott , men sen iaf låta beteendet pågå anser inte jag vara att sätta gränser). Att bli hånad och kallad för fula saker (t.ex. få höra att man är en jävla idiot får att man skurit i gurkan på ett icke önskvärt sätt) och den plats i världen som ska vara ens trygga borg inte är det är ingen rolig uppväxt. Jag vet att min syster mått mycket dåligt, men jag anser inte att jag ska behöva betala med ett i grunden söndersmulad självkänsla för det.

TS, nu vet jag inte om den här tjejen är direkt elak mot de yngre barnen, men det är viktigt att du säger ifrån och visar att det finns gränser. Iom att du har tagit datorn ifrån henne har du gjort just det, jag håller med puss och tycker inte att du ska låta det utvecklas till en maktkamp genom att kräva en ursäkt. Hade det varit min syster hade hon i det tillstånd hon då var, varit oförmögen att be om ursäkt och hade hellre tagit förlusten av datorn. Samtidigt hade hon ansett att när hon nu "betalt" genom att att ni tagit datorn ifrån henne, så hade hon haft "rätt" att bete sig hur som helst. Det hade ju ändå inte spelat någon roll om hon beteet sig bra, hon hade ju iaf inte fått tillbaka datorn (för det krävdes det ju en ursäkt som hon var oförmögen att ge). Nu vet jag ge inte om denna tjej fungerar så här, men det är ju värt att fundera över. Bättre i mina ögen är då att ta datorn ifrån henne när hon beteer sig illa och sedan när hon lugnat ner sig ge tillbaka datorn. Beteer hon sig illa igen ryker datorn på nytt. Tänk på att några timmar är flera hundra år och ett par dar en hel livstid i den här åldern. Jag tror att det är bättre att konsekvenserna är korta och konsekventa än ett jättestraff som ska bota allt dåligt beteende för all framtid. För vad händer om jättestraffet inte hjälper, vad ska ni då göra när hon fortsätter att bete sig dåligt.

Samtidigt är det såklart är det jätteviktigt att se och lyssna och uppmärksamma det positiva hon gör, beröm allt bra ni kan komma på att berömma. Särskilj de dåliga och bra beteendena. T.ex. hon kallar dig hora, om hon sedan en timme senare leker jättfint med sina yngre syskon, beröm då det. Låt inte den fina handlingen bli osynliggjord på grund av den dåliga.

PS. det var först i vuxen ålder som min systers gränslösa beteende fick en hejd genom att (enbart) jag satte gränser när alla andra slätade över. Det har i förlängningen lett till att vi äntligen kan börja ha fungerande familjesammankomser för att jag tydligt har markerat vad som är accepterat beteende och inte.

• redfox

Ni har inte prövat på att arbeta med beting? Förenklat går det ut på att man sätter upp vissa mål och poäng för dessa mål. Dessa kan man sedan byta ut mot aktiviteter eller vad man än kommer överens om.

• Didaj

Jag känner igen mig, såväl som min väninna som sitter bredvid. Något som är avskyvärt är när det kommer in en människa in i ens liv som skaffar barn med ens pappa, och sedan får dessa all tid och till råga på allt så leker den nya syskonmamman, mamma till en själv! Man är tonåring och mycket är inte som det kan verka för en, men just då känner man såhär!

Bara så ni vet - det behöver inte vara såhär - men det är en tanke!

• linnlinn1
    bananflugekärlek skrev 2011-03-13 13:16:25 följande:
    Ojdå, jag blir alltid lika ledsen när jag ser vuxna som beter sig mer omoget än barnen, samtidigt som de beskyller barnen för det onda.

Fy fan, rent ut sagt.

Ibland är det inte barnen som behöver gå på BUP, utan de vuxna som behöver lära sig.

Ni ser ju inte henne. Ni SER INTE HENNE.
    Jag håller med, borde ligga mer fokus på den flickans välmående och hjälp till henne innan man börjar bestraffa henne för att hon är ful i mun. Ganska vanligt i den åldern att man kastar ur sig jobbiga ord till en förälder/bonusförälder istället för att sätta sig och diskutera. Det stormar säkert rejält inom henne.
  • Kelly1994

Jag har levt i en situation med en styv'förälder". Och det är INTE roligt. Jag var liten och hade en väldigt positiv inställning till det hela. Till slut gick hennes kontrollbehov och avundsjuka så långt att vi inte pratade med varandra. Det värsta var endå att alla antog att problemet låg hos mig, utan att alls veta om situationen.  

• Laura03

Det är bra att ni tar datorn ifrån henne men låt hennes pappa göra det så inte du blir boven i dramat.
    Förklara att ni inte accepterar att hon kallar dej för fitta och hora och fråga henne om hon tycker att hennes pappa är en äcklig torsk som köper sex av horor. För det är ju även det hon kallar sin pappa indirekt när hon kallar dej för hora. Oftast behöver tonåringar höra att säger det si så menar de även så. Det brukar hjälpa! Nu kommer många tycka jag är drastisk men tonåringar behöver drastiska åtgärder. Har själv tonårsdöttrar som använt sig av dessa ord till varann och vi har pratat med dem om vad det är, vad de gör och tycker de själva att deras syster gör så. Det har alltid varit NÄ.
    Vi har tagit mobiltelefoner ifrån dem och de har varit utan i månader tog dem för ett år sedan och de fick inte nya förrän de bussade att de klarade målen i skolan. Det fick dem att prestera och vid jul fick de nya mobiler och de vet att missköter de sig så ryker de igen. Jag har även talat med skolsköterskan om deras attitydproblem som de hade och hon tyckte att fler föräldrar borde ta ifrån deras barn mobiler och datorer då de ringer och sms dygnet runt. Kolla deras samtalslistor med tider och säga att efter en viss tid så får ni inte ringa eller sms:a. Man kan låta alla barnens mobiler laddas i köket för deras egna skull. Hoppas ni får rätsida på tösen. Tonårstiden kan både va underbar och ett helvete.

• Annalena01

Jag tycker du har gjort rätt som tagit datorn. Har oxå en 13åring som kan vråla ut mindre trevliga ord, och det är inte ok! Då ryker mus och tagentbord, tillls läget är lugnt igen, och det är verkligen kännbart. Dessutom tror jag i vårt fall att det är för mycket datorsittande som skruvar upp humöret  Rynkar på näsan , vilket nu har lett till begränsade datortider. Tja vad ska man göra..man har pratat, förklarat,skällt, belönat, osv, men detta (att ta datordelar så den inte blir användbar för honom)  är kännbart, och ger resultat.. Det är ju halv katastrof att inte kunna chatta på fb..för 13åringen då..
    Intressant diskussion tycker jag, och tonåringar har det inte lätt med sig själva heller, med alla hormoner i kroppen som flyger omkring. Det är lätt att gå från urförbannad, från att en stund senare vara världens goaste. Men jag tror att tydlighet i längden är bäst! Och ska man ge en konsekvens, måste det ge konsekvens för den det gäller..
    Lycka till och hoppas det går bättre med tjejen för er snart!

• MimmiL

Mion; jag har anmält ett inlägg, och det skrev jag också direkt när jag gjorde det. Om moderatorerna anser att anmälan är rimlig så försvinner inlägget. Den som skrivit inlägget har då enligt FLs regler gått över gränsen. Vad är problemet?

• PruttPottan
    Cilas25 skrev 2011-03-13 06:44:33 följande:

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

Hela inlägget faller på att du kallar det "ditt hem"  Tänk om, tänk rätt!
  • mion
    RadarQueen skrev 2011-03-14 07:12:38 följande:
    Hela inlägget faller på att du kallar det "ditt hem"  Tänk om, tänk rätt!
    Allt är inte svart el vitt,o man säger ibland "i mitt eget hem"  Jag tror nig du förstår innebörden av just den meningen om du tänker efter lite....
  • deelah

Så länge hon bor under ditt tak så följer hon dina regler. Simple as that.

När hon är äldre kommer hon förstå. :)

• zeni
    deelah skrev 2011-03-14 10:40:51 följande:
    Så länge hon bor under ditt tak så följer hon dina regler. Simple as that.

När hon är äldre kommer hon förstå. :)
  • Fluffskalle

När det gäller styvbarnen ska man tydligen inte få sä'ga ifrån alls om man blir kallad "hora" och "fitta" t ex. Vad hade ni som ser ner på TS för att hon sagt ifrån gjort om ert eget barn ropat "fitta" efter er? Kommit med glass, eller?

Alla barn i hushållet ska väl ha samma regler. Tror knappast att TS kommer att acceptera att bli kallad fitta av sina egna barn heller.

• Eleator

Jag tror inte på att bara ta datorn rakt av, det ger ju bara signaler om att det är ok att sätta sina egna regler godtyckligt. Gör styvmamman det kan väl styvdottern göra det också. 

Att göra "datorbiljetter" som ska förtjänas var kanske det sämsta förslaget, sjukt kränkande för en 13-åring och har nog mest motsatt effekt. Fan vad arg jag skulle bli om jag var 13 och nån låtsasförälder kom dragande med datorbiljetter.

OM en påföljd av dåligt beteende ska vara att datorn försvinner så ska det berättas i förväg med en förklaring. "Vi betalar för din dator och har ingen lust att göra det när du beter dig så elakt mot oss. Vi behöver reda ut den här situationen för varken du eller vi mår ju bra av det." skulle kunna vara en början. Inte ta datorn som "straff".  

• 2underbara
    Eleator skrev 2011-03-14 11:49:15 följande:
    Jag tror inte på att bara ta datorn rakt av, det ger ju bara signaler om att det är ok att sätta sina egna regler godtyckligt. Gör styvmamman det kan väl styvdottern göra det också. 

Att göra "datorbiljetter" som ska förtjänas var kanske det sämsta förslaget, sjukt kränkande för en 13-åring och har nog mest motsatt effekt. Fan vad arg jag skulle bli om jag var 13 och nån låtsasförälder kom dragande med datorbiljetter.

OM en påföljd av dåligt beteende ska vara att datorn försvinner så ska det berättas i förväg med en förklaring. "Vi betalar för din dator och har ingen lust att göra det när du beter dig så elakt mot oss. Vi behöver reda ut den här situationen för varken du eller vi mår ju bra av det." skulle kunna vara en början. Inte ta datorn som "straff".  
    I stort sett vilken 13-åring som helst hade blivit arg om de inte får bete sig hur som helst och blir tillsagda eller fråntagen fördelar beroende på vad de har gjort sig förtjänta av.

Det är inget argument att inte en vuxen ska sätta gränser för ett kränkande beteende från en hormonstinn liten fjortis. 
  • sextiotalist

Min tonåring vet att internetuppkopplingen ryker vid omedelbar verkan, OK en förvarning, sedan ryker den direkt. Det har fungerat, vi behöver bara säga "du vet vad som gäller".
    Det är just otrevlig attityd som gäller, till oss eller på nätet.
    Hade det varit en bärbar så hade vi plockat den istället, men nu är det en stationär

• 2underbara
    Fluffskalle skrev 2011-03-14 11:06:02 följande:
    När det gäller styvbarnen ska man tydligen inte få sä'ga ifrån alls om man blir kallad "hora" och "fitta" t ex. Vad hade ni som ser ner på TS för att hon sagt ifrån gjort om ert eget barn ropat "fitta" efter er? Kommit med glass, eller?

Alla barn i hushållet ska väl ha samma regler. Tror knappast att TS kommer att acceptera att bli kallad fitta av sina egna barn heller.
    "Alla barn i hushållet ska väl ha samma regler" håller inte alltid i en styvkonstellation men visst är det en vacker tanke.
    Hade jag behandlat sambons särkulle som jag behandlar min treåring hade särkullen börjat lipa, att inte mjäkas med och stå i centrum där alla andra anpassar sig efter honom hade förstört honom och han hade ringt mamsen och tyckt synd om sig själv

Du hör ju vilket ramaskri det blir när någon inte behandlar särkullar med silkeshandskar.
    Nej, TS hade troligen inte accepterat att bli kallad för det särkullen kallade henne av sina egna barn heller men självklart har man mer tolerans med sitt/sina egna barn, man har en helt annan plattform och kärlek att ha som grund och chanserna är goda att har man bara gjort rätt från början så kommer man inte i läget från första början.
    Tror inte TS särkulle hade kallat sin egen pappa för fitta och kukjävel eller liknade men vad vet jag, han verkar ju inte ha så stor kolll på ungen. 
  • puss
    sextiotalist skrev 2011-03-14 12:59:18 följande:
    Min tonåring vet att internetuppkopplingen ryker vid omedelbar verkan, OK en förvarning, sedan ryker den direkt. Det har fungerat, vi behöver bara säga "du vet vad som gäller".
    Det är just otrevlig attityd som gäller, till oss eller på nätet.
    Hade det varit en bärbar så hade vi plockat den istället, men nu är det en stationär
    jajjamensan, man ska se till att ha kuvade barn! då har man lyckats!
    up yours
  • sextiotalist
    puss skrev 2011-03-14 13:09:21 följande:
    jajjamensan, man ska se till att ha kuvade barn! då har man lyckats!
    Kuvade, det är nog det sista man kan säga om min tonåring. Snarare är han mer kaxig än för hans eget bästa (enligt hans äldre halvsyskon i varje fall).
    Däremot så accepterar vi inte otrevliga tillmällen hemma hos oss. Dessutom skall man uppföra sig bra på nätet. Annars har vi väldigt högt till tak hemma hos oss. Tonåringen kan vara brutalärlig utan problem
Svar på tråden inte ok!