Jag skulle aldrig någonsin acceptera ett sånt språk i mitt hem, varken av bio- eller bonusbarn. Inte av någon oavsett vilken relation jag har till personen.
Jag har själv aldrig varit i närheten av att kalla mina föräldrar något så jag kan inte ens föreställa mig hur jag skulle reagera om mina barn kallade mig något.
Att ta datorn kanske är bra kortsiktigt, om det bara hade hänt någon enstaka gång. Men det löser inte problemet långsiktigt. Ni måste verkligen sätta er ner och prata. Tyvärr blir det nog inte lätt när det redan gått så långt, det är något ni egentligen skulle tagit tag i redan efter första fula ordet.
Att du tar datorn bygger bara upp ännu mer frustration hos henne. Jag försvarar absolut inte henne och kanske hade jag gjort samma sak, men det löser inte problemet.
Kanske hon mår dåligt, sätt dig ner och försök prata med henne på ett icke-dömmande sätt... Hon kommer säkert inte öppna sig varken första eller andra gången, men om hon vet att ni finns där för henne så kommer hon kanske krypa fram och berätta och prata med er till slut... Det känns som hon ser dig som ett hot.
Sist men inte minst får jag nog hålla med en föregående talare om att det nog inte alls lönar sig att köra "detta-är-mitt-hem"-regler. Hon behöver känna att det är hennes hem också. Hon kanske är utanför i skolan eller något? Då behöver hon verkligen en grund, det är svårt nog att ha två hem. Men båda hemmen måste hon känna sig välkommen i!