• Cilas25

inte ok!

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

• Svar på tråden inte ok!
  • Angela70

Usch, att det finns sådana barn. Det kanske är något fel på henne mentalt? Det finns nog tester man kan göra för att kolla sådant.

Annars låter det som att du behöver ta till med hårdhandskarna här. Att du begränsar henne från saker som hon tycker om att göra, och tar bort datorn tex är en bra början. Du kan fortsätta med mobiltelefon, smink osv.

Andra bra straff är utegångsförbud, förbud mot att träffa vänner, inte få äta med resten av familjen / laga två rätter och låt henne inte äta av den "goda", förbud mot att utöva ev hobby samt att tvinga henne till meningslösa och tråkiga sysslor. En bra sådan är att skura badkaret med en tandborste.

När hon lyder dig kan du gradvis ge tillbaka sakerna, och när hon har respekt för dig kan du utöva bestraffningarna mer sällan.

Nu har det dock gått så långt (13 år) att denna individ kanske är förlorad. Jag önskar dig ändå all lycka.

• Yildirim

Denna flickan måste ha fått en riktigt usel uppfostran! Sånna föräldrar borde inte ha barn! Utan regler och vad som är rätt och fel. Herregud.

Hon måste ha regler TS! Du gjorde helt rätt som tog datorn. Men du ska INTE lämna tillbaka den bara för att hon ber om ursäkt. För som någon tiigare sa, vad är en ursäkt värd då den endast sägs för att få tillbaka datorn och inte personligt menat till dig? Hon säger det inte från hjärtat. Ge tillbaka datorn när hon börjat bete sig!

Hon ska fan inte kalla dig hora! Hon ska respektera dig! Du är äldre än henne och ger du henne respekt så ska hon fan ge dig tillbaka...

Jag skulle be dotterns pappa sätta dessa gränser så du slipper ta emot hatet från henne. Det är du inte värd!

• 2underbara
    Yildirim skrev 2011-03-13 15:39:09 följande:
    Denna flickan måste ha fått en riktigt usel uppfostran! Sånna föräldrar borde inte ha barn! Utan regler och vad som är rätt och fel. Herregud.

Hon måste ha regler TS! Du gjorde helt rätt som tog datorn. Men du ska INTE lämna tillbaka den bara för att hon ber om ursäkt. För som någon tiigare sa, vad är en ursäkt värd då den endast sägs för att få tillbaka datorn och inte personligt menat till dig? Hon säger det inte från hjärtat. Ge tillbaka datorn när hon börjat bete sig!

Hon ska fan inte kalla dig hora! Hon ska respektera dig! Du är äldre än henne och ger du henne respekt så ska hon fan ge dig tillbaka...

Jag skulle be dotterns pappa sätta dessa gränser så du slipper ta emot hatet från henne. Det är du inte värd!
  • mion

Ni som tycker att hon gjort fel när hon tog bort datorn,utgår ni från er själva då o tänker hur det skulle kännas att vara utan dator?? BRA!  Precis det som är poängen,konsekvenser av sitt handlande,hon måste förstå att beter man sig så här så ryker datorn,(med all rätt)  Stor eloge till ts som vågad stå för det hon säger emot en uppkäftig o odräglig 13åring!  Oavsett om hon mår dåligt,så kan man inte bete sig hur som helst finns andra o ta hänsyn till i denna familjen o även hos mamman... Att låta henne få tillbaka datorn skulle inte hjälpa det minsta nu,hon skulle bara få mer makt o veta att om jag fortsätter gapa o skrika så får jag som jag vill till slut,nej när hon lugnat ner sig o förstår vidden av det hon ställer till med  så kanske hon förstår varför hon faktiskt inte får ha datorn...Ligger mer bakom detta det är jag övertygad om,men nånstans behöver ts sätta ner foten o det tycker jag hon gjort på ett BRA sätt...  O viktigt att 13åringen får hjälp o stöd,o funkar det inte där hon får gå o prata nu så BYT folk inte alltid säkert att dom är bra för just detta barnet... lycka till =)

• Ramborg
    Pussakaninen skrev 2011-03-13 13:16:02 följande:
    jag fattar inte varför alla föräldrar ska köra med det där att dra in saker, ex veckopengen, datan, mobilen. Vafan liksom :S
    Har du något bättre förslag? Eller tycker du TS ska tåla att bli kallad hora osv?
    Google Is Your Friend
  • Yildirim
    Ramborg skrev 2011-03-13 15:43:21 följande:
    Har du något bättre förslag? Eller tycker du TS ska tåla att bli kallad hora osv?
    Ja vad ska man annars göra? Slå barnen?

Om dom inte lyssnar när man säger till och inte har någon som helt respekt för vuxna ?! SKa man acceptera det? När man haft möten och samtal ett antal gånger och inget hjälper?
  • Den allsmäktige

Jag tycker du gör rätt TS! Dagens ungdom har 0 respekt för vuxna, och det känns bra att NÅGON säger ifrån, till skillnad från dem som säger att du ska prata. Fungerar det inte så får man ta till andra metoder. Bra!

• Spartacus

som någon skrev, prata med henne när hon INTE är helt ur gängorna så ni har en chans att hålla det hela på en vettig nivå?

ni som skriar -dålig uppfostran! alltså, barn blir ju tonåringar, trotsiga fjortisar mm även om dom har bra föräldrar!

däremot kanske hon skulle behöva mer positiv uppmärksamhet just nu, även närhet? hon går ju igenom massa krångliga grejer, kanske DU ts borde gå på bio med henne nån kväll eller nåt sånt? bara för att bryta trenden och mötas på neutral mark för bara nåt kul?

• Lisa med barn
    Pussakaninen skrev 2011-03-13 13:16:02 följande:
    jag fattar inte varför alla föräldrar ska köra med det där att dra in saker, ex veckopengen, datan, mobilen. Vafan liksom :S
    Är inte ett dugg förvånad att en sån kommentar kommer från en tonåring. Blivit av med nåt själv nyligen, eller? Vänta tills dina barn är tonåringar så får vi se hur du löser den typen av frågor. Vad är ditt förslag till TS? Att vända andra kinden till?
Svar på tråden inte ok!