• Paltkoma

ÄD gravida latte mammor i stockholm

tack för sjukskrivningsråd, o ja, det måste ju absolut vara bättre att spara semesterdagarna till annat. jag får helt enkelt se hur tillståndet är till midsommar. prio är iaf att jag får vara vara ledig. så blir det inte mer sjukskrivning tar jag semester som planerat!

idag var jag på extra tillväxt-UL och avvikelsen var 0%. beräknad vikt var 1375 gr och det var exakt vad bebben vägde. det känns skönt. inte för att jag har oroat mig sen BM-besök förra veckan, har liksom inte haft energi till det;)

tea - blodprov där de inte hittar rätt är inte roliga....har hänt mig några ggr.

jag har inte alls satt mig in i hur man kan planera och ta ut föräldraförsäkringen på olika sätt. men det får man väl kläm på förr el senare. men visst är det så att den där extra ledigheten som man ev kommer att vilja ta ut vid lov de närmaste åren, de dagarna tillhör "ursprungspotten"? dvs, det är bra att spara lite och inte ta ut alla dagar under första 1,5 året?
    min man har också eget företag o det är ju inte riktigt samma enkla sätt att ta ut föräldraledigt. å andra sidan är han ganska flexibel. men ersättningen kanske måste gå på mig...

sommarbebis - perfekt att du blev sjukskriven ända fram till förlossning. o DEN bör väl snart vara här!! så spännande.

• Paltkoma

oj vad spännande sommarbebis, snart händer det grejer!! håll oss uppdaterade.

tea - härligt att TUL såg bra ut och att han har ökat så fint i vikt. det hjälper säkert till att vara ledig och avkopplad.

silkes - jag tror inte heller att ni kommer att se kön. vi vet att vi väntar en kille o varje gång pekar BM ut pung och penis men jag skulle aldrig fatta på egen hand vad som är vad...;)

• Paltkoma

trollmor - kul att du har hittat hit. hoppas bebben växer till sig. vi har samma BF, skoj!

ja visst är det varmt. häromdagen cyklade jag ut i jeans o skjorta o insåg inte HUR varmt det var....blev tvungen att panikköpa en klänning på stan. vilken lättnad. ett bra köp som jag nog kommer att bo i i sommar;) jag mår bra annars.

hoppas sömnen blir bättre med fläkt tea!

sommarbebis - NU måste det väl ändå vara på G????

• Paltkoma

sommarbebis - grattis till lilla tjejen!!! äntligen här, som vi har väntat på trådens första bebbe;) njut och berätta mer när du orkar och hinner!

memaja - låter verkligen som bra vikt på tvillingarna, skönt! o ja visst är det varmt o svettigt. det blir en extra dusch på em.

• Paltkoma

Silkes - vad roligt att det är en liten tjej och att det känns bra att ni tog reda på könet. för oss var det jättebra att veta kön, lättare att prata med och om den lille. jag var ju helt och hållet inne på att vi skulle få en tjej, jag ville ha en tjej, och blev faktiskt helt låg första dagarna efter UL när jag hade fått pojkbeskedet. fånigt när det är en sån fantastisk framgång att bli gravid gm ÄD, men känslor går inte riktigt att styra över. nu tycker jag att det ska bli jättespännande med en liten kille! jag har också funderat så där som du, att chansen att en son blir lik sin pappa är större än om det är en tjej vid ÄD. men det behöver ju inte alls bli så! mina systrars och några kompisars döttrar är så otroligt lika sina pappor. dessutom finns det forskning som visar att en ÄD-mamma påverkar barnets utseende och att det inte alls bara är det sociala som du nämner. detta är något som flera av de läkare vi träffade på olika ivf-kliniker i Sverige också berättade ganska mycket om. det kan gälla hårfärg, ögonfärg, ansiktsdrag mm. har tidigare sett länkar på annan FL-tråd om det här, återkommer om jag hittar igen dem.

sen håller jag med Tea - man får helt enkelt skratta gott och bortse från omgivningens "likhetskommentarer". de är ju i all välmening och man behöver ju varken bekräfta eller dementera. det ligger ju i betraktarens öga.

• Paltkoma

memaja - skönt att du är sjukskriven o kan vila nu med stora magen.

intressant att det föds fler äd-pojkar. vi väntar ju en pojke men det var naturlig befruktning, inte ICSI.

välkommen hit alfonspalfons. bra att du mår bättre efter illamåendeperiod. mitt illamående är över sen länge men jag vill fortfarande mest äta "fräscha" saker, har inte samma aptit även om jag är hungrig. jag mår bra, v 32 nu, men är jättejättetrött. sov 11 h i natt o fortfarande trött;)

ang era funderingar på äd-flickor o när de blir lite äldre, jag tänker på familjer jag känner som har adopterat. de är ju bara så totalt självklara föräldrar till sina adoptivbarn. o vi som får äd-barn har ju ändå burit barnet som har växt i våra kroppar i 9 mån! jag tror att föräldraskapet känns självklart o naturligt oavsett om man får äd-pojke el -flicka.

• Paltkoma

oj Tea - det där lät ju inte vidare bekvämt alls! är det inte dags för killen att söka sig nedåt!! har han inte vänt sig än?? hoppas det snart blir bättre, spy är inte kul.
    själv tycker jag att det är lite spoky att känna krafsande långt ner i underlivet;) sparkarna högre upp är mer distinkta. ska bli spännande på UL senare i veckan att se hur han ligger.

alfonspalfons - du fick ju bra massagesvar av Silkes. jag har varit på massage flera ggr o ska i veckan ytterligare en gång. det är så skönt!! min massör har full koll o hon masserar ben (så skönt för de är trötta), delar av fötterna, axlar o övre rygg. inte ländryggen.

apropå att vara lik sin mamma el pappa..jag skulle bli allra gladast om mitt barn liknar mig när det gäller mina goda egenskaper o i sättet  (de dåliga får jag försöka minimera snart...)

• Paltkoma

ps. termen som beskriver hur arv och miljö samverkar och hur vi som bär ÄD-barn kan påverka barnens genuppsättning är epigenetik eller epigenetics. DNA kan påverkas och  "slås på och av" beroende på mammans påverkan. googla, det finns massor med läsning!

• Paltkoma

sommarbebis - ja jag läste din berättelse häromdagen! funkade bra att gå in och läsa. det lät ju som en bra upplevelse;) o jättespännande att läsa! jag funderade lite på det där med bedövning, ångrar du att du tog det med tanke på att det saktade ner förlossningen? jag har tänkt att jag gärna vill ha bedövning men på sistone har jag läst en del om just att det kan fördröja och försvaga värkarbetet.
    o ja, jag bävar lite för alla prylarna bebben kommer att medföra, det brukar vara nog illa ändå när det är dags för sommarvistelse på landet. o hur ska det gå med flygresorna...vi flyger alltid med endast handbagage...det kommer att bli svårt;)
    kul att ni mår bra och är pigga, vad spännande att fira midsommar  med nya familjemedlemmen!
    glad midsommar alla!  

• Paltkoma

trollmor - är det inte ganska vanligt med klåda under grav? pga leverpåverkan. just under armarna vet jag däremot inte.
    jennie - tack för lyckönskningar, tråkigt att du fick missfall;(
    nidra- skönt att allt gick bra på undersökningen!
    memaja - ajaj, har kompisar som opererat för karpaltunnelsyndromet. hoppas dina känningar går över innan det går så långt.
    själv har vi varit på UL, läkarbesök och barnmorskekoll idag. allt såg finfint ut och barnet ligger med huvudet nedåt. hoppas han stannar i det läget;)
    glad midsommar alla!

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm