• Paltkoma

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Grattis Pussesnuttan till tvillingar och att allt såg bra ut! härliga nyheter.

• Paltkoma

villsågärna: så otroligt tråkigt att höra att det inte gick vägen. har själv haft ett MA och det är tungt. stor kram!

• Paltkoma

Tea - skönt att du börjat på sista jobbveckan nu och sen kan lägga några veckor på att ta det lite lugnare.

sommarbebis - oj va spännande att det bara är några få veckor kvar nu. och allt praktiskt fixat, perfekt! bra att sjukskrivningen blev beviljad!

Syrran hade Bugaboovagn till sina barn och var jättenöjd, säger att den var så lätt och smidig. Jag har inte börjat kolla på allvar än, bara spanat lite på stan. Tycker Brio-vagnarna ser fina ut också. Funktion har jag ingen aning om. Någon som vet. Vi kollar på ny bostad och ibland är det så liten hiss att det kan bli aktuellt att anpassa vagn efter hiss! Hoppas dock hitta bra lägenhet med rimligt stor hiss;)

Nidra - förstår att det är nervöst inför RUL med dina erfarenheter från förra gången. Hoppas allt ser bra ut när ni väl är där!

Jag mår bra men är galet, galet trött (v 26+6 nu). Planen är att jobba t o m midsommar och sen ta ut semester. Som ev inte räcker ända fram till BF... Min chef undrade om det var läge att bli deltidssjukskriven eftersom jag har lite svårt att mäkta med mitt jobb (inte fysiskt tungt men intellektuellt krävande). Hur funkar det att söka graviditetspenning, ska man först bli sjukskriven, få intyg av sin läkare då?
    Häromveckan hade jag jätteont i fötterna och benen och förstod inte alls varför, hade tur nog en massagetid bokad i samma veva o massören sa att jag hade vätska i kroppen. det försvann sen, men kanske läge att använda stödstrumpor tänker jag när jag läser ditt inlägg Tea. känner du dig hjälpt av det?

• Paltkoma

memaja - härligt att du är så pigg och har energi att jobba ett tag till. låter perfekt med smala tvillingvagnen.
    påverkar det föräldraersättningen om man är sjukskriven sista tiden på grav?

igår kväll ringde min läkare o meddelade att jag har urinvägsinfektion. jag har inga som helst symptom som jag kopplar ihop med UVI, jag bara nämnde för BM vid senaste besöket att jag har sammandragningar nattetid. då ville hon ta urinprov. så helt klart har jag haft infektion ganska länge. hoppas det inte påverkar barnet bara...har fått antibiotika nu.

• Paltkoma

sommarbebis - oj vad spännande att det börjar bli dags (förhoppningsvis)!!! är det nervöst? väskan packad?

memaja - ja det har ju sina fördelar att bo ensam;) min sängkamrat klagar (men snällt) ganska mycket på att jag snarkar och låter, han hamnar nästan varje natt i arbetsrum och i extrasängen där...
    skönt att notch gick bra. o ja, frågan är hur mycket plats de har att vända sig nu....det finns ju BM här på familjeliv som svarar på frågor också, de brukar vara rätt snabba. om du inte vill ringa extra gång till din egen.
    ja, min läkare kolla min livmodertapp när jag var hos henne senast, ska dit igen nu i veckan o kan tänka mig att hon kommer att kolla varje gång.

jag mår bra men har varit dunderförkyld senaste veckan. har nu knaprat upp antibiotikakuren och känner absolut ingen skillnad. men bara bra att jag inte hade några jobbiga uvi-symptom. tack för länk tabasco!
    tea - bra med kissa-på-stickan-varje-gång. jag har nog faktiskt bara gjort det en gång, men jag har ju inte heller varit på så många bm-besök ännu.
    i veckan ska vi börja på föräldra-förlossningskurs, det ska bli kul att se vad det är. har också tagit reda på info-träff på sös.har ni gjort besök på era kliniker?

• Paltkoma

sommarbebis - kul att ni varit på sös info. vi har ju också valt dem o kommer att gå på info i juni, känns bra som lite förberedelse. jag är lite sugen på profylaxkurs men tiden känns lite maxad nu, har ju gravidyoga precis o imorgon börjar föräldrakursen på mvc. kanske blir det lite överdos?

• Paltkoma

Pussesnuttan - efter v 12 är det fritt fram att börja gravidyoga. På kursen jag gick var de flesta lite längre gångna än mig. Det spelar ju absolut ingen roll men eftersom det handlar mycket om förlossningsförberedelse kanske kursen känns mer aktuell om man inte har jättejättelångt kvar. Känner själv att övningar och rörelser känns mer relevanta nu när jag börjar förstå att det faktiskt ska bli en förlossning också;) Det börjar en kurs mån 30 maj på samma ställe och läraren som ska ha den kursen är jättebra, jag hade bara henne två gånger som vikarie. Jag fick hela kursen betald av min arbetsgivare som friskvård (ist för träningskort o dyl). Jag är jättenöjd med kursen och ska öva själv hemma nu under sommaren m h a boken som ingick.
    www.estela.se

Bra tips Memaja om profylaxdvd och bok, tack. Ska kolla in. Jag fick Gudrun Abascals bok om att föda av BM och den känns bra, hon är ju en nestor på området.

• Paltkoma

memaja - fint att allt såg bra ut hos BM. men konstigt att de inte har SF-kurva för tvillingmage! som du säger, så ovanligt är det ju inte med tvillingar.

tea - håller med, finfint med klänningsäsong som är igång nu. jag har fastnat i mina jeans men det är absolut hög tid att plocka fram luftiga klänningar nu. vaxa benen först;)

jag ska också till KS för spruta, men först om 2 veckor. det känns bra att vara under uppsikt tycker jag! o ja visst är det många möten, mina dagar är helt tjocka med olika tider att passa hit o dit. allt är förstås inte kopplat till grav men en hel del. jobbet blir ju onekligen lidande..

är det någon av er som har beställt gratis babyboxar som det finns annonser om lite här och där? innehåller de något bra eller är det mest en reklamkupp?

• Paltkoma

sommarbebis - hoppas storstädning sätter fart på mini. anar att man på slutet bara vill att det hela ska sätta igång. 5-6 juni, har du då gått 2 v över tiden eller hur räknar de igångsättningsdatum?

jag var hos BM idag, magen hade inte växt så mycket som den borde ha gjort, vilket KAN bero på att barnet låg på tvären men hon skickade mig iaf direkt till läkaren som bokade in extra tillväxt-UL nästa vecka o kollade livmodertappen. och så sjukskrev hon mig på 50% i 4 v vilket känns jätteskönt, jag är helt utmattad o fortfarande förkyld. har lite för mycket runt omkring mig både på jobbet och privat så allt blir nog bättre med lite mer vila. det känns bra att de kollar upp allt noga.

tea - gick allt bra med ks och sprutan?

• Paltkoma

jag glömde ju fråga, ni som har koll på sjukskrivningar mm...nu har läkaren sjukskrivit mig 50% fram till midsommar. från midsommar har jag ju semester fram till BF. läkaren sa att vi får se hur jag mår efter 4 v, om sjukskrivning ska förlängas el ej. Eftersom jag ändå ska vara ledig (semester) var det perioden fram till midsommar som kändes viktigast att få lite andhämtning. fråga: är det bättre att förlänga sjukskrivningen än att ta ut semester om jag nu inte mår bättre vid midsommar o på så sätt spara semesterdagarna?

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm