• Paltkoma

ÄD gravida latte mammor i stockholm

memaja - grattis till lyckat RUL och att det blir en av varje. som du säger, lättare att de blir sedda som två individer. fantastiskt! o såklart, allra bäst, att allt såg friskt och sunt ut. låter också härligt med din usa-vistelse o bra babyprylar. kul! jag har inte kommit så långt o inväntar lite mer inspiration innan jag börjar shoppa. närmast är nog att köpa ett par mammajeans. börjar bli lite trångt i midjan på mina vanliga nu (v 22).

jag har också tagit trygghansa försäkring o tycker den låter bra.

grattis pussesnuttan till plus!!

• Paltkoma

Jennie - som tea säger, dig-testerna går bara till 3+ hoppas allt ok trots tidigare blödningar.

VSG - grattis till lilla tickande hjärtat som ni fick bevis på, underbart. njut i solen, låter härligt.

Tabasco - grattis även till dig för lyckat RUL. visst är det skönt att få se o veta lite mer!

Tea - hur gick Notch idag? jag ska på min undersökning om 2 v. det blir också nästa besök med BM.

Nidra - kul att du känner fosterrörelser så tidigt. jag kände först av dem i v 20. men du kanske inte är förstföderska? då känner man tydligen tidigare.

själv har jag så smått börjat kolla på lite gravidjeans/byxor. använder fortfarande mina vanliga kläder vilket känns skönt (v 23 nu). men så svårt att hitta bra jeans, det är ju nog svårt även i vanliga fall....har beställt ett par på nätet men det är ju verkligen gambling o svårt att veta om de funkar. är det någon av kedjorna som har gravidkläder förutom H&M? så vitt jag vet har både Zara och Lindex, ev också KappAhl slutat med gravidkläder.
    jag mår bra men är galet trött o det är en plåga att ta sig iväg till jobbet....vill bara sova o vila! känner ni andra av trötthet?

• Paltkoma

memaja - oj vilken skillnad i magstorlek jfr med ett barn. förstår att det börjar kännas. kommer du att behöva ta ut havandeskapspenning innan förlossning? beror ju på vad man jobbar med men kanske svårt med stor mage när det börjar närma sig....själv tycker jag att det är perfekt med barn i augusti, jag ska ta ut många veckors semester o ser fram emot en ledig sommar innan underverket anländer;)
    oj va frekventa BM-besök som nu väntar, planerar du att vara kvar i stan fram till BF? jag vet ju att det blir BM-besök varannan vecka lite längre fram o fr v 37 varje vecka. men jag vill vara på landet (långt fr sthlm).....måste kolla om det går att göra dessa besök på sommarorten istället.

Tabasco - tack för jeanstips. igår tog jag en sväng på stan o hittade faktiskt flera bra gravidjeans, på polarn o pyret (inte köpt men kan absolut tänka mig lite längre fram) o ett par treggings från boob. från boob fanns också ett par jeans som satt riktigt bra. det är ju så bra med sommartider som väntar, då kan man ju hursom kasta jeansen/byxorna o satsa på kjol, klänning istället.

tea - kul att notch-undersökning gick bra! men vilka tider!? jag går på ultragyn o det blir fm-tid;)

o ja memaja - bra m påminnelse om behovet av järnrik mat. jag har också tappat lusten att äta kött även om mitt illamående har gått över. det finns ju mkt annat som också innehåller järn så man behöver ju inte äta seg biff. t ex räkor, broccoli, spenat, linser, bönor, aprikoser. tillaga mat i gjutjärn är ju också bra för järnupptaget.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=983

• Paltkoma

jennie- NEJ, så oändligt tråkigt!!! det är hemskt att få ett sånt besked;( det gör ont!
    hoppas ändå att det kan bli bra besked på söndag.  stor kram till dig

• Paltkoma

Memaja - bra att du blir sjukskriven snart o skärgårdsplan låter topp.
    jag var tidigare totalt hård i magen men började för ngra veckor sedan ta Vi-siblin från apoteket, det är "loppfrögranulat" som man blandar i vatten, juice, gröt, yogurt och dricker massor av vatten till. har blivit mycket bättre, ja nästan som vanligt i magen. testa! 

• Paltkoma

tycker också det vore jätteintressant att veta hur många ÄD-barn som föds i sverige varje år. tror som ni att mörkertalet är stort.

kul tabasco att du hittade PoP-jeans. jag har också köpt ett par, men de låga i midjan, satt bättre på mig.

pussesnuttan - håller tummarna allt är bra med ena fostret. jag var på första mvc-besöket i v 9. hade då fått remiss via min vanliga gyn o blev snabbt kallad.

• Paltkoma

Tea - grattis till positivt besked från FK! så skönt att du bara har några få jobbveckor kvar. hur funkar det där med att söka graviditetspenning, bygger det på att man är sjukskriven och har läkarintyg?
    jag har precis fått livstecken från FK efter att ha skickat in moderskapsintyg för rätt många veckor sedan...så fort verkar det inte gå. 

• Paltkoma

tack för svar tea! då tror jag att jag är totalt diskvalificerad. har kontorsjobb så det är varken farligt eller tungt, bara intellektuellt krävande. nog så jobbigt när tröttheten slår till men tror nog inte det är lönt att använda det som argument. jag får helt enkelt utnyttja min semester innan BF så långt det räcker. blev glatt överraskad häromdagen när jag fick veta att föräldraledigheten är semestergrundande, då kommer jag att kunna ta ut semester nästa sommar också och få f-ledigheten att räcka längre. perfekt!

• Paltkoma

sommarbebis - oj vad spännande, du är verkligen på upploppet nu. hoppas du mår så bra du kan!

tea - hela min föräldraledighet kommer att vara semestergrundande, så det blir full semester både denna sommar och nästa. kalas;)

jätteintressant att höra hur ni tänker kring att berätta eller inte berätta för omgivningen om donationen. i vårt fall är det bara ett fåtal nära vänner och min syster som vet att vi gjort ÄD. totalt kanske fem personer. jag är jättekluven, på ett sätt vill jag också sprida att det är vanligt och inget konstigt och öka medvetandet, å andra sidan känner jag att jag inte orkar......jag skulle berätta för en vän som är fritänkande om grav och ÄD men när jag insåg att hon inte ens hade koll på vad IVF var så kände jag att jag inte pallade med att förklara det mest elementära för att sen komma till ÄD. jag vill inte att familj o släktingar, vänner ska titta på vårt barn o tänka "jaha, det syns ju att xx inte är genetisk mamma". men vi ska ju berätta för barnet o då måste ju rimligtvis också omgivningen veta. tänker att när barnet är fött och är en naturlig del av oss så kommer vi att berätta för nära familjemedlemmar. men varför ska de veta nu?? till vilken nytta? tror som du säger emmylou att det efter en tid blir ointressant att det är ÄD. kanske är det mycket bättre att vara helt öppen och avdramatisera det hela men jag orkar inte med att halva släkten ska "skvallra" om detta sinsemellan och fundera si eller så. många bor i småstäder i andra delar av landet o kanske är jag fördomsfull men jag får för mig att de inte har lika bra koll på alternativa sätt att bilda familj.

• Paltkoma

Emmylou - inspirerande att höra om din inställning du som redan har erfarenhet av donation o jag håller verkligen med, jag känner inte heller att jag har någon informationsplikt gentemot omgivningen. Det förändrar ingenting.

Vi har gjort Notch idag och allt såg jättebra ut, jag hade ingen koll på hur undersökningen gick till så det var en glad överraskning att det också innebar ytterligare en UL-koll på bebben;) Han hann snurra runt under undersökningen. Sen var vi hos BM och mätte magen som är helt enligt normalkurvan liksom barnets vikt. Flera har sagt till mig "oj, vilken liten mage du har" och jag har blivit lite störd på det. Men nu har jag ju fått bekräftat att allt är helt normalstort.
    Vid senaste läkarbesöket undersökte läkaren min livmodertapp och kommer som jag förstår göra det vid nästa besök igen. Det är för att kolla att den inte har öppnat sig, den ska vara stängd så länge förlossningen inte är i sikte. Om jag nu har förstått det hela rätt.

sommarbebis-spännande med ikeashopping och fix. bra att vara lite förberedd.

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm