• AnnaPannaKanna

Tvingad in i faderskap efter ett ons

Som rubriken lyder...
    Någon kille/man som upplevt eller upplever detta? Hur gör man?

• Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons
  • Nyfiken gul
    pokerman skrev 2011-03-02 16:42:01 följande:
    Sammanfattning:

Om graviditet uppstår trots att de skyddat sig vid O.N.S. och barnet på alla sätt och vis är helt oplanerat, kräver denna situation ett gemensamt beslut. 

Beslutet tas med fördel av båda parter, eftersom det är det bästa för alla parter. Båda parter tar då fullt ansvar på alla plan för det beslut de enats om. 

Om inget gemensamt beslut kan tas, är det upp till kvinnan att ta det slutgiltliga beslutet då det är hennes kropp. Här blir det helt hennes beslut som avgör och därför är det hennes ansvar. Efter att hennes beslut är taget, är det hennes ansvar. 

Om mannen i detta läge klargjort att han inte vill ha något med barnet att göra, och inte heller ville det då de hande sex (eftersom de hade skydd) anser jag att kvinnan står ensam med ansvaret. Hon har själv tagit beslutet att föda barnet, som egentligen inte borde ha blivit till. 

Alltså, den som tar beslutet tar även ansvaret för sitt beslut. 

AMEN till det!

jag må vara kvinna själv men jag tycker/anser att man förbrukat sin vetorätt om man är så dum att man inte hör av sig till den eventuella fadern förrän barnet är fött eller man snart ska föda.... då kan man inte sitta där och gnälla sen över att pappan inte vill ställa upp eller inte vill skriva under faderskapet.....

om båda ska kunna ta ett gemensamt beslut kring en eventuell graviditet så krävs det ju givetvis att kvinnan skyndar sig att berätta om den också....  annars får man stå där bäst fan man vill...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mape81
    ModestyB skrev 2011-03-02 15:03:50 följande:
    Det är inte alls upp till föräldrarna att bestämma TILLSAMMANS, därför att barnet inte bärs av förädrarna TILLSAMMANS och för att en abort inte utförs TILLSAMMANS.

Jag är för fri sexualitet och när p-medel funkar så är dom ovärdeliga och fantastiska, men fri sexualitet innebär att kvinnor också har rätt till fri sexualitet och att kvinnor inte är de som ensamma ska ta ansvar om hon blir gravid och det bygger på bägge parters lika ansvar. "Fri" abort är super, men det är alltid kvinnan som fattar beslut över sin egen kropp. Så är det och så ska det vara, som man måste det vara fullständigt klart och är det inte det så får man låta bli att ha sex.
    Visst, kvinnan är den som bär barnet, men vad jag inte kan förstå är att man som kvinna kan tvinga en man att bli förälder, att tvinga honom att betala underhåll, många gånger utan att han får träffa barnet. Jag tror att det finns många kvinnor som går till krogen för att hitta en man som kan göra henne gravid och betala pengar till henne massor av år bara för att hon är egoistisk och längtar efter ett barn!

Som många tidigare sagt, om man inte är överens och kvinnan väljer att behålla barnet mot mannens vilja, då ska han inte heller tvingas till att erkänna faderskap och krävas på underhåll!
  • mape81
    pokerman skrev 2011-03-02 16:42:01 följande:
    Sammanfattning:

Om graviditet uppstår trots att de skyddat sig vid O.N.S. och barnet på alla sätt och vis är helt oplanerat, kräver denna situation ett gemensamt beslut. 

Beslutet tas med fördel av båda parter, eftersom det är det bästa för alla parter. Båda parter tar då fullt ansvar på alla plan för det beslut de enats om. 

Om inget gemensamt beslut kan tas, är det upp till kvinnan att ta det slutgiltliga beslutet då det är hennes kropp. Här blir det helt hennes beslut som avgör och därför är det hennes ansvar. Efter att hennes beslut är taget, är det hennes ansvar. 

Om mannen i detta läge klargjort att han inte vill ha något med barnet att göra, och inte heller ville det då de hande sex (eftersom de hade skydd) anser jag att kvinnan står ensam med ansvaret. Hon har själv tagit beslutet att föda barnet, som egentligen inte borde ha blivit till. 

Alltså, den som tar beslutet tar även ansvaret för sitt beslut. 

Jag håller helt med dig. Om kvinnan tar beslutet att behålla barnet, mot mannens vilja, så ska det vara hon som tar ansvaret. Mannen bör inte tvingas att skriva under något faderskap och har då samtidigt inga rättigheter att träffa barnet längre fram eller skyldigheter att betala underhåll.

Hade jag hamnat i situationen att bli gravid och mannen inte vill ha barnet, då hade jag gjort mitt yttersta för att stå fast vid "fader okänd"... Det är totalt orättvist att en man som inte önskar ett barn tvingas betala underhåll bara för att det är kvinnans egna beslut om abort eller inte...
  • Hannapanna88

Ursäkta att jag lägger mig i, har bara läst igenom tråden lite snabbt, undrar bara hur alla på FL tänker egentligen? Hur kan det på något sätt vara rättvist eller att mannen får stå sitt kast bara för att han hade ett ONS? Snacka om respektlöst gentemot barnet OCH pappan att behålla ett barn för att kvinnan ville det?

Då kanske alla kvinnor ska sluta ha sex om de inte kan göra abort? Jag är trött på att man nedvärderar män i den här frågan jämt!
    Jag mår illa av tanken på att min sambo skulle kunna ha flera barn ute i världen för att han har haft sex med andra innan mig?

• nika
    AnnaPannaKanna skrev 2011-03-02 07:19:50 följande:
    Som rubriken lyder...
    Någon kille/man som upplevt eller upplever detta? Hur gör man?
    Kvinnor som blir oplanerat gravida efter ONS som anser att de "tar sitt ansvar" när de föder fram det tycker jag kan fortsätta med att ta sitt ansvar på egen hand. Sedan hör man mycket sällan talas om barn som adopteras vid födseln av mannen kvinnan lever med. Varför göra det när man kan ha ett subventionerat barn? Det finns ett par i min omgivning som lagt upp det så, och jag ser verkligen ner på dem för det utan att jag säger något.

Vad kan man göra? Ja, förklara läget noga för kvinnan så hon inte tror han kommer att ändra sig. De flesta gör ju inte det. Det blir inget förhållande. Det blir ingen papparoll. Det blir ingen farmor och farfar och det blir ingen att ropa på när du tycker du behöver/anser dig ha rätt  till hjälp. Naturligtvis kan man be och pressa på om abort. Kanske även muta sig till det. Lite fult, men vad är det mot att föda fram ett barn bara den ena vill ha? Om inget hjälper får man med nuvarande lagstiftning betala och sedan lägga ut en varning till omgivningen för att förebygga att någon annan som inte tänkt sig bli förälder utnyttjas till att det skaffas subvetionerade halvsyskon.

Kanske funkar det att flytta utomlands. Tydligen får paret jag berättade av minimumbeloppet från FK som i sin tur försöker kräva mannen som ejakulerade på pengar, men eftersom de inte har lyckats på snart 10 år verkar det lite kört.

Kanske ska man lobba för att man ska ta beslut om att alla föräldrar som mot sin vilja berövas ett barn eller tvingas på ett de inte önskar ska kompenseras för kränkningen. Ett engångsbelopp som både mannen och kvinnan kan få beroende på vad man vill med barnet. Eller så kan det vara en affärsuppgörelse som vid äggdonation, spermadonation eller när man anlitar en surrogatmamma. Den som vill ha ett barn på detta sätt får som bekant betala för det, inte få betalt för det.

Våra lagar är ålderdomliga och överbeskydda gentemot kvinnor antagligen för att man fortfarande anser att de är lite mindre rediga än män och så håller man födelsetalen uppe något.
  • Mrs Moneybags
    Hannapanna88 skrev 2011-03-02 18:10:16 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i, har bara läst igenom tråden lite snabbt, undrar bara hur alla på FL tänker egentligen? Hur kan det på något sätt vara rättvist eller att mannen får stå sitt kast bara för att han hade ett ONS? Snacka om respektlöst gentemot barnet OCH pappan att behålla ett barn för att kvinnan ville det?

Då kanske alla kvinnor ska sluta ha sex om de inte kan göra abort? Jag är trött på att man nedvärderar män i den här frågan jämt!
    Jag mår illa av tanken på att min sambo skulle kunna ha flera barn ute i världen för att han har haft sex med andra innan mig?
    Men det är väl bara för killen att dra på en kondom så slipper han oroa sig.

Fan vad äckligt med killar som har oskyddade one night stands bara för att de tror att tjejen äter p-piller.
    Usch...

Var och en har skyldighet att skydda sig själv mot oönskade resultat av sex, barn eller sjukdomar.

Jag tycker att det är nedvärderande mot män att tycka att de är hjälplösa offer när de själva har valt att ha sex utan kondom med en främling.  
  • AnnaPannaKanna
    Hannapanna88 skrev 2011-03-02 18:10:16 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i, har bara läst igenom tråden lite snabbt, undrar bara hur alla på FL tänker egentligen? Hur kan det på något sätt vara rättvist eller att mannen får stå sitt kast bara för att han hade ett ONS? Snacka om respektlöst gentemot barnet OCH pappan att behålla ett barn för att kvinnan ville det? Då kanske alla kvinnor ska sluta ha sex om de inte kan göra abort? Jag är trött på att man nedvärderar män i den här frågan jämt! Jag mår illa av tanken på att min sambo skulle kunna ha flera barn ute i världen för att han har haft sex med andra innan mig?

Tack!
  • Mamsis

Man kan inte bli tvingad till att bli pappa. Har man sex kan det bli barn av det punkt. Mannen behöver inte ha något med barnet efteråt men får lov att betala underhåll. Det är inte att vara pappa.

• rackarmorsan

men å vad jag stör mig så nånna är trådar!
    Vill du inte a ungar så borde du inte knulla! Även om man går på piller använder kondom och tar 100 dagen efter så finns fortfarande risken att man blir gravid. Om man fortfarande väljer att knulla så får man fan skylla sig själv. Ni är väl för fan vuxna människor. "tvingad in i faderskap" Well det är liksom det som änder när man kör in kuken i kvinnor. Väx upp för i helvete och sluta tycka så jävla synd om er själva.

• LivL

Man kan inte lita på någon! Så använd kondom killar. Jag hade aldrig litat på att tjejen verkligen tog sina piller, dessutom kan man ju bli gravid ändå. Och könssjukdomar???

Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons