• AnnaPannaKanna

Tvingad in i faderskap efter ett ons

Som rubriken lyder...
    Någon kille/man som upplevt eller upplever detta? Hur gör man?

• Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons
  • semlorna
    pokerman skrev 2011-03-02 14:35:25 följande:
    Det du säger är att total avhållsamhet är det som gäller fram tills att man bestämt sig för att skaffa barn... Är det inte så mormonerna i USA tänker?

Visst, jag köper att man ska ta ansvar för konsekvenserna, men det finns inte bara EN konsekvens här, det finns flera alternativ. Det är upp till de två föräldrarna att bestämma TILLSAMMANS.

Om den ena föräldern väljer att gå emot den andres vilja får ju föräldern stå för det beslutet själv också.  
    Det är kvinnans kropp och alltså får hon välja själv. Visst kan mannen ha en åsikt men abort eller inte är i slutändan kvinnans beslut att ta. Att bli förälder däremot är inget man kan avsäga sig för då får barnet komma före de vuxna. Även här kan mannen välja mellan att umgås med sitt barn eller att inte göra det men det ekonomiska ansvaret för vad man satt till världen kvarstår.
  • mmylove

Min mamma och pappa blev gravida när båda var 16 år efter ett ons. Pappa ville inte ha mig men min mamma behöll mig ändå. Han struntade i henne och levde på som vanligt medans hon fick växa upp och uppfostra ett barn som 16 åring. Det kallar jag att ta sitt ansvar. Pappa däremot ångrar sig nu efter att ha förlorat hela uppväxten av sin dotter. Nu träffas vi ibland, men det är absolut inte en pappa-dotter relation. Jag hade gärna haft en riktigt pappa, men är otroligt tacksam för att min mamma behöll mig.

• pokerman
    semlorna skrev 2011-03-02 15:13:48 följande:
    Det är kvinnans kropp och alltså får hon välja själv. Visst kan mannen ha en åsikt men abort eller inte är i slutändan kvinnans beslut att ta. Att bli förälder däremot är inget man kan avsäga sig för då får barnet komma före de vuxna. Även här kan mannen välja mellan att umgås med sitt barn eller att inte göra det men det ekonomiska ansvaret för vad man satt till världen kvarstår.
    Den som tar besluten har också ansvaret... så är det överallt, så varför inte här?

Här ska någon ta besluten och sen ska någon annan betala för det... I vilken annan sitution ser det ut så? Det är ologiskt.  
  • semlorna
    pokerman skrev 2011-03-02 15:17:51 följande:
    Den som tar besluten har också ansvaret... så är det överallt, så varför inte här?

Här ska någon ta besluten och sen ska någon annan betala för det... I vilken annan sitution ser det ut så? Det är ologiskt.  
    Är man fertil och har sex tar man ett beslut både som kvinna och man. Det är kvinnas kropp, hur kan det vara svårt att förstå att beslutet i slutändan är hennes då? När väl barnet kommer så är det barnet som kommer före. Då spelar det ingen roll vem som tog vilket beslut, BÅDA är ansvariga för vad dom satt till världen.

Skulle en kvinna hoppa på en man, tömma honom på säd och se till att bli gravid med hjälp av den tror jag inte han hade behövt ta ansvar för konsekvenserna.
  • pokerman
    semlorna skrev 2011-03-02 15:27:07 följande:
    Är man fertil och har sex tar man ett beslut både som kvinna och man. Det är kvinnas kropp, hur kan det vara svårt att förstå att beslutet i slutändan är hennes då? När väl barnet kommer så är det barnet som kommer före. Då spelar det ingen roll vem som tog vilket beslut, BÅDA är ansvariga för vad dom satt till världen.

Skulle en kvinna hoppa på en man, tömma honom på säd och se till att bli gravid med hjälp av den tror jag inte han hade behövt ta ansvar för konsekvenserna.
    Jag håller inte med. Om mn har ett ONS har man det inte för att bli gravid, skyddar man sig desutom och trots det blir gravid, är det inte en planerad befruktning. Här kan man ju då välja olika alternativ. 

Jag vidhåller att den eller de som tar besluten, även har ansvaret. Detta innebär att man kan dela på beslut och ansvar, eller man kan ta eget beslut och får då ta eget ansvar för sitt beslut. 

Om man nu tar beslutet och skiter i mannens åsikt, har man ju precis som titeln på tråden anger, tvingat mannen att bli pappa. 

Att det är kvinnans kropp har jag aldrig ifrågasatt, det är självklart. Frågan är dock om hur förhållande mellan beslut och ansvar ser ut. I min värld är det självklart att den som tar besluten och har ansvaret för beslutet. 

Man kan inte ensamt ta ett beslut och sedan lämpa över ansvaret på någon annan... Vill man dela ansvaret får man även dela beslutet. 
  • Makka Pakka
    BeatriceL skrev 2011-03-02 14:25:50 följande:
    Det kanske inte handlar om att ha sex för att skaffa barn, utan att vara medveten om att det KAN bli ett barn varje gång man har sex, oavsett om man skyddar sig eller inte. Tar man den risken, då får man också ta konsekvensen av det.
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Lavish
    AnnaPannaKanna skrev 2011-03-02 07:33:38 följande:
    Låt säga att man faktiskt hade skydd, men blev gravid iaf...grottstadiet...
    Men nu är det ju så att sex kan leda till graviditetet. Även med skydd. Du kan tycka att det är grottstadiet om du vill men det är fortfarande oundviklig biologi som vi alla lever med.

Jag kanske äter arsenik, inte för att jag vill dö utan för att det är gott. Men man dör ändå av en större mängd arsenik. Är det grottstadiet då, eftersom jag faktiskt inte åt det för att dö?

Eller jag kanske gillar känslan av varma stekplattor under handen, men inte vill bli bränd. Är det grottstadie då att jag blir bränd ändå?

Det är liksom ofrånkomligt för både män och kvinnor att sex kan leda till graviditetet, vare sig man tycker om det eller ej. Det är verkligheten man måste ta ställning till, inte idealet om att graviditetet bara ska uppstå när den är önskvärd.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 15:17:51 följande:

Vilket slags ansvar skulle det vara och vem skulle bära det ansvaret om mannen (som vill göra abort) får sin vilja igenom?
    Vad händer om mannen vill ha barnet men kvinnan gör abort mot hans vilja?
    Anser du att det är mer rätt att en kvinna tvingas till abort än att mannen inte får sin vilja igenom?

En man och en kvinna som har sex utan att skydda sig vet om riskerna/chanserna.
    Jag skulle aldrig lita på en främling som t.ex. påstår att han inte har någon könssjukdom så varför i hela världen litar så många killar på att alla tjejer de träffar som påstår sig äta p-piller fast ändå inte gör det?
    Min teori som jag har upplevt det är att de helt enkelt tar den risken och då ska det inte vara något daltande med föräldraskap, abort eller ansvar.
  • semlorna
    pokerman skrev 2011-03-02 15:33:05 följande:
    Jag håller inte med. Om mn har ett ONS har man det inte för att bli gravid, skyddar man sig desutom och trots det blir gravid, är det inte en planerad befruktning. Här kan man ju då välja olika alternativ. 

Jag vidhåller att den eller de som tar besluten, även har ansvaret. Detta innebär att man kan dela på beslut och ansvar, eller man kan ta eget beslut och får då ta eget ansvar för sitt beslut. 

Om man nu tar beslutet och skiter i mannens åsikt, har man ju precis som titeln på tråden anger, tvingat mannen att bli pappa. 

Att det är kvinnans kropp har jag aldrig ifrågasatt, det är självklart. Frågan är dock om hur förhållande mellan beslut och ansvar ser ut. I min värld är det självklart att den som tar besluten och har ansvaret för beslutet. 

Man kan inte ensamt ta ett beslut och sedan lämpa över ansvaret på någon annan... Vill man dela ansvaret får man även dela beslutet. 
    Det är många saker i livet man gör olika anledningar utan att tänka på eller räkna med konsekvenser. Det betyder inte att man slipper undan. Ditt tänk grundar sig i kvinna-man men det är BARNET det gäller. Som vuxen får man ta konsekvensen om det blir ett barn, så enkelt är det.
  • Tygtiiger

Pokerman: om mannen ska kunna friskriva sig från allt ansvar som du beskriver "gör abort eller sköt allt själv för jag vill inte ha någon unge" så innebär det att män kan glatt knulla runt utan att öht behöva bekymra sig om p-medel, ansvar etc. Då hamnar allt ansvar på kvinnan bara för att hon är den som blir gravid. Mannen kan ju säga att jovisst älskling, jag tar hand om barn om det blir några och när graviditeten är ett faktum säga Äh, förresten - jag ljög för jag gillar inte kondom så nu drar jag, du kan ju göra abort om du inte vill ha ungen själv.

Och det är inte så himla schysst mot barnen heller - de har rätt att veta vem som är deras pappa och ja, jag tycker att även en motsträvig man är skyldig att bidra ekonomiskt till de barn han har avlat. Han MÅSTE räkna med det när han har sex, helt enkelt. Precis som kvinnor måste våga lita på män som de har sex med OCH vara medvetna om att det finns kräk som drar om det hettar till så måste män våga lita på kvinnor som de har sex med OCH vara medvetna om att det finns kräk som ljuger och manipulerar sig till en graviditet. 

De allra, allra flesta gravida kvinnor tar stor hänsyn till mäns önskningar ang att behålla barn eller inte, för att inte tala om alla kvinnor som VILL ha barn men som snällt väntar på att killen också ska vilja och under tiden tar allt ansvar för preventivmedlen.  

Så sorry, män får leva med att kvinnor är de som blir gravida. Den dag vi kan ha foster som växer från scratch i kuvöser kommer reproduktionen att bli jämställd, inte innan dess.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons