• MissJP

Tvingad in i faderskap efter ett ons

pokerman skrev 2011-03-02 15:17:51 följande:
    Den som tar besluten har också ansvaret... så är det överallt, så varför inte här?

Här ska någon ta besluten och sen ska någon annan betala för det... I vilken annan sitution ser det ut så? Det är ologiskt.  
    Vilket slags ansvar skulle det vara och vem skulle bära det ansvaret om mannen (som vill göra abort) får sin vilja igenom?
    Vad händer om mannen vill ha barnet men kvinnan gör abort mot hans vilja?
    Anser du att det är mer rätt att en kvinna tvingas till abort än att mannen inte får sin vilja igenom?

En man och en kvinna som har sex utan att skydda sig vet om riskerna/chanserna.
    Jag skulle aldrig lita på en främling som t.ex. påstår att han inte har någon könssjukdom så varför i hela världen litar så många killar på att alla tjejer de träffar som påstår sig äta p-piller fast ändå inte gör det?
    Min teori som jag har upplevt det är att de helt enkelt tar den risken och då ska det inte vara något daltande med föräldraskap, abort eller ansvar.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 15:43:17 följande:
    Ansvaret över barnet. Ja, om kvinnan väljer att göra abort mot mannens vilja händer inget, då finns ju inget att ta ansvar över. Eller hur?

Jag påstår inte att kvinnan tvingas till abort, det är hennes beslut. Men om hon inte vill dela beslutet med någon annan, får hon ju ta ansvaret själv. Eller så kanske hon inte ska ha sex förrän hon är redo att dela beslut och ansvar med någon annan?

I den här tråden handlar det om sex MED skydd (p-piller).  Som sagt, jag har alltid kondom om jag inte är i en relation, men det är inte det, det handlar om här. 
    Inget att ta ansvar för om en kvinna tvingas till att döda sitt ofödda barn? Inget ansvar för den som tagit beslutet som kan ge henne en livslång sorg? Inget ansvar för den som slipper sitt ansvar för ett barn genom att en annan människa får genomgå ett ingrepp som kan äventyra hennes fysiska hälsa?

Om hon inte vill göra abort men han vill och bara en kan få rätt i sitt beslut så handlar det om att tvinga henne till abort om han ska få sin vilja igenom. Alternativet till att behålla ett barn är att göra abort och vill hon inte det men han får bestämma så har hon blivit tvingad.

Om kvinnan har ätit p-piller men ändå blivit gravid så är det ännu mindre ett ansvar för henne att ta hela konsekvensen om hon väljer att behålla. Det enda som skulle kunna ursäkta en mans totala avvisning av barnet är om hon våldtog honom.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:00:14 följande:
    Om kvinna SJÄLV väljer att göra abort MOT mannens vilja, kan jag inte riktigt se att mannen har något ansvar i den frågan. 

Nej, hon kan fortfarande välja att föda sitt barn, men får då också ta ansvaret för det. Eventuellt kan de ju komma överrens om att han ska betala henne pengar för barnet (underhåll). Han har fortfarande lika stor rätt som henne att själv välja om han ska bli förälder och ta ansvar för ett barn. Om han inte har den möjligheten så blir han intvingad i föräldrarrollen. 

Jag ser inte att det är avgörande om hon äter p-piller eller ej? När beslutet att behålla barnet eller ej tas, avgörs det ju hur ansvaret kommer att se ut. Detta beroende på vilka/vem som tog beslutet och vad beslutet sade. 

Jag anser fortfarande inte att någon annan kan ta ett beslut och sedan överlåta ansvar till någon annan. 
    Det är inte det jag menar. Jag menar den omvända situationen, trodde det var underförstått.

Han väljer i samma stund han går till sängs med någon som tillsammans med hans frigående spermier kan bilda ett barn. Tar man inte ansvar innan, får man göra det efter.

Du får det att låta som att barnagörande inte leder till barn? Alla vuxna vet hur barn blir till...

Som ovanstående... en person kan inte ligga med andra och vara totalt ovetande att det kan bli ett barn.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:08:29 följande:
    Jag ser det inte riktigt så. Jag anser att abort är ett möjligt alternativ. 

Att kastrera sig är också ett alternativ. Inte riktigt lika hemskt som att döda sitt barn eftersom det går att omvända ingreppet med kastrering.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:12:28 följande:
    Jasså, varför trodde du det?

Ja, och skyddar man sig, och det ändå bli barn är man rättslös? Det du menar är att varken män eller kvinnor kan ha sex med varandra, förutom de gånger under livet de vill ha barn? Det låter ganska tråkigt som sagt, jag är i alla fall av åsikten att man kan ha sex av andra orsaker än att bara skaffa barn.

Givetvis KAN det bli ett barn, frågan är ju då om det är ett önskat planerat barn, eller om det är ett oönskat barn. Om det är ett önskat barn är det bara att gratulera om inte får man sätta sig ner och diskutera igenom det. Jag hävdar ju då att föräldrarna tillsammans ska enas om hur de ska gå vidare med detta. Vill de två olika saker har kvinnan rätt att ta det slutgiltliga beslutet, men får också ta ansvaret för detta beslut.

Jag förstår inte den här offermentaliteten, vad kommer den ifrån? Är det så farligt att ta ansvar för ett beslut man själv tagit?  
    För att det var den frågan du undvek.

Nej det är skillnad på att ta ansvar för en "olycka" och smita ifrån den.

Nu är det ju så att väldigt många älskade och välkomna barn inte alls var planerade. Man kan ta till sig känslor som inte fanns där innan det faktiskt fanns ett litet barn i magen. Jag tror att det är därför ni killar så mycket lättare kan dra för att ni inte kan känna det. Och just av den anledningen så ska ni inte heller ha något att säga till om i att behålla eller inte.

Offer? De som anser sig vara offer är ju männen som tycker att de har blivit "tvingade" till föräldrarollen.
    Självklart ska man ta ansvar för sina beslut. Det är ju det jag påpekade. En karl som genom ett beslut släpper sina spermier lösa måste ju kunna ta ansvar för att de simmar in och träffar ägget.

BESLUT=ANSVAR så fint så
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:14:00 följande:
    Absolut, då behöver man inte tänka på skydd och sådant. Dock tror jag att de allra flesta litar på att skydd ska räcka. 

Ja men problemet här är ju att vissa skydd inte är 100% och att (uppenbarligen) många män litar på främmande kvinnor att de äter piller.
    Jag längtar till de släpper p-piller för män som är 100% säkra så vi slipper ha trådar som denna.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:24:39 följande:
    Ursäkta? Ska män inte få bestämma över sin egen situation för att.. vadå?

Absolut, släpper man sina simmare lösa utan några skydd eller liknande, är det bara att gilla läget. Men har man skyddat sig och gör så gott man kan för att undvika graviditet, men det ändå blir en graviditet, så anser jag att det kräver en diskussion. Då är inte situationen lika klar längre. 

Det är då man måste sätta sig ner och ta ett gemensamt beslut, alternativt ta ett eget beslut och sedan stå för det själv. 
    Det är inte deras "egen situation" när barnet är gjort.

Som jag skrev tidigare så är alternativet till att behålla barnet en abort mot kvinnans vilja och vem tar då ansvaret för det som sker? Det är i henne som barnet växer.

Om man använder kondom så är det i stort sett omöjligt att bli gravid... och går den sönder då så tycker jag att de ska ta en gemensamt beslut att ta dage efter piller.. MEN om bebis redan är gjord så är det hennes önskan och då får han rätta sig efter det. Skulle hon inte vilja ta ett dagen efter piller även fast de båda har gjort allt för att skydda sig så är det en annan historia. Där skulle jag tippa på att båda är överens om beslutet.. och det är också inte det den här tråden handlar om.

Det här handlar om en man som inte bryr sig om konsekvenserna för sitt handlande.
Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons