• MissLolli

LCHF

Hej!
    Jag har problem att gå ner i vikt och tänkte därför testa den mycket omtalade LCHF dieten. Men har lite funderingar om vad man egentligen får äta.. Är det tillåtet med te.x.
    - Mjölk
    - Fil
    - Yoghurt
    - Någon frukt
    - Gurka
    - Te

Och är det någon som har något bra tips på nån god frukost och mellanmål??

• Svar på tråden LCHF
  • spöket

Läs på innehållsförteckningen. Det som har under 5% kolhydrater är ok som jag har förstått det. Generellt är frukt inte ok medans grönsaker är det. Ät mycket fett och normal mycket protein.

• yena89

-mjölk- nej, inte om du vill dricka den, för mkt mjölksocker i.
    -fil - nje, för lite fett och för mkt socker, välj turkisk yoghurt istället
    - yoghurt - samma där, välj turkisk yoghurt, vanlig har för lite fett.
    - frukt - äter du för att gå ner i vikt är det inte att rekommendera. kanske en frukt till helgen som godis, när du nått din vikt kan du kanske äte några frukter i veckan beroende hur det påverkar vikten
    -gurka- absolöut, det är mestadels vatten endå
    - te - kan du också dricka men se upp för fruktteer och söta såna. vill du ha den söt kan du ha sockerersättning i, och sen kanske en skvätt grädde så du får i dig lite fett också.

Läs på lite mer på www.kostdoktorn.se, LCHF kräver kunskap. Många som testar lchf gör fel och klagar sen på att det inte funkar.

• Maddsutt

hej... hur går det för dig??? jag har just börjat med lchf, hållt på en vecka..

hur mycket har du gått ner i vikt? ska vi följas åt?? 

• Gladskit
    MissLolli skrev 2011-02-23 15:54:07 följande:
    Hej!
    Jag har problem att gå ner i vikt och tänkte därför testa den mycket omtalade LCHF dieten. Men har lite funderingar om vad man egentligen får äta.. Är det tillåtet med te.x.

Och är det någon som har något bra tips på nån god frukost och mellanmål??
    Säger så här:
    Mjölk
    - Nej, ligger oftast över 5g/100 eller därikring. Jag använder sojamjölk till mitt the, det fungerar utmärkt och sojamjölken ligger under 1g/100.
    Fil
    - Nej.
    Yoghurt
    - Turkisk yoghurt fungerar bra, dels som den är med nötter och bär till frukost tex. Dels i matlagning.
    Någon frukt
    -Nej, innehåller alldeles för mycket socker. Däremot finns en del bär som går ner mot 5g/100 som man kan unna sig.
    Gurka
    -Ok!
    Te
    - Jag dricker 3-4 koppar om dagen och det har aldrig varit något problem för mig.

Till mellis kan man äta tex. några bitar korv med hög kötthalt, skinka, ostbitar eller "groks" (ostchips typ), avocado, turkisk yoghurt med bär, en smörgås på LCHF-bröd typ pones eller sesamfröbröd med smör och pålägg, kokt ägg, keso med bär, kesella med bär, proteindrink. Jag blandar gärna kesella/keso med lite vispad grädde för godare smak.
  • castillo

jag kör lchf. startvikt 86 kg i mitten av december. gick ner till 78 kg i jan. alltså på en och en halv månad.
    jag drak mjölk till frukost och till mitt te.(istället för socker). jag är inte förtjust i fil men yoghurt till frukost. jag åt frukt en gång i veckan men bärr varje dag till min smotthie.
    frukost tips. smottie (havredryck, kessela el. turkisk yoghurt och bär), pankakor (lchf) finns att hitta på nättet, omelletter, äggmuffins(finns på nättet resept). lchf bröd smakar så där beror på vilket resept man tar. tonfisk eller makril på burk, kokt ägg. ja resten från gårdagen,

jag fuska jätte mycket. åt massor av mörkchoklad och på fredagar unnade jag mig läsk, (men köpte 33 cl endast så att jag inte kunde drika mer en det). jag fuska på kalas, släktmiddagar. 

gick ner 8 kg med fusk hade säkert gått ner mera om jag inte fuskat.

har slutat med lchf i feb och gick upp 2 kg. troligen vättska 1 kg. (jag har en tendens att sammla på mig vätska så fort jag äter kolhydrater). började igen på lchf igår och hade gått ner 0,5 kg idag troligen vätskan då jag vaknar på natten av att mina händer domnar pga vättskan. så ska köra stenhård lchf fram till 22 /2 då jag ska till min läkare för att se hur mycket jag har lyckats gå ner. mitt mål är att till den 22 feb ska jag ha kommit ner till 76 kg. då har jag gått ner 10 kg från dec till feb. jag har ingen stress att det kan gå lite sakta men så länge det pekar ner. vikt idag. 79,5 kg.       

• castillo

tips på mellanmål.

nötter

babybel ost (jätte gott eller så kan man göra egna tärningar av valfri ost)

jag älskar att rulla ihop en ostskiva med kalkon (gott)

skrattande kon går också bra.

smottie jätte gott och det mättar

jordgubbar med grädde( mer som fredas mys)

går även att göra ostchips till fredasmys)

feta ost med oliver.                     

• Njut av livet

Hej!!
    Jag har hållt på med LCHF ett tag nu, gick ner va 15 kg från jan 2011 - okt 2011... nu står vikten stilla och jag är nöjd!:) När det gäller mellanmål så har jag inte alls så stort behov av att äta det längre, håller mig mätt mellan målen. Äter oftast frukost, lunch och middag. Poängen är nog att äta tillräkligt och inte vara så rädd för att äta ordentligt. Men behöver man äta nåt iaf så är det lätt att stoppa i sig lite ost eller skinka. Har alltid lchf-bröd i frysen ifall att man skulle bli sugen på nåt och inte har tid att laga mat. Ett bra LCHFbröd innehåller knappt ngr kolhydrater alls. Kokosmjöl är toppen att baka med och resultatet blir superbra.
    Finns även substitut för pasta och då menar jag inte zuccini eller andra grönsaker!!!
    Vi samlade alla våra bästa recept på en hemsida för vi saknade verkligen en BRA sida för LCHF-recept! Mkt man provar smakar bara ägg eller allmänt bläää men det finns oxå mkt bra där ute på nätet. Vill ni baka bröd eller ha recept på pasta så gå in på: lchfgourmet

Prova även Solrosbröd LCHF, nästan för gott för att vara LCHF

• Chokladpinglan

Jag funderar på att börja följa Lchf, för att få bort mitt beroende av bröd och pasta/ris. Plus att få bort mamma magen. Vet att denna diet funkar då min kompis följer denna

• Trebarns mamma

Hej! Jag har tänkt börja med LCHF pga mitt sockersug och för att jag har lyckats gå upp 30kg efter 4 barn. Men jag har en massa frågor och jag har tittat och läst och läst på internet men fortfarande har jag inte fått svar på mina frågor, hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Kan jag äta:
    Frukost: 3st ägg med bregott på och kaffe med grädde.
    Mellanmål: 3-4 st baby bell ostar
    Lunch: räkor med majonäs och grönsallad och keso
    Mellanmål: 2 kokta ägg med bregott
    Middag: kycklingfilé med keso och kokt broccoli med bregott på
    Till kvällen: en skål turkisk yoghurt med lite hallon.

Kan jag äta allt det under en dag eller är det för mycket för mig såhär i början?

Behöver verkligen hjälp! Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig!
    Mvh

• PilboNasse

om man vill dricka mjölk så kan man isåfall  ta laktosfri mjölk, det innehåller mindre kolhydrater / 100g..
    men som sagt egentligen ska man hålla sig undan mjölk ;)

• Niinis

jag följde LCHF slaviskt i 5 veckor, gick inte ner nåt alls, max 1 kg. Nu kör jag min egen grej, tar bort pastan, potatisen, riset, brödet och socker. Har gått ner mer på 1 vecka med det.

• Snäckan82
    Trebarns mamma skrev 2012-05-17 20:04:54 följande:
    Hej! Jag har tänkt börja med LCHF pga mitt sockersug och för att jag har lyckats gå upp 30kg efter 4 barn. Men jag har en massa frågor och jag har tittat och läst och läst på internet men fortfarande har jag inte fått svar på mina frågor, hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Kan jag äta:
    Frukost: 3st ägg med bregott på och kaffe med grädde.
    Mellanmål: 3-4 st baby bell ostar
    Lunch: räkor med majonäs och grönsallad och keso
    Mellanmål: 2 kokta ägg med bregott
    Middag: kycklingfilé med keso och kokt broccoli med bregott på
    Till kvällen: en skål turkisk yoghurt med lite hallon.

Kan jag äta allt det under en dag eller är det för mycket för mig såhär i början?

Behöver verkligen hjälp! Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig!
    Mvh
    Det ser allt bra ut, ät tills du är mätt och om det då finns mat/måltid kvar då skippa det.
    Det blir lätt så att man äter lite för mycket innan man vant sig vid kostomläggningen men det brukar ge sig med tiden.
    Alltså ät när du är hungrig och sluta när du är mätt!

mvh
Svar på tråden LCHF