• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • ullis83
    Isis skrev 2011-04-06 20:12:29 följande:
    Ojojoj....inte någon liten viktminskning de förväntar sig på så kort tid.
    Men tror säkert att du fixar det. Du har lyckats få op tid, och dessutom fått jobb....så
    det är nog så att allt går din väg nu!! Håller tummar och tår för dig och ska med spänning
    följa dina framgångar!!!
    Hon jag pratade med sa att det kunde bli svårt, men hon lät ändå hoppfull, då ju mer övervikt man har, dessto lättare går det dom första veckorna (oftast ialla fall). Imorgon börjar jag ialla fall, känns inte alls kul att behöva stå och baka till sonens födelsdag på söndag när jag inte ens får smaka, men det är det värt om jag klarar det
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • SilverEmma

Full av förhoppning - Det fanns ingen annan anledning till varför din kompis blev nekad? Jag blev nämligen godkänd i januari och en bekant till mig blev godkänd med BMI 36 i mars.

Isis - Jag är godkänd av mitt landsting så de betalar operationen. Jag kontaktade själv Carlanderska och blev godkänd av dem efter att de läst min hälsodeklaration. Man ligger kvar två nätter, om allt är ok får man åka hem då. Jag vet inte med sjukskrivningen, det har jag inte tagit reda på då jag inte behöver sjukskriva mig efteråt. Är mammaledig och sambon är hemma just nu ändå.

Fråga så mycket du vill, jag har själv fått jättemycket hjälp av folk här inne när jag var där du är nu.

• Yaimie
    CeciliaB skrev 2011-04-06 22:48:11 följande:
    Aldrig hört att bukplastik skulle ingå, vart är de?
    Kommer inte ihåg vad det hette. Har en kompis som också opererat sig där det det också har ingått.. SÅ det är inte vanligt?
  • littlemisstrouble
    J2010 skrev 2011-04-06 20:56:39 följande:
    man ska ju flyta nån vecka innan op. ajg har provat att flyta innan, men har bara kräkt upp det. om jag gör det när man ska flyta får jag ju inten näring. vad gör man då???
    jag hade samma problem som du. alla shaker fick jag i princip upp igen eller mådde vansinnigt illa på.
    Jag var ju tvungen att gå på flyt iaf minst 2 veckor så jag provade allt jag kunde hitta tills jag fick hem provpaket på modifast. chokladshaken går ner utan problem och jag mådde inte illa alls. Det smakar chokladmilkshake och mättar faktiskt

Har du inte testat modifast så gör det.
    Planering är a och o......
  • Philippa
    Yaimie skrev 2011-04-07 00:59:57 följande:
    Kommer inte ihåg vad det hette. Har en kompis som också opererat sig där det det också har ingått.. SÅ det är inte vanligt?
    I Västernorrland ingår inte plastik alls. Man får betala det själv......
  • PruttPottan
    CeciliaB skrev 2011-04-06 22:48:11 följande:
    Aldrig hört att bukplastik skulle ingå, vart är de?
    SUS Ingår det på bla eftersom de har en studie nu =)
  • CeciliaB
    PruttPottan skrev 2011-04-07 09:00:37 följande:
    SUS Ingår det på bla eftersom de har en studie nu =)
    En studie innebär bara att de är ett antal som får prova för att utvärdera eller? Eller är de så för alla?
  • MissHellen
    Philippa skrev 2011-04-07 08:59:30 följande:
    I Västernorrland ingår inte plastik alls. Man får betala det själv......
    När jag var på infomötet, var de nån som tog upp de och då sa läkaren, att när de var aktuellt för oss - så trodde han att de skulle vara fixat. Har du hört nått om de? Man kan ju hoppas iaf!
  • Maddisen80
    HelenN skrev 2011-04-06 20:09:35 följande:
    Tack Maddisen 80 Skrattande Ja det är så skönt att ha börjat kampen på riktigt. Och jag mår kanonbra än så länge i alla fall. Hoppas att du får tid snart oxå! Håller tummarna! =)
    Hej jo läkaren har inte skrivit remiss än men ska dit och prata med läkaren 2 maj och hoppas att han vill hjälpa mig .  Vad bra att du fortfarande mår bra :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)