• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mile
    SilverEmma skrev 2011-04-08 12:12:27 följande:

Mile - Hade jag varit dig så hade jag ringt runt till lite sjukhus och kollat deras väntetider. Nu kan det iofs bli lite längre än vanligt pga att sommaren närmar sig, och med det semestern. Sen hade jag flyttat min remiss dit jag ville.

Jag önskar att jag förstått Landskronas system, vissa får gå före och andra halkar efter som sjutton. I januari sa de till mig att de inte kan hålla vårdgarantin och det är ett års väntetid för en första bedömning även om man åberopar den.

Ett år för första bedömmning, om en vecka har jag stått i ett år och jag har 130 framför mig, blev faktiskt ledsen när jag ringde..
  • SilverEmma
    Mile skrev 2011-04-08 12:25:04 följande:
    Ett år för första bedömmning, om en vecka har jag stått i ett år och jag har 130 framför mig, blev faktiskt ledsen när jag ringde..
    Jag förstår dig...jag vet hur jobbigt det är att vänta. Min första remiss blev aldrig skickad så jag fick vänta fem månader på ingenting och sen börja om från början igen. Jag började om i januari med min egenremiss och opereras nu om 2½ vecka.

Kan du tänka dig att opereras någon annanstans än Landskrona så tycker jag du ska söka dig utomläns. Nu har jag som sagt inte opererats än men den kontakt jag har haft med Carlanderska är helt underbar. De är så otroligt trevliga och hjälpsamma och de jag pratat med som opererats där har bara gott att säga om hela stället. De har en av de kortaste väntetiderna just nu också, av de sjukhus som jag kontaktade iallafall.
    Då var man fru då!
  • Sanda

Fick precis veta att remissen aldrig nått fram till Sahlgrenska. Men på vc står det att den gått iväg. 1 månad åt skogen

• J2010

Godkänd på min bedöming. Ska nu gå ner 15 kg tills augusti då min OP kommer ske. Ska prova dricka pulver, men kräkts jag ska jag äta låg diet sa kirurgen. Så nu kan jag åka utomlands, njuta och våndas av flytandet, som  jag kommer börja med på måndag. Nu kör vi!!!!

• Mile
    SilverEmma skrev 2011-04-08 12:50:11 följande:
    Jag förstår dig...jag vet hur jobbigt det är att vänta. Min första remiss blev aldrig skickad så jag fick vänta fem månader på ingenting och sen börja om från början igen. Jag började om i januari med min egenremiss och opereras nu om 2½ vecka.

Kan du tänka dig att opereras någon annanstans än Landskrona så tycker jag du ska söka dig utomläns. Nu har jag som sagt inte opererats än men den kontakt jag har haft med Carlanderska är helt underbar. De är så otroligt trevliga och hjälpsamma och de jag pratat med som opererats där har bara gott att säga om hela stället. De har en av de kortaste väntetiderna just nu också, av de sjukhus som jag kontaktade iallafall.
    Jag ringde de nu idag, jättetrevliga, jag skulle fylla i en hälsodeklartion, och där jag inget om att man inte var viktigare än nån annan, alla är viktiga..

Pratade med anna roman, helt underbar kvinna, fick upp hoppet... tack för hjälpen!
  • J2010
    MizzPiggy skrev 2011-04-07 22:46:23 följande:
    J2010: hur kan du veta vilken månad du skulle få op om du blir godkänd redan nu?
    Går du genom landstinget?
    Hur länge har du väntat på bedömning?

Fråga till alla: i mina papper står de att jag fått tid för "undersökning" är det samma som "bedömning" ???
    På gruppinfon sa dem att dem som skulle på bedömning denna veckan, kommer troligtvis bli opade i juni månad om man blir godkänd.
  • SilverEmma

Mile - Vad skönt! Vad sa de om väntetiderna nu? Ja visst är de trevliga där, de får alla att känna sig lika viktiga!

• Mile
    SilverEmma skrev 2011-04-08 13:40:47 följande:
    Mile - Vad skönt! Vad sa de om väntetiderna nu? Ja visst är de trevliga där, de får alla att känna sig lika viktiga!
    Att det va inte så långa köer, att innan sommarn eller efter troligen efter trodde hon, de sa till mig i landskrona att vissa går före med särskilda problem som diabetes och liknade, men så hade de inte här för alla har vi olika besvär och behöver inte alltid vara medcinska, skicka jag in papperna idag så stod det ungefär 20 st framför, ska skicka idag med express.. känns jätteskönt och hon sa att jag va lika viktig som alla andra och tyckte själv att det va konstig med systemet.. Det som fick mig att bli besviken va, att min arbetskamrat berättade att hennes son remiss kom in i okt 10 och han ska opas nu i april, han hade inte ens ansökt om vårdgarantin.. Därför tyckte hon det va konstig att jag hade stått sen april -10.. men men va ska man säga
  • Krulltott83
    Mile skrev 2011-04-08 14:24:15 följande:
    Att det va inte så långa köer, att innan sommarn eller efter troligen efter trodde hon, de sa till mig i landskrona att vissa går före med särskilda problem som diabetes och liknade, men så hade de inte här för alla har vi olika besvär och behöver inte alltid vara medcinska, skicka jag in papperna idag så stod det ungefär 20 st framför, ska skicka idag med express.. känns jätteskönt och hon sa att jag va lika viktig som alla andra och tyckte själv att det va konstig med systemet.. Det som fick mig att bli besviken va, att min arbetskamrat berättade att hennes son remiss kom in i okt 10 och han ska opas nu i april, han hade inte ens ansökt om vårdgarantin.. Därför tyckte hon det va konstig att jag hade stått sen april -10.. men men va ska man säga
    Jag har också stått i Landskronas vårdgaranti kö sedan april-10... Ringde förra veckan för att kolla och tydligen är väntetiden 1 år +2mån för dom kunde inte skicka någon alls under okt o nov förra året (tror jag det var) Enligt henne kom jag bli kallad av aleris efter sommaren eftersom det inte händer mycket Juni o Juli...

Går det fortare att flytta remissen?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)