• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Sannalouise87
    Isis skrev 2011-04-07 22:17:02 följande:
    Hej alla!!

Tack för alla era svar!! Det känns som det finns tusen och åter tusen frågor inne i skallen på mig just nu.....
    Idag gick min remiss iväg till Landskrona...så får vi väl se hur länge det dröjer innan jag får remiss svar från dem. Hur har ni andra gjort??? Väntat på svar eller ringt och frågat själva???

Hur lång tid tar det från remiss till bedömning om man har möjighet att få op? Är det Landskrona som fattar det beslutet för skånes räkning? Eller är det fler som tar de besluten???
    Jag skickade också in remiss till Landskrona...tog 1½ vecka tills jag fick remissbekräftelsen. Skickade in min i slutet av januari i år. Fick till svar att där var minst 2 års väntetid. Inget jag ville vänta på så jag kontaktade Carlanderska i göteborg och har nu fått tid där den 28 april, alltså har det tagit 3 månader.

Du kan ju redan nu fundera på hur du ska göra, utnyttja vårdgarantin eller det fria vårdvalet?!
    Tar du vårdgarantin ställs du i en annan kö, där jag inte har någon aning om vad väntetiden är, men jag har hört att landskorna inte heller där kan hålla tiden.
    Det fria vårdvalet utyttjade jag, och fick därmed tid snabbare i göteborg. När jag fått tid där, ringde jag landskrona och bad om en betalningsförbindelse till Carlanderska, vilket dom fixade direkt!
  • MizzPiggy

J2010: hur kan du veta vilken månad du skulle få op om du blir godkänd redan nu?
    Går du genom landstinget?
    Hur länge har du väntat på bedömning?

Fråga till alla: i mina papper står de att jag fått tid för "undersökning" är det samma som "bedömning" ???

• Isis
    Sannalouise87 skrev 2011-04-07 22:41:56 följande:
    Jag skickade också in remiss till Landskrona...tog 1½ vecka tills jag fick remissbekräftelsen. Skickade in min i slutet av januari i år. Fick till svar att där var minst 2 års väntetid. Inget jag ville vänta på så jag kontaktade Carlanderska i göteborg och har nu fått tid där den 28 april, alltså har det tagit 3 månader.

Du kan ju redan nu fundera på hur du ska göra, utnyttja vårdgarantin eller det fria vårdvalet?!
    Tar du vårdgarantin ställs du i en annan kö, där jag inte har någon aning om vad väntetiden är, men jag har hört att landskorna inte heller där kan hålla tiden.
    Det fria vårdvalet utyttjade jag, och fick därmed tid snabbare i göteborg. När jag fått tid där, ringde jag landskrona och bad om en betalningsförbindelse till Carlanderska, vilket dom fixade direkt!
    Aha....så man kan be om en betalningsförbindelse innan man är bedömd i Landskrona!!! Jag trodde man var tvungen att vara beviljad op  först innan man kunde söka privat.

Det verkar ju onekligen som det fria vårdvalet är en ganska snabb och bra väg att gå! Det är nog så jag kommer att göra också. Men nu först blir det att vänta på remiss svaret från Landkrona. Sedan kan man ju sparka igång direkt med andra alternativ.

Tycker det är kanon att man får så mycket "hjälp" och framför allt mycket info härinne! Oftast har iallafall jag inte riktigt pejl på vilka mina rättigheter är när det gäller just sjukvården!!!
  • Sannalouise87
    Isis skrev 2011-04-07 23:48:59 följande:
    Aha....så man kan be om en betalningsförbindelse innan man är bedömd i Landskrona!!! Jag trodde man var tvungen att vara beviljad op  först innan man kunde söka privat.

Det verkar ju onekligen som det fria vårdvalet är en ganska snabb och bra väg att gå! Det är nog så jag kommer att göra också. Men nu först blir det att vänta på remiss svaret från Landkrona. Sedan kan man ju sparka igång direkt med andra alternativ.

Tycker det är kanon att man får så mycket "hjälp" och framför allt mycket info härinne! Oftast har iallafall jag inte riktigt pejl på vilka mina rättigheter är när det gäller just sjukvården!!!
    Ja, det kan man! Så länge man har ett BMI över 35 så ska det inte vara några problem!
    jag tycker att det fria vårdvalet är kanon, och jag känner mig väldigt nöjd med mitt val av Carlanderska då jag bara har hört positivt om det !
  • ginsan

Hej hej,

En fråga till er opade. Har ni märkt  någon förändring av mensen?

Jag ahr en jättekonstig mens just nu, ljusrosa och exremt sparsam. Vad kan det bero på?

• ullis83
    ginsan skrev 2011-04-08 10:56:36 följande:
    Hej hej,

En fråga till er opade. Har ni märkt  någon förändring av mensen?

Jag ahr en jättekonstig mens just nu, ljusrosa och exremt sparsam. Vad kan det bero på?
    näringsbrist kanske? mensen kan ju utebli om man får för lite näring och då kanske den även kan bli sparsam
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • ginsan

Ja det kanske det kan vara, men jag tror inte det

• Mile
    SilverEmma skrev 2011-04-06 09:44:14 följande:
    Mile - Ring och tjata på dem! Om du åberopat vårdgarantin så borde du ju ha hört något vid det här laget! Jag vet iallafall tre stycken som fick remiss senare än du och redan är opade i Kristianstad! Man måste verkligen ligga på dem ibland!
    Hej, pratade med dem igår i landskrona, jag vet själv flera som fått före, jag anropade vårdgarantin 13 april -10, sa att jag var besviken, men det stod 130 framför mig i kön som läget är nu.. så jag skulle inte förvänta mig innan hösten, hur ska man ligga på dem? jag kan ju inget göra.. det ja tyckte va konstigt innan sommaren i fjor stod jag som 200 och de skickade 50 i mån till aleris.. va händer tycker man? Han svarade att diabetes giftstruma och apne går före..
    några tips, man känner sig lite ledsen, har ett bmi på 48 och min läkare sa att jag fick inte gå ner eller upp mera.. Går jag ner bevisar det att jag kanske klarar det själv och tvärtom betyder att jag inte är tillräkligt seriös..
    Jag har 55 kg att gå ser till 60 typ.. lite mer..
    tacksam för hjälp dilemma
  • Mile
    Mile skrev 2011-04-08 11:38:43 följande:
    Hej, pratade med dem igår i landskrona, jag vet själv flera som fått före, jag anropade vårdgarantin 13 april -10, sa att jag var besviken, men det stod 130 framför mig i kön som läget är nu.. så jag skulle inte förvänta mig innan hösten, hur ska man ligga på dem? jag kan ju inget göra.. det ja tyckte va konstigt innan sommaren i fjor stod jag som 200 och de skickade 50 i mån till aleris.. va händer tycker man? Han svarade att diabetes giftstruma och apne går före..
    några tips, man känner sig lite ledsen, har ett bmi på 48 och min läkare sa att jag fick inte gå ner eller upp mera.. Går jag ner bevisar det att jag kanske klarar det själv och tvärtom betyder att jag inte är tillräkligt seriös..
    Jag har 55 kg att gå ser till 60 typ.. lite mer..
    tacksam för hjälp dilemma
    Läste va du skrev om calenderska, känns också jobbig att flytta sin remiss nu när man har stått i 1 år i landskrona, i början var jag aktiv med att ringa runt till alla instanser, men då hade alla lika långt som lanskrona, till o med danderyd hade problem med att täcka upp..

Va tycker ni jag ska göra.?
  • SilverEmma

Mile - Hade jag varit dig så hade jag ringt runt till lite sjukhus och kollat deras väntetider. Nu kan det iofs bli lite längre än vanligt pga att sommaren närmar sig, och med det semestern. Sen hade jag flyttat min remiss dit jag ville.

Jag önskar att jag förstått Landskronas system, vissa får gå före och andra halkar efter som sjutton. I januari sa de till mig att de inte kan hålla vårdgarantin och det är ett års väntetid för en första bedömning även om man åberopar den.

Då var man fru då!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)