• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • SilverEmma
    MizzPiggy skrev 2011-04-09 15:05:48 följande:
    SilveremmA: kanske hade hon någon mer anledning son diabetes eller nått för att få opas, då är ju gränsen 35. Är mAn frisk så är ju gränsen 40 här...
    Nej jag frågade och enligt henne var gränsen 35 i småland också, precis som i skåne. Men jag har ju inte kollat upp det själv.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-09 15:01:52 följande:
    Dit jag ska gör dom inte ens en operation om man inte gått ner det man ska...känner mig riktigt stressad över att gå ner 15-20 kg på 5 veckor
    Nej jag har också hört att vissa nekar operation pga det. Då känns det väl lättare att ringa dem och vara ärlig och skjuta fram operationen lite så att man slipper åka dit i onödan.

Hur går det för dig med viktminskningen nu?
    Då var man fru då!
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-09 15:45:43 följande:
    Nej jag har också hört att vissa nekar operation pga det. Då känns det väl lättare att ringa dem och vara ärlig och skjuta fram operationen lite så att man slipper åka dit i onödan.

Hur går det för dig med viktminskningen nu?
    ja, det sa dom att man skulle göra, jag har ju en bit att åka:) Jag vet faktiskt inte hur det går, har inte velat väga mig ännu, tänkte väga mig när jag kört flyt en vecka..men det går ialla fall bra med dieten, är sugen på mat mer än någonsin, men det funkar...var väldigt nedstämd igår när ungarna käkade chips till fredagsmys och jag inte ens fick smaka en...
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-09 15:49:12 följande:
    ja, det sa dom att man skulle göra, jag har ju en bit att åka:) Jag vet faktiskt inte hur det går, har inte velat väga mig ännu, tänkte väga mig när jag kört flyt en vecka..men det går ialla fall bra med dieten, är sugen på mat mer än någonsin, men det funkar...var väldigt nedstämd igår när ungarna käkade chips till fredagsmys och jag inte ens fick smaka en...
    Det lär ju gå neråt iallafall, när började du? Jag gick ner 1,6 kg första dygnet...det var peppande. Som tur är så är ungarna så pass små att det inte är så mycket till fredagsmys, sambon däremot är en jäkla gottisråtta. Men han var hemskt söt idag som frågade mig om lov om han fick äta lite chips. Vissa stunder är man ju starkare än andra så det kändes ok just då.
    Då var man fru då!
  • Yaimie
    SilverEmma skrev 2011-04-09 14:21:07 följande:
    Skåne, Småland och Norrbotten har bara 35 som krav. Så där kvalar du ju in.
    ÅH va bra!!!!! Nu blev jag jätteglad. Hoppas hoppas dom går med på det då! :D

När läkaren gått med på att skicka en remiss (och dvs tycker att man borde gör en OP) är det klappart och klart då elle rmåste man få tillstånd från flera ställen?
  • SilverEmma
    Yaimie skrev 2011-04-09 16:01:08 följande:
    ÅH va bra!!!!! Nu blev jag jätteglad. Hoppas hoppas dom går med på det då! :D

När läkaren gått med på att skicka en remiss (och dvs tycker att man borde gör en OP) är det klappart och klart då elle rmåste man få tillstånd från flera ställen?
    Fast nu när jag tydligen hade fel om småland så kanske det är likadant med norrbotten. Jag fick iallafall informationen från en tjej som blivit godkänd där.

Den första läkaren har egentligen inget med operationen att göra, det är kirurgen på sjukhuset som ska godkänna dig. Det får du antagligen reda på på bedömningen du sen blir kallad till.
    Då var man fru då!
  • Maddisen80
    Lalalong skrev 2011-04-09 14:43:09 följande:
    Länge sen jag skrev här nu... Men ville kika in och berätta hur det går. 

Opades på Ersta den 13/10 (6 månader sen på onsdag). Har gått ner 40 kg och mår bättre än någonsin. Jag har nu BMI 35,2 och ligger alltså precis på gränsen för att bli beviljad OP i mitt landsting. Det är rätt häftigt att tänka på

Än har jag en lång väg kvar att gå (30 kg) men det känns också lite som att den största hälsovinsten har jag gjort nu och varenda kg här efter är en stor bonus.  
    Grattis till din viktminskning de är ju jättebra jobbat.
  • Maddisen80
    Metallica87 skrev 2011-04-09 14:47:34 följande:
    ingen telefon kontakt förens måndag :(.. därför jag ville prata med er här inne..fan så dum man är...4 dagar tills onsdag om jag svälter som fan borde kroppen attackera levern extra hårt. tar bort en shake,  lever på två eller nått under dagen och massa vatten. borde funka
    Hej jag håller med silver emma ring på måndag och hör vad dem säger.
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-09 14:23:42 följande:
    Vad jag förstått det som så är risken större att de behöver öppna dig helt under operationen, om levern är för stor. Det går inte komma åt magsäcken med titthål då.

Ring och prata med Ersta, det är ju för din egen skull som du ska följa deras direktiv. Du kanske kan flytta fram operationen en eller två veckor bara och köra stenhårt med flytet.
    Har du blivit gift isåfall grattis
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)