• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-09 16:28:48 följande:
    Maddisen - Tack så mycket! Smet iväg den 19/3 och vigde oss lite snabbt.
    Vad trevligt stort grattis :)
  • Terppa

60kg

140kg

bjuder på före och efter bilder!
  • Yaimie
    SilverEmma skrev 2011-04-09 16:04:43 följande:
    Fast nu när jag tydligen hade fel om småland så kanske det är likadant med norrbotten. Jag fick iallafall informationen från en tjej som blivit godkänd där.

Den första läkaren har egentligen inget med operationen att göra, det är kirurgen på sjukhuset som ska godkänna dig. Det får du antagligen reda på på bedömningen du sen blir kallad till.
    Okej! Ja men jag får hålla tummarna helt enkelt :) Känns inom mig som att jag har en chans.. kan inte förklara det. Intuition? känns som det är menat att jag ska göra detta..

Blir alla kallade till bedömning eller kan dom säga nej utan bedömning också?
  • SilverEmma

En bedömning tror jag alla får, har aldrig hört något annat. Får man bara en remiss (eller skickar en egenremiss) så är bedömningen nästa steg!

Om någon vet något som inte jag vet angående det så blir jag gärna rättad.

• Terppa
    SilverEmma skrev 2011-04-09 16:54:50 följande:
    Terppa - Helt otroligt!! Vilken skillnad! Fan vad bra jobbat!
    Tackar, även kirurgerna som opererade mig är paffa över resultatet, =) De hade räknat med en viktnedgång på MAX 50kg, men jag har hittills gått ner 82. Nu räcker det dock gott och väl, ska snart få göra en bukplastik och sen är det nya bröst som gäller...
  • Metallica87

oki så det är kört tror ni :( och med dom vårdköerna som råder så får man vänta ett halvår till...fn hade vart lättre om dom sa en spec vikt gräns som man kunde följa. Skitsamma allt känns skit nu bara , önskar jag hade en sån röntgensyn som kunde kolla hur stor levern är i spegeln hemma :p

• SilverEmma

Anna - Det är ju inte säkert att du behöver vänta så länge till? Om din tid på tisdag går till någon som egentligen skulle opereras om några veckor så kan du kanske få den tiden istället? Jag vet inte hur det funkar. Jag hade iallafall inte vågat riskera att gå emot de direktiv jag fått från mitt sjukhus, men du gör givetvis som du vill.

• ullis83
    Terppa skrev 2011-04-09 16:32:11 följande:
    60kg

140kg

bjuder på före och efter bilder!
    Man blir så otroligt taggad när man ser såna bilder..hur lång tid har viktnedgången tagit?
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-09 15:57:06 följande:
    Det lär ju gå neråt iallafall, när började du? Jag gick ner 1,6 kg första dygnet...det var peppande. Som tur är så är ungarna så pass små att det inte är så mycket till fredagsmys, sambon däremot är en jäkla gottisråtta. Men han var hemskt söt idag som frågade mig om lov om han fick äta lite chips. Vissa stunder är man ju starkare än andra så det kändes ok just då.
    Jag är inne på dag 3, så det går långsamt framåt. Min man är faktiskt väldigt förstående och stöttande, han äter knappt mat och äter han så äter han sånt han vet att jag inte gillar, så det är ju skönt att ha det stödet ialla fall

Har du opererats ännu eller när var det dags?
    Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)