• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Isis
    SilverEmma skrev 2011-04-09 16:28:48 följande:
    Maddisen - Tack så mycket! Smet iväg den 19/3 och vigde oss lite snabbt.
    Grattis grattis!!!
    Kan vara nog så mysigt med en liten enkel vigsel!! Lycka till!!
  • Isis
    Terppa skrev 2011-04-09 16:32:11 följande:
    60kg

140kg

bjuder på före och efter bilder!
    Vilken enorm skillnad!!
    Jättestort grattis till dig för ett enastående resultat....
    Har du tränat mycket samtidigt med att du ändrade kost?? Eller hur har du lyckats så superbra??
  • Isis
    Anne B M skrev 2011-04-10 20:25:50 följande:
    Du är jättefin. Jag har gått ner nästan 70 kilo på 1 år.
    Du har onekligen också gått ner massor. Och på bara halva tiden!!
    Hoppas du får hjälp denna gången på sjukhuset så du faktiskt kan börja
    njuta av din stora viktnedgång!
    Håller tummen för att allt går bra och du snabbt kryar på dig
  • PetraD
    SilverEmma skrev 2011-04-10 19:22:38 följande:
    Jag tycker att vi gör en kollektiv insats och helt enkelt ockuperar sjukhuset tills Anne mår bra! Så har vi en GBP-träff samtidigt! Skitbra! När? Var? Hur???
    ja, och är vi tillräckligt många så tar vi upp så mycket plats att hon INTE kan komma därifrån
  • PetraD
    Terppa skrev 2011-04-10 20:08:12 följande:
    Tack, och även till PetraD!

Dock har ju håret rykt, så har ni tunt hår sen innan, räkna med kort frisyr sen iaf ett tag! Jag hade tjockt hår men såg till slut halvskallig ut, men nu börjar det bli bättre...
    varsågod!!
  • PetraD
    Anne B M skrev 2011-04-10 20:24:24 följande:
    Då går jag nu då, så att du kommer, för då får jag träffa dig iaf .
    SilverEmma skrev 2011-04-10 19:22:38 följande:
    Jag tycker att vi gör en kollektiv insats och helt enkelt ockuperar sjukhuset tills Anne mår bra! Så har vi en GBP-träff samtidigt! Skitbra! När? Var? Hur???
    Jaaaa, bra idé
    nej du, du går inte alls. du STANNAR!!! Får se till att träffas ändå någon gång. bara du stannar och blir frisk
  • ullis83

Dag 5 med flyt idag och det känns faktiskt mycket bättre nu..jag är helt klart svagare än vanligt, kändes när vi skulle lyfta möbler igår, men huvudvärken är borta och tröttheten är inte lika påtaglig.

Suget efter mat är ju fortfarande hemskt, är så sjukt sugen på en kebabpizza eller nåt likande...

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • SilverEmma

Ullis - Sugen på kebabpizza halv åtta på morgonen? Imponerad! Jag går in på min fjärde flytdag idag och det känns förvånansvärt bra! Börjar komma in i mina rutiner och har än så länge möjlighet att ta det lugnt och undvika situationer som kan bli jobbiga utan att få äta.

Imorgon blir det nog lite tufft. Jag är van att ha massa snacks när jag åker tåg och så ska jag dessutom vara fastande inför proverna! Fan... Två timmars lidande.

• PruttPottan
    ullis83 skrev 2011-04-11 07:23:07 följande:
    Dag 5 med flyt idag och det känns faktiskt mycket bättre nu..jag är helt klart svagare än vanligt, kändes när vi skulle lyfta möbler igår, men huvudvärken är borta och tröttheten är inte lika påtaglig.

Suget efter mat är ju fortfarande hemskt, är så sjukt sugen på en kebabpizza eller nåt likande...
    Jag var sjukt sugen på kebab hela mitt korta flyt!! Hade kunnat offra ett finger för lite kebabkött.. Men har insett att jag mest troligt aldrig kommer kunna äta nåt som smakar gott igen.
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-11 07:42:57 följande:
    Ullis - Sugen på kebabpizza halv åtta på morgonen? Imponerad! Jag går in på min fjärde flytdag idag och det känns förvånansvärt bra! Börjar komma in i mina rutiner och har än så länge möjlighet att ta det lugnt och undvika situationer som kan bli jobbiga utan att få äta.

Imorgon blir det nog lite tufft. Jag är van att ha massa snacks när jag åker tåg och så ska jag dessutom vara fastande inför proverna! Fan... Två timmars lidande.
    Jag är ständigt sugen på kebabpizza, det var det sista jag åt innan jag började med flyt..fick panikbeställa hem sent på kvällen, men det gick..

Jag har så svårt att få i mig det sista målet på kvällen, så två dagar i rad nu har jag bara fått i mig 660 kalorier, hoppas inte det förstört något. Men vattnet har ju gått ner utan problem faktiskt.

Hade en verklig prövning igår, sonen fyllde år och då blev ju tårta och bullar..var inte ens sugen faktiskt:)

Idag börjar min syster med flyt också, så nu ska jag lämna barn på dagis och sen promenera med henne, blir kul att göra det tillsammans med någon
    Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)