• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • SilverEmma

Ullis - Tänk också på att du den här gången kommer gå ner och HÅLLA vikten. Sen får det hellre ta lite tid på vägen. 2,5 kg på 4 dagar är ändå grymt bra.

• Yaimie

en fråga, måste alla somska göra operationen flyta? även om man har minsta tillåtna BMI? Då har man ju helt plödsligt så lågt bmi att man inte får operara sig längre..

• Philippa
    Yaimie skrev 2011-04-11 15:00:30 följande:
    en fråga, måste alla somska göra operationen flyta? även om man har minsta tillåtna BMI? Då har man ju helt plödsligt så lågt bmi att man inte får operara sig längre..
    Alla måste flytra eftersom de vill att levern ska avfettas, det spelar ingen roll om man ligger under BMI vid op....
  • Yaimie
    Philippa skrev 2011-04-11 15:05:06 följande:
    Alla måste flytra eftersom de vill att levern ska avfettas, det spelar ingen roll om man ligger under BMI vid op....
    Okej. :) Så dom ite ändrar sig sen menar jag.. :P Men hur länge ska man flyta?
  • Philippa
    Yaimie skrev 2011-04-11 15:10:33 följande:
    Okej. :) Så dom ite ändrar sig sen menar jag.. :P Men hur länge ska man flyta?
    Det är olika på vilket BMI man har och vilket sjukhus man har... Mitt sjukhus har två veckor till det BMI jag hade....
  • Anne B M

@home – Doktorn trodde inte alls att jag har njursten, då han tittat på röntgenplåtarna idag (han var en urologdoktor). Han sa att om jag hade en njursten så stor som ultraljudet påvisade så skulle han se en stenskugga, och den fanns inte.

Men, röntgenbilderna han tittade på var minst två månader gamla, stenen kan ju ha kommit dit senare tyckte jag, men han trodde inte det. Jag ska i alla fall få genomgå en full njurscreening med allt vad det nu innebär, men sen. Alltid sen *morr*. Då jag är palpöm i magen så tror han att besvären har någonting med min GBP-operation att göra, så han skulle skicka mina journaler till Ersta. Ersta är ju inte det snabbaste sjukhuset, och säkert aningens trötta på mig, haha, så jag lär ju får vänta tills jag dör, innan dom hör av sig, om dom ens gör det (ja, JAG ska ringa dom, men inte idag).

När jag kräktes hela tiden så kände jag mig som en hypokondriker då man inte hittade felet, förens efter fem månader (deras operationslarv), då jag inte kunde andas (morfinallergi), och dom inte hittade felet trots flertalet ambulansfärder pga. andnöd, så kände jag mig som en hypokondriker. Nu känner jag mig som en hypokondriker igen, fast jag vet ju att något är fel, då jag känner min kropp, precis som vid de andra tillfällena.

Varför ska min kropp jävlas med mig, och varför är det så svårt att få hjälp? *Arg, ledsen och förtvivlad*

• Yaimie
    Anne B M skrev 2011-04-11 15:45:05 följande:

@home – Doktorn trodde inte alls att jag har njursten, då han tittat på röntgenplåtarna idag (han var en urologdoktor). Han sa att om jag hade en njursten så stor som ultraljudet påvisade så skulle han se en stenskugga, och den fanns inte.

Men, röntgenbilderna han tittade på var minst två månader gamla, stenen kan ju ha kommit dit senare tyckte jag, men han trodde inte det. Jag ska i alla fall få genomgå en full njurscreening med allt vad det nu innebär, men sen. Alltid sen *morr*. Då jag är palpöm i magen så tror han att besvären har någonting med min GBP-operation att göra, så han skulle skicka mina journaler till Ersta. Ersta är ju inte det snabbaste sjukhuset, och säkert aningens trötta på mig, haha, så jag lär ju får vänta tills jag dör, innan dom hör av sig, om dom ens gör det (ja, JAG ska ringa dom, men inte idag).

När jag kräktes hela tiden så kände jag mig som en hypokondriker då man inte hittade felet, förens efter fem månader (deras operationslarv), då jag inte kunde andas (morfinallergi), och dom inte hittade felet trots flertalet ambulansfärder pga. andnöd, så kände jag mig som en hypokondriker. Nu känner jag mig som en hypokondriker igen, fast jag vet ju att något är fel, då jag känner min kropp, precis som vid de andra tillfällena.

Varför ska min kropp jävlas med mig, och varför är det så svårt att få hjälp? *Arg, ledsen och förtvivlad*

Ush de tlåter ju hemskt.. Hoppas du får hjälp så fort det bara går. kan du inte bara åka in på akuten så måste dom hjälpa dig?
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-11 09:22:43 följande:
    Sara - Jag opereras om två veckor, den 26:e! Ska på inskrivning imorgon! Spännande...

Har vägt mig nu, totalt 2,7 kg på tre dagar. Det är jag ganska nöjd med.
    Grattis till din viktminskning superbra jobbat.
  • Maddisen80
    Sara84 skrev 2011-04-11 08:07:39 följande:
    Hej på er

Sitter och kollar på era före och efter bilder - stort grattis till er som lyckats så bra med viktresan!
    Ni kan verkligen vara stolta!
    Vilken bedrift.. Jag hoppas också att jag får gå ner mina överflödskilon (närmare bestämt 45 stycken av dem) efter min OP den 25:e Maj.
    Känner mig i ärlighetens namn nervös, herregud hur ska det gå?
    Nu är det drygt en månad kvar tills jag börjar flyta, känner mig peppad inför det verkligen. Helst skulle jag vilja börja smått redan nu faktiskt.. :) ;)
    Hoppas att de kommer gå bra på operation i maj för dig ska tänka på dig då.
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-04-11 15:45:05 följande:

Vilken otur du har tråkigt att höra. De är förjävligt att sjukvården skjuter upp allt du borde ju få hjälp nu på direkten så de inte bli ännu värre för dig. Men hoppas att du får en tid snart igen på ersta.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)