• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Isis
    Terppa skrev 2011-04-12 21:36:05 följande:
    En kombination av komplikationer och vettigt beteende... Första året spydde jag OFTA, vissa dagar mer än 10ggr, så hade svårt att känna matlust och undvek i perioder helt att äta, ibland i tre dar i sträck... Inte bra såklart! Gick ner 60kg det året. Till slut kom läkarna på att det var mina mediciner som inte funkade med en opad mage och så fort jag fick andra blev det bättre, numera spyr jag "bara" kanske 3ggr/vecka.
    Sen försöker jag bara hålla igång i vardagen, har en jääättebrant lång backe till/från dagis tex, den är bra att skjuta upp treåring i vagn i, ;) Och simma gör jag när jag kan, minst 1 gång i veckan.
    Sen en sak jag är asdålig på är att äta tillräckligt ofta! 7-8ggr/dag? Hah, som om! Så det har gjort att jag tappat de sista 22kg, något jag sj inte är supernöjd med då jag nu eg är underviktig. Hade varit bra om vikten stannat sisådär 10kg sen...
    Tack för ditt svar )
    Men är det vanligt att man mår så illa efter op?? För spy tio ggr om dagen är ju inget kul precis (
    Är det meningen att man ska hinna äta sju åtta gånger dagligen??? Då hinner man ju inte med något annat.....

Hoppas verkligen för din skull att vikten stabiliserar sig och att du blir av med ditt illamående!!
  • Isis
    Metallica87 skrev 2011-04-12 21:06:38 följande:
    Nuni ligger jag på hotellet , imorgon är det dags för op , fasiken nervös jag är .
    Lycka till!! Ska hålla tummen för din skull.........
  • Isis
    PetraD skrev 2011-04-12 20:52:53 följande:
    är man inte redan nervös så...
    Hur gick det för dig idag???
    Hoppas och tror att du hade en mycket lyckad dag i Götet!!
  • PetraD
    Terppa skrev 2011-04-12 22:14:24 följande:
    joo de flesta dagar, men vissa dagar så känner jag det kanske till o från men äter jag inte då går det över o sen kommer det inte tillbaka. Dom dagarna får jag påminna mig om att äta helt enkelt.
    Jag har kronisk migrän och spänningshuvudvärk dagligen så såna 'signaler' funkar inte för mig, jag tar bara alvedon och migränmedicin då.
    vad jobbigt att det är så för dig
    matklocka   Inget att skoja om egentligen..
  • PetraD
    Isis skrev 2011-04-12 22:45:52 följande:
    Tack för ditt svar )
    Men är det vanligt att man mår så illa efter op?? För spy tio ggr om dagen är ju inget kul precis (
    Är det meningen att man ska hinna äta sju åtta gånger dagligen??? Då hinner man ju inte med något annat.....

Hoppas verkligen för din skull att vikten stabiliserar sig och att du blir av med ditt illamående!!
    är ju/väl inte vanligt. men tyvärr händer det ju en del...
    en del får rådet att äta så mycket
    själv fick jag rådet att äta 6ggr/dag, inte lätt det heller med allt drickande som ska hinnas med också...
  • PetraD
    Isis skrev 2011-04-12 22:48:05 följande:
    Hur gick det för dig idag???
    Hoppas och tror att du hade en mycket lyckad dag i Götet!!
    götet?? har du blandat ihop mig med någon nu (eller skrivit till fel) för jag har inte varit där idag..
  • Mli79

Äh, nu är jag irriterad. Jag har ju bara 5 kg kvar till min målvikt och det var ju satan i gatan vad dom kilona sitter fast!
    Jag har stått helt still i tre veckor nu, (igen). Tränar 3-4 dagar i veckan, rör på mig varje dag. Äter enligt viktklubb (för att hålla koll så det inte blir för lite eller för mkt) och har ätit mellan 1000 och 1400 kcal varje dag, bra mat. Hur kan jag då stå stilla i vikt? Mina mått ändras inte heller. Jag vill så gärna bli av med de här sista kilona så jag en gång för alla kan släppa tanken på att gå ner i vikt. Kommer ju säkert att nojja sen över att gå upp, men det blir en annan kamp. Funderar allvarligt på att ta en allevo-vecka för att något ska hända, sen om det är bra eller dåligt vet jag inte.

• SilverEmma

Isis - Det var nog mig du menade. Jag hade det otroligt bra! Jättetrevlig personal, härliga människor som var där i samma syfte som mig, mysigt sjukhus! Jag är helt trygg och nöjd med mitt val! Längtar efter den 26:e nu bara!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)