• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • PruttPottan
    Sannalouise87 skrev 2011-04-14 12:44:03 följande:
    PruttPottan- en psykolog hjälper absolut ingenting om patienten inte vill, det förstår jag också.
    Jag menade absolut inte att vara taskig på något sätt alls mot Anne. Jag tycker det är fruktansvärt det hon har råkat ut för, både sjukdomarna och hur läkarna har behandlat henne. Och jag skulle för allt i världen inte vilja byta med henne. Men jag är också medveten om att det kanske är just jag som kommer hamna i samma helvete när jag gjort min operation, men jag väljer att inte tänka på det nu.
    Och nej, jag kan aldrig i hela mitt liv veta och känna vad Anne går igenom, men jag kan skapa mig en bild, och även jag förstår att hon inte mår bra, och det är väldigt tråkigt!!
    Då är du med andra ord nöjd med en psykologtid om du hamnar där.
  • PruttPottan
    Yaimie skrev 2011-04-14 15:47:33 följande:
    Komplikationer händer ca 5% av alla som gör den och dödsfall är 0,2 ca, det är man medveten om när an ska operera ju.. Är men inte berädd att ta den så borde maninte göra den.
    5%? Jag tror inte alls på den statistiken, ledsen men jag tror det finns ett storrt mörkertal.

Jag var medveten om att jag kunde dö, ja även om risken var liten MEN jag var ALDRIG beredd på allt som kommit efteråt, det talades det inget om alls.
    Det är mycket som framkommit nu efteråt och jag hade kanske låtit bli att göra min op om jag vetat faktiskt.

Eftersom du vet siffrorna utan källa så måste jag fråga vilka de komplikationerna är ?
  • Yaimie
    PruttPottan skrev 2011-04-14 15:51:06 följande:
    5%? Jag tror inte alls på den statistiken, ledsen men jag tror det finns ett storrt mörkertal.

Jag var medveten om att jag kunde dö, ja även om risken var liten MEN jag var ALDRIG beredd på allt som kommit efteråt, det talades det inget om alls.
    Det är mycket som framkommit nu efteråt och jag hade kanske låtit bli att göra min op om jag vetat faktiskt.

Eftersom du vet siffrorna utan källa så måste jag fråga vilka de komplikationerna är ?
    Det är dom siffrorna jag fått av sjukhusen. tre olika som jag hört av mig till.. men dom är ju bara legitimerade läkare, vad vet dom.  *ironi*  Det är ju löjligt att du inte tror på det bara för att DU råkade bli en av dom.. som sagt det finns alltid en chans.

ja jag vet riskerna. har även en god vän som nästan dog av riskerna.. Men det är den chansen man får ta om man nu gör operationen.

Vad är det som framkommit nu efteråt som skulle göra att du inte hade gått igenom med operationen då? Du menar att dom undanhöll info?

• Sannalouise87
    PruttPottan skrev 2011-04-14 15:48:55 följande:
    Då är du med andra ord nöjd med en psykologtid om du hamnar där.
    Jag hade tagit emot den hjälpen, ja!

OCh som Yaimie skriver så är man väl medveten om riskerna med operationen, sen kan man aldrig vet vem som drabbas...kanske är jag en av dom 5%, men jag har fortfarande gjort mitt val, och jag har blivit varnad av vår läkare vad som kan hända!
    Han sa ordagrannt " Jag kan inte lova er att ni inte får någon komplikation, men jag kan lova er att om ni får någon form av komplikation så kommer jag göra allt i min makt för att det ska bli bra".

Tycker du är lite taskig faktiskt, för jag ifrågasatte bara varför Anne inte tog emot hjälpen hon fick, och sen kör du över en som ett godståg...
  • ullis83
    Sannalouise87 skrev 2011-04-14 16:26:43 följande:
    Jag hade tagit emot den hjälpen, ja!

OCh som Yaimie skriver så är man väl medveten om riskerna med operationen, sen kan man aldrig vet vem som drabbas...kanske är jag en av dom 5%, men jag har fortfarande gjort mitt val, och jag har blivit varnad av vår läkare vad som kan hända!
    Han sa ordagrannt " Jag kan inte lova er att ni inte får någon komplikation, men jag kan lova er att om ni får någon form av komplikation så kommer jag göra allt i min makt för att det ska bli bra".

Tycker du är lite taskig faktiskt, för jag ifrågasatte bara varför Anne inte tog emot hjälpen hon fick, och sen kör du över en som ett godståg...
    för att det är lite taktlöst att ifrågasätta varför hon inte vill ha psykologhjälp, förstår du inte att du, precis som läkaren sätter psykostämpeln på henne..det är inte psyket hon behöver hjälp med
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-04-13 19:09:18 följande:
    Jag behöver ingen psykologkontakt just nu, that´s why.
    Hej precis du behöver ingen psykologkontakt du behöver hjälp med dina fysiska problem. Hoppas att du hitta något bra sjukhus som tar dig på allvar snart.
  • Maddisen80
    Selma1966 skrev 2011-04-13 16:57:45 följande:
    Jisses. Har funderat och läst på om detta länge nu. När jag väl bestämde mig och kontaktade Sofiahemmet igår så fick jag direkt tid för konsultation. Ska dit nästa vecka och träffa kirurgen och lämna prover. Eftersom jag inte har en remiss utan måste betala själv så går det tydligen snabbt. Plötsligt ser sommarens planer lite annorlunda ut... Inte minst för att livet blir annorlunda. Men jag tror det är skönt att ha sommarens semestrar att komma ikapp verkligheten på. Men jag bör väl inte ta ut något i förskott, låt se vad kirurgen säger. Årets viktigaste vecka på jobbet börjar just så jag hinner nog inte bli alltför nervös...
    Heh hiooas att de går bra att träffa kirurgen, hade jag haft pengar hade jag gjort magsäckoperation med men har inte råd och kan inte ta mer lån heller ;(
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:

Igår ringde min dr från Ersta upp mig, efter att dom fått mina journaler från SÖS. Det enda dom kunde erbjuda mig var en psykologkontakt ... Jag har aldrig blivit så kränkt i hela mitt liv. Jag behöver hjälp med mitt fysiska mående, inte med mitt psykiska mående.

Maken ringer upp min dr efter att jag har beklagat mig, och han typ bönade och bad att dom skulle ta emot mig då jag verkligen har ont, och att det onda inte sitter i mitt huvud.

Efter fem minuter ringer min dr mig, men jag vägrar svara, jag tänker inte sätta min fot där mer, förutom nästa vecka, då jag ska göra min gastroskopi, men efter det, aldrig mer.

Jag har anmält dr nu, han ska inte komma undan med detta, detta var droppen.

Hej vad bra att du har anmält han . Hoppas att de går bra på gastroskopin. Tråkigt att man får så dålig hjälp av sjukvården.
  • Sannalouise87
    ullis83 skrev 2011-04-14 17:55:15 följande:
    för att det är lite taktlöst att ifrågasätta varför hon inte vill ha psykologhjälp, förstår du inte att du, precis som läkaren sätter psykostämpeln på henne..det är inte psyket hon behöver hjälp med
    nej jag sätter ingen psykostämpel på henne. jag undrade bara. Jag har själv haft en del jobbiga stunder i mitt liv där jag tyckte det var guld värt att ha en psykolog att prata ut inför. Därmed inte sagt att alla tycker det!
  • ullis83
    Sannalouise87 skrev 2011-04-14 18:35:29 följande:
    nej jag sätter ingen psykostämpel på henne. jag undrade bara. Jag har själv haft en del jobbiga stunder i mitt liv där jag tyckte det var guld värt att ha en psykolog att prata ut inför. Därmed inte sagt att alla tycker det!
    men hon har ju gjort klart att hon inte behöver det, varför fortsätter du tjata då?
    Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)