• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • SilverEmma

Ullis - Wow! Det blir tufft men kan absolut gå om du ligger i! Stenhård VLCD och lite träning på det så borde det funka!

• lisalove
    ullis83 skrev 2011-04-06 15:12:05 följande:

Jag ringde till dom som ska operera mig och berättade att jag fått jobb som börjar i mitten av juni..hon preliminärbokade operation 19/5, under förutsättning att jag ska kan gå det jag ska gå ner

Så lite peppning ju tjejer, behöver gå ner 15-20 kg på 5 veckor(är det ens möjligt)

Det var hårda bud, men det kan gå. Mkt kan ju vara vätska också, så pröva att dricka vätskedrivade te nån dag. Vet att det har tipsats om det här i tråden. Kommer inte i håg vad det heter, men fråga på någon hälsokost. Lycka till!!
  • PruttPottan
    Sannalouise87 skrev 2011-04-06 08:26:43 följande:
    Nej, jag talar inte för alla. Talar för min egna del. Och jag skulle aldrig tacka nej till ett jobb för en op. Jag tycker det är dumdristigt när det faktistk är rätt svårt att få jobb i dagens samhälle. Men självklart gör var och en som dom vill!
    Beror ju på vad man säker för jobb och har för utbildning. För min del skulle jag kunna få jobb imorn, men nu vill jag inte jobba med det längre =)
  • Yaimie

Varför ska man gå ner fram till operationen?? Det är väl lite det som operationen är till för menar jag.. ? :P Hur mkt behöver man gå ner och varför?

• Sannalouise87
    PruttPottan skrev 2011-04-06 17:14:32 följande:
    Beror ju på vad man säker för jobb och har för utbildning. För min del skulle jag kunna få jobb imorn, men nu vill jag inte jobba med det längre =)
    Visst är det så! Skönt att någon har lätt att få jobb i alla fall Flört
    Jag har också jobb, men vill inte jobba med det...svårare att hitta nytt!
  • ullis83
    Yaimie skrev 2011-04-06 18:01:50 följande:
    Varför ska man gå ner fram till operationen?? Det är väl lite det som operationen är till för menar jag.. ? :P Hur mkt behöver man gå ner och varför?
    för att minska fettet på levern
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-06 15:56:19 följande:
    Ullis - Wow! Det blir tufft men kan absolut gå om du ligger i! Stenhård VLCD och lite träning på det så borde det funka!
    Kör modifast 800 kalorier om dagen..dock skulle jag inte träna, utan endast promenera en timme om dagen
  • ullis83
    lisalove skrev 2011-04-06 16:24:45 följande:
    Det var hårda bud, men det kan gå. Mkt kan ju vara vätska också, så pröva att dricka vätskedrivade te nån dag. Vet att det har tipsats om det här i tråden. Kommer inte i håg vad det heter, men fråga på någon hälsokost. Lycka till!!
    jag tänkte att jag kör modifast nu i två veckor först, men 2.5 liter vätska förutom det...hoppas på bra reslutat där
  • MizzPiggy

Hur långt tid har de tagit för er från bedömning till op? Ni som åberopat vårdgarantin eller de fria vårdvalet?

• Sannalouise87

MizzPiggy: 3 månader för mig! Skickade in egenremiss i slutet av januari och opas i slutet av april!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)