• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-05 16:38:42 följande:
    Maddisen - Nu händer det ju något! Hoppas det går bra då!
    Hej hoppas jag med, jag hoppas att han vill hjälpa mig att skriva remiss annars tar jag kontakt med kirurgen som hjälpte mig när jag hade hemorojder för han vill med att jag ska få magsäckoperation.
  • littlemisstrouble
    Maddisen80 skrev 2011-04-05 16:31:09 följande:
    Hej nu har jag äntligen fått en tid till slutmöte på överviktsenheten så ska be den läkaren skriva remiss till en magsäckoperation se om de fungera men tyvärr är ju väntetiderna långa. Den 2 maj ska jag dit .
    Va skönt att du har fått möte. Då är du påväg iaf
    Planering är a och o......
  • Maddisen80
    littlemisstrouble skrev 2011-04-05 16:56:39 följande:
    Va skönt att du har fått möte. Då är du påväg iaf
    Hej japp efter ett evigt tjat :)
  • monixxx

Usch vad trist det är, har stått stilla i 3 månader nu,,,jag vill ju ner ca 20 kg till,,har gått ner ca 35kg sedan i juli.... någon som kan komma med bra tips????

• littlemisstrouble
    Maddisen80 skrev 2011-04-05 16:57:21 följande:
    Hej japp efter ett evigt tjat :)
    ja det här tar ju vanligtvis ganska lång tid. min remiss skickades in i juni förra året. första mötet i augusti. nästa möte i december. op i mars
    Planering är a och o......
  • MizzPiggy

Hej allihopa! Idag damp det ned en tid för bedömning 11 maj, kan jag ringa tror ni o fråga efter återbuds tider?
    Det är mitt första möte med kirurgen.
    Alla här i tråden pratar om så många olika möten, hur många olika e de igentligen?
    Från första bedömningen till op?.
    Vill ju skynda på så mkt som möjligt,
    Är såklart villig o ta både återbuds tider för op och möjligheten att göra op i annat län en mitt....

• Maddisen80
    monixxx skrev 2011-04-05 16:59:01 följande:
    Usch vad trist det är, har stått stilla i 3 månader nu,,,jag vill ju ner ca 20 kg till,,har gått ner ca 35kg sedan i juli.... någon som kan komma med bra tips????
    Grattis till din viktminskning de är ju superbra jobbat,
  • Maddisen80
    littlemisstrouble skrev 2011-04-05 16:59:47 följande:
    ja det här tar ju vanligtvis ganska lång tid. min remiss skickades in i juni förra året. första mötet i augusti. nästa möte i december. op i mars
    Hej jo så de är lite tråkigt att de är så lång väntetid men men så är det.
  • Maddisen80
    MizzPiggy skrev 2011-04-05 17:20:31 följande:
    Hej allihopa! Idag damp det ned en tid för bedömning 11 maj, kan jag ringa tror ni o fråga efter återbuds tider?
    Det är mitt första möte med kirurgen.
    Alla här i tråden pratar om så många olika möten, hur många olika e de igentligen?
    Från första bedömningen till op?.
    Vill ju skynda på så mkt som möjligt,
    Är såklart villig o ta både återbuds tider för op och möjligheten att göra op i annat län en mitt....
    Hej ja de ska nog gå bra att ringa och fråga om de kan sätta upp dig på återbudslista.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)