• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • PruttPottan
    sockerdocka skrev 2011-04-02 12:26:00 följande:
    Nu blir jag arg på denna tanten jag talade med.
    Jag fick deras nummer av Aleris. och kopplade mej till vårdgarantin direkt. Ska faktiskt ringa dit på Måndag och prata med dom igen. För jag vill bli opererad så snabbt som möjligt.
    Men jösses vad bråttom, bara för att det finns en vårdgaranti så kan man ju inte riva upp himmel och jord. Det finns ju operationer som går före.
    Med din attityd kan jag förstå att de förhalar det.
  • sockerdocka
    PruttPottan skrev 2011-04-02 18:55:31 följande:
    Men jösses vad bråttom, bara för att det finns en vårdgaranti så kan man ju inte riva upp himmel och jord. Det finns ju operationer som går före.
    Med din attityd kan jag förstå att de förhalar det.
    Ja. Men jag få det överstökat så snabbt som möjligt. Jag är en sån som behöver rutiner och planering annars blir jag knäpp. Säger man en sak så är det så.
    Alla är olika.
  • J2010
    sockerdocka skrev 2011-04-02 12:09:27 följande:
    Åh vad bra för dej!
    Japp. Om man ville opereras i Landskrona så kunde de inte hålla vårdgarantin men om man accepterade att remissen skickades till andra sjukhus i kåne så kunde de hålla vårdgarantin.
    Därför kommer jag mest troligen bli opererad i Kristianstad.
    Jag fick min remiss skcikad till Ljungby, men vill ha inom skåne. Så dem skickade remissen till Landskrona. Väntade länge, dem skickade remissen till Kristianstad till aleris, men dem har oxå lång väntetid. Nu har jag fått i lund. Nu ska jag på bedöming nästa vecka. Jag har väntat drygt 1,5 år-
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-04-02 12:43:40 följande:
    När jag pratade med Aleris så var de jättepositiva och kunde lova mig operation inom två månader. När jag sen pratade med Landskrona så visade det sig att det inte var fullt så enkelt. Men detta är som sagt den informationen JAG fick, har Landskrona lovat dig något annat så får de se till att hålla det! Ring och prata med dem igen så att ni verkligen förstår varandra.

De flesta sjukhus har rökstopp inför en operation. Det är för din egen skull för att du ska läka så bra som möjligt. Där jag ska opereras har de rökstopp 4 veckor innan, men jag har redan varit rökfri en månad nu. Jag garanterar inte att jag inte kommer börja igen, men att sluta röka inför detta var enkelt. Att få opereras är viktigare än cigg. Den informationen får du lättast genom att prata med sjukhuset du ska opereras på. Eller slutar du röka nu och hoppas på en snabb op-tid.
    De är alltid så att läkarna säger olika jämt förstår inte de och man få alltid ringa och jaga dem .
  • Maddisen80
    littlemisstrouble skrev 2011-04-01 22:36:08 följande:
    nej verkligen inte. tänk va hemskt att vakna upp efter op och inte kunna andas ordentligt. det som hände mig var inte heller så roligt för visst fasen blir man orolig men men nu är ju allt bra.
    De är ju bra att de är bra med  dig ,de är skönt att höra
  • littlemisstrouble
    Maddisen80 skrev 2011-04-03 17:09:14 följande:
    De är ju bra att de är bra med  dig ,de är skönt att höra
    har varit inne och röntgat mig nu för jag fick så ont och hade feber. magsäcken (den gamla) tömmer sig inte som den ska riktigt för det är svullet efter op. har dock fått åka hem och behöver inte ¨åka in igen om jag inte blir akut illamående och vill kräkas. isåfall får man göra nån op som dränerar. MEN dom sa att jag troligtvis inte behöver oroa mig för detta eftersom svullnaden förhoppningsvis går ner.
    Planering är a och o......
  • sockerdocka
    J2010 skrev 2011-04-03 17:01:14 följande:
    Jag fick min remiss skcikad till Ljungby, men vill ha inom skåne. Så dem skickade remissen till Landskrona. Väntade länge, dem skickade remissen till Kristianstad till aleris, men dem har oxå lång väntetid. Nu har jag fått i lund. Nu ska jag på bedöming nästa vecka. Jag har väntat drygt 1,5 år-
    Har du åberopat vårdgarantin?
  • Mli79
    Jag tycker att min viktnedgång är lite konstig. Jag tränar ca 4 dagar i veckan, rör på mig ordentligt varje dag och håller lite koll på mitt intag med viktklubb.se. Ändå så går jag ned väldigt ojämt och långsamt, började efter en platå i hösten. Enligt dietisten på Ersta äter jag bra, ligger mellan 800-1300 kcal/dag. Enligt henne så ska vi räkna med att ha samma kaloriupptag nu som innan OP, vissa får sämre, vissa "anpassar sig" bättre.
    Jag har 5 kg kvar till mitt mål, och det hade jag tänkt skulle vara klart om 8 veckor, dvs på årsdagen av OP. Nu jäklar blir det hårdkörning dessa veckor!
  • SilverEmma
    Mli79 skrev 2011-04-03 21:50:21 följande:
    Jag tycker att min viktnedgång är lite konstig. Jag tränar ca 4 dagar i veckan, rör på mig ordentligt varje dag och håller lite koll på mitt intag med viktklubb.se. Ändå så går jag ned väldigt ojämt och långsamt, började efter en platå i hösten. Enligt dietisten på Ersta äter jag bra, ligger mellan 800-1300 kcal/dag. Enligt henne så ska vi räkna med att ha samma kaloriupptag nu som innan OP, vissa får sämre, vissa "anpassar sig" bättre.
    Jag har 5 kg kvar till mitt mål, och det hade jag tänkt skulle vara klart om 8 veckor, dvs på årsdagen av OP. Nu jäklar blir det hårdkörning dessa veckor!
    Det kan inte vara så att du får i dig för lite, då du tränar ganska bra också?
    Då var man fru då!
  • Mli79
    SilverEmma skrev 2011-04-03 21:54:30 följande:
    Det kan inte vara så att du får i dig för lite, då du tränar ganska bra också?
    Enligt dietisten så var min kalorinivå bra, men tanken slår mig ändå ganska ofta. Jag tänkte testa att äta väldigt näringsrik mat varje mål istället för bara frukt till mellanmål och se om det gör skillnad. Sålänge jag inte äter smågodis eller choklad (vilket händer, men inte särskilt ofta) så kommer jag ändå inte upp i mer kalorier än ca 1400/dag.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)