• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-02 11:57:37 följande:
    Ok! Jag skickade själv en egenremiss till Landskrona i januari och fick remissbekräftelse efter tre veckor. När jag ringde upp dem så sa de att de inte har någon möjlighet att hålla vårdgarantin då det är så många som vill opereras nu så det är ändå ett års väntetid även om jag åberopar vårdgarantin.

Jag körde på det fria vårdvalet istället. Jag ringde runt till olika sjukhus för att kolla deras väntetider och bestämde mig till slut för Carlanderska i GBG. Jag kontaktade dem i slutet av januari och fick en hälsodeklaration från dem som jag fyllde i och skickade tillbaka. Den 22:a mars fick jag samtal från dem med tid för inskrivning (provtagning, möte mm) den 12:e april och den 26:e april opereras jag.

Sa de i Landskrona att de kunde hålla vårdgarantin till dig?
    Åh vad bra för dej!
    Japp. Om man ville opereras i Landskrona så kunde de inte hålla vårdgarantin men om man accepterade att remissen skickades till andra sjukhus i kåne så kunde de hålla vårdgarantin.
    Därför kommer jag mest troligen bli opererad i Kristianstad.
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-02 12:01:43 följande:

Förresten...jag tror inte du kan räkna med operation till den 11:e juni ändå. När du åberopar vårdgarantin första gången så är det för att få träffa en kirurg, sen åberopar man väl igen för att få operation....så det kan ta 6 månader allt som allt. Eller har jag fått det helt fel för mig?

Detta är bara information jag har fått från Landskrona iallafall, om du har fått annan information så är det inte första gången de säger olika saker till folk och jag hoppas du kan få en operation så fort som möjligt. Vi vet alla hur det är att vänta.

Jo. Hon jag talade med sa att jag kan räkna med operation innan den 11 Juni.
    Hoppas dom inte ljugit för mej för jag avbokade min utlandsresa .....
  • SilverEmma
    sockerdocka skrev 2011-04-02 12:11:37 följande:
    Jo. Hon jag talade med sa att jag kan räkna med operation innan den 11 Juni.
    Hoppas dom inte ljugit för mej för jag avbokade min utlandsresa .....
    Ok...det var annan information än vad jag fick. Till mig sa dem att de inte kunde hålla vårdgarantin oavsett. Sen har jag kanske fattat det fel med dessa 3 månader, men det är så jag uppfattat det både från Landskrona och från andra jag pratat med.

Jag ville helst till Kristianstad nämligen, men de sa att det var ca ett års väntetid bara för att få remissen skickad dit. Det var i januari.

Det är fan konstigt att de säger olika saker till oss som ringer.
    Då var man fru då!
  • sockerdocka
    SilverEmma skrev 2011-04-02 12:18:44 följande:
    Ok...det var annan information än vad jag fick. Till mig sa dem att de inte kunde hålla vårdgarantin oavsett. Sen har jag kanske fattat det fel med dessa 3 månader, men det är så jag uppfattat det både från Landskrona och från andra jag pratat med.

Jag ville helst till Kristianstad nämligen, men de sa att det var ca ett års väntetid bara för att få remissen skickad dit. Det var i januari.

Det är fan konstigt att de säger olika saker till oss som ringer.
    Nu blir jag arg på denna tanten jag talade med.
    Jag fick deras nummer av Aleris. och kopplade mej till vårdgarantin direkt. Ska faktiskt ringa dit på Måndag och prata med dom igen. För jag vill bli opererad så snabbt som möjligt.
  • sockerdocka

Just det,
    Ännu en grej jag har tänkt på. Jag är rökare. Jag kan säkert sluta röka, men jag vill inte. jag tycker om att röka, det smakar gott och luktar gott.
    Måste man sluta röka innan man gör operationen?

• SilverEmma

När jag pratade med Aleris så var de jättepositiva och kunde lova mig operation inom två månader. När jag sen pratade med Landskrona så visade det sig att det inte var fullt så enkelt. Men detta är som sagt den informationen JAG fick, har Landskrona lovat dig något annat så får de se till att hålla det! Ring och prata med dem igen så att ni verkligen förstår varandra.

De flesta sjukhus har rökstopp inför en operation. Det är för din egen skull för att du ska läka så bra som möjligt. Där jag ska opereras har de rökstopp 4 veckor innan, men jag har redan varit rökfri en månad nu. Jag garanterar inte att jag inte kommer börja igen, men att sluta röka inför detta var enkelt. Att få opereras är viktigare än cigg. Den informationen får du lättast genom att prata med sjukhuset du ska opereras på. Eller slutar du röka nu och hoppas på en snabb op-tid.

Då var man fru då!
  • PetraD
    sockerdocka skrev 2011-04-02 11:46:57 följande:
    Alla remisser som blir skrivna i Skåne skickas till Landskrona. De har ca 24 månaders väntetid, om man inte vill utnyttja vårdgarantin. Remissen är skickad till Aleris som är privat men de har avtal med regionen. De opererar i Kristianstad.
    Några veckor efter att jag varit hos doktorn som skrev remissen hade det inte dykt upp någon bekräftelse i brevlådan så jag ringde Landskrona och hörde. Doktorn hade inte hunnit kolla på remissen men hon ställde mej i vårdgarantikön ändå. Vårdgarantin gäller från att de fått i remissen, vilket var den 11 Mars. Senast den 11 Juni är jag opererad.
    Nu väntar jag på att få tid till bedömningen,
    Jag är 22 år gammal. Är 167 cm lång och väger 118 kg.
    På aleris hemsida kan man läsa att man ska gå när 5% av sin kroppsvikt innan man ska opereras vilket betyder ca 5-6 kg för mej.
    Är lite orolis för dessa pulverdieter man ska gå på då jag sist fick hög blodsocker när jag försökte gå ner i vikt.

Finns det någon annan här som lyckats gå ner på annat vis innan operationen?
    jag flöt inte innan min op, gick ner 3kg på ca två veckor..
  • sockerdocka
    PetraD skrev 2011-04-02 13:46:28 följande:
    jag flöt inte innan min op, gick ner 3kg på ca två veckor..
    okej. vad åt du då?
    Hur mycket skulle du gå ner och på hur lång tid?
  • PetraD
    sockerdocka skrev 2011-04-02 14:00:20 följande:
    okej. vad åt du då?
    Hur mycket skulle du gå ner och på hur lång tid?
    kommer inte ihåg exakt hur jag åt... men försökte väl äta mycket grönsaker... röra på mig osv.. ingen speciell diet eller så..
    jag skulle gå ner ca 3-4kg på de två veckorna..
  • PetraD
    PetraD skrev 2011-04-02 14:13:14 följande:
    kommer inte ihåg exakt hur jag åt... men försökte väl äta mycket grönsaker... röra på mig osv.. ingen speciell diet eller så..
    jag skulle gå ner ca 3-4kg på de två veckorna..
    och hålla mig undan sött...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)