• Perpen

Gastric Bypass (GBP)

fms91 skrev 2012-10-04 20:04:30 följande:
    Jag måste fråga er och jag skäms så fruktansvärt! Jag fick min remiss skickad i början av Juni, i slutet av augusti var jag på info möte och har nu fått reda på att jag upp fyller kriterierna. Allt är bra och jag känner mig lugn. MEN nu till saken.. Jag fick hem ett papper där jag skulle fylla i min hälsodeklaration och då stod det "nuvarande vikt", ja det är väl samma tänkte jag men vägde mig för säkerhetsskull och jag har gått upp 5kg!!! Hur bedöms det då? Eller måste jag gå ner de 5kg innan jag träffar kirurgen? F*n säger jag bara.. 
    Jag hade också gått upp i vikt från att remissen skickades till att jag träffade kirurgerna. Tyckte det var jättejobbigt men de sa ingenting alls om det. Det var jag själv som kommenterade att jag gått upp och då sa bara en sköterska att det bara är bra att jag nu ska få hjälp av dem. :)
  • Perpen

Jag har en fråga till er som varit opade ett tag. När började er viktminskning minska? Det är snart 6 månader jag opererades och trodde att min viktminskning minskat lite då jag efter de första 3-4 månaderna inte gick ner lika mycket som i början, men nu helt plötsligt de senaste två veckorna har jag droppat 2-3 kg varannan vecka. Hur har det varit för er?

• Perpen

Tack för era svar, verkar som det är ganska indviduellt då. Jag har också många kilon kvar till normalt bmi, länge sen jag räknade på det men tror det är runt 40-45 eller nåt sånt, jag är dock gravid så kan nog inte räkna med att jag når normalt bmi på ganska länge. ^^

• Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-10-08 13:55:21 följande:
    Hur mycket då igentligen kan man räkna med att gå ner i veckan efter sin operation?
    Och hur tidigt efter operationen tycker ni man ska bli gravid?
    Jag kommer inte kunna vänta 1år efter operationen med att bli gravid.
    Kram 
    Som sagt är det individuellt. I början tappade jag 2-3 kg i veckan (säkert 4 kg också någon vecka). Men det är ju precis i början som man ofta tappar mycket och sedan minskar det ju allt eftersom. Ang. graviditet så borde du vänta så länge som möjligt, både för din egen skulle som för barnets skull, särskilt som du dessutom är så ung så du har ju tid på dig att få barn, det finns ju en anledning till att det finns vissa riktlinjer kring operationen. Min graviditet var inte det minsta planerad, faktum är att vi ansträngde oss för att jag inte skulle bli gravid men det blev som det blev ändå och kombinationen av operation och graviditet har i alla fall fått mig att stundvis må väldigt, väldigt dåligt, just nu håller jag bara tummarna för att bebisen ska må bra trots diverse vitaminbrister plus att kroppen är inställd på svält. 
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-10-10 20:01:01 följande:
    Hoppas dom 2åren kommer gå fort för er då:).
    Jag kan inte stå ut 1-2års väntan till har redan försökt nästan 2år för att få barn redan och har ju fått reda på av gyn att jag har PCO. 
    Så om man försöker bli gravid efter ca 3-5månader efter operationen så är de ju inte säkert att man blir gravid på en gång heller.
    Men om jag mår bra klarar av att äta som jag ska så finns de inget som hindrar en att bli gravid.
    Och man äter ju de man ska och vitamineran så svälter man sig inte och får inte näringsbrist. 
    Och att man kan kolla upp sig att allt är ok oftare hos bm med.

Säger som föregående talare, man får visst näringsbrist och kroppen hamnar visst i svältläge. Oavsett om du tar dina vitaminer eller ej. Jag blev som jag sagt gravid oerhört tidigt, jag oroar mig hela tiden för bebisen men ville inte heller göra abort (gjorde en abort när jag var 16 och vill verkligen inte göra om det). Jag blev inlagd på förlossningen en dag för dropp för att jag hade vätskebrist och näringsbrist och gud vet allt. De hade hittat en massa svältprodukter i urinen vilket hade gjort barnmorskorna oroliga, men efter kontakt med Aleris som opererade mig så fick vi veta att det är fullt normalt när man är opad, ketonerna (tror det hette så) som de hittade kan finnas kvar i upp till ett år för att kroppen svälter så himla länge. Så jo, trots vitaminer och även om man lyckas äta alla sina mål och dricka det vätska man ska så svälter kroppen, och jag kan för övrigt också påpeka att det är väldigt svårt att få i sig nog med vätska och mat. Jag har dåligt samvete varje dag för att jag aldrig lyckas äta eller dricka tillräckligt mycket längre. Bebisen tar ju som du säger så klart vad den behöver, men när en själv börjar må dåligt så finns det ju ändå en ganska stor risk att bebis också gör det. 
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-10-11 08:11:54 följande:
    Men att åka in och få dropp de kan ju en vanlig som inte är opererad få också.
    Ja de med de i urinen blir ju endå de blir ju om man går ner vanligt också och rätt snabbt ner i vikt.
    Man får ju göra färdiga matlådor och värma upp eller ha de klart i kylen/frysen.
    Och vatten i mellan.
    Konstigt att du inte mår dåligt om du inte får i dig den vatten du behöver.
    Jag mår dåligt om jag inte får i mig mina 3liter vatten. 
    Varje dag får jag i mig ca 7 dl vatten, och ibland ett glas mjölk också (räknar dock inte med någon vätska i maten då). Det är ungefär hälften av man måste dricka. Så har det varit det senaste halvåret och jo, jag känner av att jag inte får i mig tillräckligt med vatten. Kan känna mig jättetörstig men klarar ändå inte av att dricka för att det helt enkelt inte får plats i magen. Jag får ont i huvudet (troligtvis av vätskebrist) och huden är så torr att det kliar och svider ibland, så jo, visst känner jag av vätskebristen. Nu har jag haft tur och bebisen tycks ha fått tillräckligt med fostervatten i alla fall, men det är ju just det det handlar om när man blir gravid så nära inpå, det handlar om tur. Och även om man gör det lätt för sig med matlådor (vilket är jättebra, det körde jag mycket på i början) så betyder ju inte det att man klarar av att äta det. Ibland går det bara inte.

Jag förstår om du längtar efter barn, men se till att inte bara lyssna på solskenshistorier utan att även höra den andra varianten. Själv hör jag till de som verkligen har haft tur (trots att jag inte mått särskilt bra), i alla fall än så länge, men vi vet ju inte ännu om bebisen växer som den ska och får inte veta det förrän om en månad heller. Men bara för att några har tur så betyder inte det att alla har det. Å andra sidan så gäller ju det för graviditeter i största allmänhet, man kan ju vara icke-opererad och också råka ut för en massa saker, men riskerna är högre om man är opererad. Min bebis ligger till exempel i en hög riskgrupp för att ha ryggmärgsbrock p.g.a en vitaminbrist, de kollar naturligtvis efter sådant vid rul och hittade ingen defekt, men bara för att de inte lyckas se något misstänkt vid rul så utesluter ju inte det att risken fortfarande finns.

• Perpen

Kan även tillägga att vitaminbristen som ökat risken för ryggmärgsbrock beror helt och hållet på operationen.

• Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-10-11 13:23:33 följande:
    Men de är bra att du får i dig en del vatten endå ju. 
    Man får ju kämpa och de tar ju tid att kunna få i sig en del saker.
    Jo visst är de så att de går bra för en del och illa för andra.
    Men man ska ju inte tänka på att de inte kommer gå bra då blir man ju galen. 

Vad menar du med och hur kan ex vitamin brist göra att bebisen har större chans att få ryggmärsbrock?
    Äter du inte folsyra?

Folsyra ingår i den multivitamin som jag äter varje dag men den lilla mängden har inte varit tillräcklig, och att medicinera sig själv med receptfri folsyra från apoteket hjälper föga, så om du ändå tänker försöka bli gravid innan värdena blivit mer stabila så se verkligen till att du har koll på exempelvis folsyran. Du bör ta upp det med en läkare innan så att de åtminstone kan skriva ut folsyra på recept. Min kirurg skrev ut folsyra åt mig när graviditeten blev bekräftad (men jag var då redan i vecka 11) och sa att om jag skulle äta dem från apoteket skulle jag vara tvungen att ta minst 10 såna tabletter varje dag. 
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-10-11 14:05:57 följande:
    När blev du då gravid efter din operation?
    Jag har redan ätit folsyra över ett år för vi har ju försökt få barn men fick ju reda på att jag hade PCO och ingen äl. 
    Skyddar oss nu med kondom men vet inte hur länge jag orkar mer.
    Bara så ledsen att jag inte kan få barn.
    Jag har massa barn grejer men inget barn och alla runt mig har barn.
    Vad säger att jag inte skulle klara av att bli gravid så tidigt efter operationen,man få ju kolla upp sig rätt ofta med vitaminerna och se till att man får i sig allt vad man behöver per dag. 
    Det finns givetvis inget som säger att du inte skulle klara av att bli gravid tidigt efter operationen, men det finns samtidigt inget som säger att du faktiskt skulle klara det så det går ju faktiskt åt båda hållen.

Mitt fall är en smula ovanligt då jag blev gravid strax innan operationen (ca 1-2 veckor innan tror jag de kom fram till), efter operationen hade det varit omöjligt för vi var jättenoga att använda kondom eftersom jag var så rädd för att bli gravid (ironiskt nog var jag ju redan det). Innan operationen hade jag ätit P-piller men mitt recept tog slut strax innan operation och jag såg ingen mening i att skaffa nytt, vi slarvade med att skydda oss innan operation eftersom jag trodde att jag inte kunde bli gravid (hade bmi 50 och läkarna misstänkte även att jag hade pco), men tji fick jag. Jag har också många gånger tänkt att jag ska sköta maten och jag ska dricka rätt och allt det där, men det är sällan jag lyckas äta 6-7 gånger varje dag som jag fått som direktiv, oftast kommer jag bara upp i 4 måltider, ibland 5, så det är inte alltid det går även om man verkligen vill. Det är inte min mening att låta så negativ men det är faktiskt så det ligger till för min del. Sen finns det ju dem som klarar av alla mål galant, och de som klarar av betydligt färre. 
  • Perpen
    ChaosMum skrev 2012-10-11 15:26:36 följande:
    Har inte helt hängt med..

Är det överlag en risk att vi opade löper risk att drabbas av folsyrabrist under grav?
    Nja, det är väl inte direkt kopplat till enbart folsyra brist utan det handlar väl snarare om att vi får brister på det mesta, men som oftast går att kontrollera via vitamintillskott. Men under graviditet så "går det ju åt" mer folsyra, i alla fall just i början, och det i kombination med att kroppen har svårt att ta upp ämnen är väl ingen höjdare. Men jag måste tillägga att jag spekulerar och kan inte direkt hänvisa till någon forskning på ämnet eller så. Det enda jag vet är att jag själv, plus många andra opererade som blivit gravida har fått folsyra på recept för att folsyran på apoteket är så svag eller vad jag nu ska kalla det. Sen kan inte jag säga om min egen brist beror på graviditet i kombination av operation eller ej eftersom jag blev gravid innan op så alla värden/prover som tagits på mig har varit påverkade av både operation och graviditet, men jag vet ju inte vilket av dem två som påverkat bristen mest (men jag gissar på operationen) 

Herreguud vad rörigt det här blev! Förlåt!  Har pluggat vetenskapsfilosofi och metodik i 4-5 timmar idag så jag kan inte riktigt hålla isär tankarna. Hoppas det gick att begripa något av mitt babbel. Skäms
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)