• Perpen

Gastric Bypass (GBP)

Om du inte vet vilken vikt du ska ner till så kanske det kan vara en bra idé att ringa och fråga :)

• Perpen

Oj vad länge ni tycks behöva flyta. Jag vägde betydligt mer än så men behövde inte alls flyta så länge. Förvånad

• Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-11-06 15:23:48 följande:
    De gör ju de, men i dag känner jag att de har gått trögare en i går har varit jätte hungrig och sugen på ägg, dom åt ägg på min praktik platts till mellis i dag.

Jag vet dock inte hur mycket kcal de är i 2 ägg,någon som vet? 
    Hittade någonstans på nätet att ett kokt ägg innehåller ca 75 kalorier, så två ägg blir ju 150 kalorier då. Fast det beror ju lite på hur stora/små äggen är också. 
  • Perpen
    ad astra skrev 2012-11-12 01:24:44 följande:
    Hur länge var ni sjukskrivna från jobbet i samband med operationen?? Finns det något man ska tänka på i början när man blivit opererad? Jag ska jobba i en förskola så jag undrar hur bra det kommer att gå med att lyfta och ta hand om barnen och hur det kommer att bli för mig vid lunch mm... Jag skulle gärna höra era erfarenheter om hur det var att återgå till jobbet efter op.

Jah tror jag blev sjukskriven i en månad men tog aldrig ut den eller hur man ska säga. Jag pluggar på högskola så jag var bara hemma i ca 8 dagar sedan återgick jag till skolan. Är kanske inte riktigt samma sak som jobb (beroende på vilket jobb man har) men det jag upplevde som svårt/jobbigt var att hålla matrutinerna. Att äta tillräckligt ofta och komma ihåg att dricka där emellan. Så ett tips jag kan komma på är väl att verkligen se till att få in matrutinerna och att planera för dem eftersom det ska ta sin lilla tid att äta den också.
  • Perpen
    knoddens skrev 2012-11-19 20:14:02 följande:

I Kristianstad, har inskrivning kl 8 och opereras kl 9. Det är riktigt skönt att det går så snabbt så man inte behöver sitta där och va nervös.
    Där opades jag också :) Hade inskrivning vid typ 11 men opades inte förrän vid 15, jag hann bli fruktansvärt nervös under den tiden, men de är så duktiga och snälla där :)
  • Perpen
    knoddens skrev 2012-11-20 08:36:34 följande:

Kul att höra att dom är snälla :)
    Ja det är drygt med väntan. När åkte du hem?
    Jag sov över en natt och åkte hem på eftermiddagen dagen därpå. Var inte ens kvar på avdelningen ett helt dygn efter att jag opats (operationen var klar vid 16 och jag åkte hem vid 14- tiden dagen efteråt om jag inte minns fel). Men om man är orolig och känner sig otrygg osv så får man stanna längre, var en kvinna där som sov över två dygn för att smärtan gjorde henne orolig och rädd.
  • Perpen
    knoddens skrev 2012-11-20 20:34:52 följande:

Okej, det är skönt att man har möjligheten. Jag vill åka hem så fort som möjligt.
    Var bor du? Åkte du långt?
    Ja jag tyckte också det var skönt att få komma hem tidigt, jag hade med mig en bok plus att man fördriver en del tid med att promenera i korridorerna men det var ändå lite långtråkigt, kan tänka mig att dagen känns ännu långsammare om man opas tidigt (jag var den sista som opererades under min dag).. Jag bor i Halmstad så det var en bit för mig att åka. Åkte tåg till Kristianstad men när jag skulle hem efter op så blev jag hämtad av sambons moster :)
  • Perpen
    Dixabilly skrev 2012-11-23 08:10:51 följande:
    En fråga; sövs ni alla?

Det står att det finns olika alternativ. Har provar sömn, epidural och spinal förut.. Spinal är rätt bekvämt men sist jag skulle ha i det så fick dom inte in den för mina kotor var för täta.. Ska man testa igen eller sövas?
    Vad jag har hört så sövs man alltid. Men det kanske beror på vilket län man opas i. Måste ju vara ytterst obehagligt att vara vaken och klar i huvudet under en sån operation. :S
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-12-02 18:50:10 följande:
    Hjälp jag går inte ner i vikt av mina påsar jag tar.
    Jag har på nästan en månad gått ner 5kg.
    Och jag har 13kg kvar att gå ner till januari.
    hur ska jag göra?
    Sedan har de kommit så mycket snö här uppe och jag är livvrädd för att gå ut och gå vill inte ramla igen som jag redan har gjort två gånger.
    Snälla kom med tipps på hur jag kan göra. 
    Se till att drick massvis med vatten, fuska inte och drick minst 3 liter vatten varje dag, gärna mer. Och vill du inte promenera kanske du kan göra lite övningar hemma? Eller köpa ett månadskort på ett gym och låna gåbanden eller varför inte köra crosstraining? Är sjukt jobbigt ibland (fast det beror ju på vilket motstånd man har) men de är hyfsat skonsamt mot lederna. :) Eller så finns det kanske någon väg som inte är så hal? Snö behöver ju inte nödvändigtvis betyda halka. :)
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-12-03 18:30:28 följande:
    Jag vet inte hur jag ska göra med julmaten men blir nog att jag äter med sambons familj fär första julen med dom och sista julen innan operationen.
    Blev inge julfirande förra året så ser fram i mot denna.
    Gå upp i vikt av en dag tror jag inte jag gör lite vatten kanske men ska bara äta lite gott kött och sill.
    Broddar har jag men har ramlat endå tyvärr:(.
    Jag gillade inte Allevo när jag har smakat på dom men älskar  den när chockladpuddingen som finns att köpa på apoteket tar en sådan varje kväll:).
    Detta är inte inför operationen utan att jag ska gå ner en del innan jag vet datumet för dom sa att jag ska flyta i 6veckor men hoppas de kommer räcka med 2 veckor sen innan operationen.
    Kram 
    Om du har svårt för shaksen så kanske du kan prova naturdiets hungerkontroll. När jag gick på pulver och hade svårt att få i mig påsarna så ersatte jag något mål/dag med en sån. Jag tycker att de är jättegoda, särskilt om man dricker dem iskalla. Nackdelen är väl att de är lite dyra, kostar runt 23-26 kr/styck. Men de smakar betydligt bättre än pulver. 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)