• Perpen

Gastric Bypass (GBP)

Oj, skrev fel, heter ju inte naturdiet utan nutrilett. 

• Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-12-03 19:02:43 följande:
    Jag har några sådana i kylen men har inte råd att ta 4sådana per dag tyvärr annars skulle jag ah gjort de.
    Men jag hoppas jag går ner lite till innan jul för till januari någon gång har jag ju kvar 13kg att gå ner.
    Väger nu 136kg i morse och ska ner till 124kg till operations dagen.

Hur går de för dig då?

Om du menar flytet så flöt jag bara i 12 dagar om jag inte minns fel, opades i april. Flytet var segt så all heder åt er som måste flyta flera veckor, vet hur sjukt jobbigt det är sen jag gick på flytande kost i två månader vid ett dietförsök. Viktnedgången har dock stannat av för mig nu de senaste veckorna eftersom jag är gravid (v 35). 
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-12-04 15:17:32 följande:
    Hej på er här så ringde dom i från kirurgen i dag.
    Jag har fått operations datum de blir den 16januari samma dag som min sambo fyller år på:).
    Min mamma ska försöka komma upp också och vara här med mig.
    Men jag ska börja i morgon på pulver men har kört redan tre veckor eller ja helt på pulver denna vecka som var.
    Vet inte hur jag ska orka gå på pulver 6veckor till.
    Och över jul med.
    Kram 
    Förstår att det känns tungt. Men försök tänka på målet. Min systers barndomsvän fick också gå på flytande över julen men hon sa att det var såå värt det med tanke på vad som kom efteråt. Det handlar ju bara om en jul, den kommer tillbaka nästa år igen. :)
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-12-04 15:57:20 följande:
    Jo jag ska köpa på så gott jag kan men jag känner mig så nere nu har ingen orka eller någe alls helt slut i kroppen. 

Kanske jag behöver vitaminer men vet inte vilka jag ska köpa jag har Mitt val kvinna hemma kanske ska börja ta dom eller vad tror du/ni? 

Har man brist på järn så kan man känna sig trött, slö och hängig så det skulle ju kunna bero på det. Men sen så spelar troligtvis näringsbristen in också. Men när kroppen börjat vänja sig så brukar det kunna lätta lite, den första veckan med hel kur brukar vara värst sen vänjer sig kroppen mer. Men om du har mycket problem med tröttheten så kanske du kan ringa dietisten du haft kontakt med och höra om hon/han har något tips. Kanske kan vara järnet som saknas. Eller så kanske du kan prova rosenrot, det sägs vara energigivande om jag inte minns fel. Jag drack en rosenrotgegga när jag gick på flytande i två månader för att orka med jobbet. Det smakade fruktansvärt och gjorde mig alltid illamående men det piggade faktiskt upp lite också. Men prata med dietisten först. :)
  • Perpen
    miss lyckad skrev 2012-12-09 13:13:18 följande:
    Var ett tag sen jag var inne nu. Det är drygt 4 veckor sedan jag opererades och jag har börjat äta vanlig mat. Jag har dock problem med illamående. Jag mår illa i princip varje gång jag ätit. Är det någon som har något tips? Någon mat som är bättre eller sämre att äta?
    Jag tyckte det var lättare att äta kall mat i början. Tanken på att äta varm mat gjorde mig illamående. Fast det är kanske inte så kul att livnära sig på kall mat nu när det är vinter. Men kall och "mager" mat försökte jag äta för att inte trigga illamående. Hoppas det blir bättre för dig snart. ^^
  • Perpen
    mor2012 skrev 2012-12-16 15:14:01 följande:
    En liten fråga om plastikkirurgi efter OP någon som vet hur man går till väga för att söka detta, brösten är så hemska att jag inte vet vart jag ska ta vägen..mår verkligen piss , jag är 29 och ser ut som 60 typ dom e fruktansvärda :O(
    En vän till mig har alldeles nyss fått brösten godkända. Hon kontaktade sjukhuset där hon opererades om jag inte minns fel. Tror inte hon gick via vårdcentralen men det är nog olika beroende på vart man bor. Hon var dock redan lovad att få fixa brösten redan innan hon opererades men det gjordes ändå en ny bedömning efter gbp operationen. Men då har hon problem med att de är så stora så hon ska få en förminskning för att det inte ska skada ryggen osv. Det ska vara ganska illa tror jag för att man ska få en sådan op betald. Det är väl nog så svårt att få magen fixad efteråt. :( Men men, beror nog lite på vart man bor också. 
  • Perpen
    Sarilariz skrev 2012-12-25 13:23:03 följande:
    I övermorgon har det gått exakt en månad sedan jag opererades. Har "bara" gått ner 7.6kg. Jämför man med innan man opererades är ju det jättebra på en månad, men man läser om alla som går ner 20kg på en månad, och då känns det segt. Är rädd att jag inte skall gå ner mycket i vikt. Vägde 105.4 på op dagen. Gick dock ner 8.1kg på de två veckorna innan open med soppor. Skall man börja köra soppor igen eller ska man bara låta det ta sin tid?
    20 kg på en månad låter ju helt extremt. Jag hade tappat 20 kg efter typ 3-4 månader. 
  • Perpen
    Loth skrev 2012-12-27 05:48:52 följande:
    Har tänkt på en sak, efter op ska man ju käka en himla massa piller, men hur får man ner den om man i princip bara kan teskeda in vatten? I dagsläget känns de som jag behöver minst ett halvt litet glas vatten för att få ner mediciner öht :)
    Jag var också orolig för alla piller. Jag har väldigt svårt att svälja tabletter så när jag var på sjukhuset fick jag alvedon och sånt i flytande form. Smakade fruktansvärt men det var bättre än piller i alla fall. :) Sen börjar man ju inte ta vitaminerna mm förrän efter ett tag (så var det iaf där jag opades) och då klarar man att dricka lite mer (fast bara lite).  

I början när jag skulle ta de större tabletterna så brukade jag försöka svälja ner dem med maten, tex filmjölk när jag bara fick äta flytande kost, men nu tar jag dem vid lunch samt vid middag till maten för annars får jag inte ner dem men det funkar det med. :)
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2012-12-27 13:07:46 följande:
    Hej Nu är de 20dagar kvar till min operation i Hudiksvall.

Jag har 7kg kvar att gå ner av mina 18kg jag sammanlagt ska gå ner.
    Jag har gjort illa mitt knäs å kan knappt gå,så kan ju inte motionera.

Jag vet inte hur jag ska klara gå ner dom 7kg,är så rädd att den ställs in:/.
    Min kära mor kommer upp 40mil för att vara här en vecka med mig måste ju klara detta.

Har ju gått nu 3veckor på pulver och har 3kvar då men är endå rädd att jag kommer bli nekad operationen på inskrivnings samtalet den 8januari,av att jag inte gått ner som dom vill:/.

Snälla har ni några tipps på hur jag ska göra?
    Ska jag ringa dom igen eller hur ska jag göra. 
    Tror ni dom nekar mig operationen?

Kram

Kämpa på! Jag tror du kommer klara det. Om vi vrider lite på det så har du ju, om du har 7 kg kvar, faktiskt redan gått ner 11 kg. Och dessa 11kg har du ju gått ner på 3 veckor, då tror jag nog du klarar 7 kg på ytterligare 3 veckor. Förstår att det är kämpigt men det gäller att vara envis. Lycka till! :)

• Perpen
    Loth skrev 2012-12-27 18:27:57 följande:
    Perpen och ems87, tack för era svar! Det är ju sådana här småsaker man funderar på innan man själv är inne för operation :) Vad händer om ni klunkar vatten, eller dricker för mycket på en gång, gör det ont eller blir obehagligt då? Haha mitt största hang up är verkligen detta med vätska... Njuuuter ju av att kunna bälga vatten när man är sådär riktigt törstig. Man upplever inte extrem törst ibland då när man inte kan hälla i sig? Tänker varma svettiga sommardagar...
    Åh det där känner jag igen, jag älskar vatten och tycker det är så himla gott att bara svepa ett glas med iskallt vatten. Jag opades 25 april i år och efter ca 6 månader så kunde jag (oftast) utan problem ta flera mer eller mindre stora klunkar i rad. Jag kan dock inte svepa ett helt glas än men en vän till mig som opades för ett år sen har inga problem med att dricka upp ett glas vatten ganska snabbt.

De gånger jag druckit för mycket vatten så har det antingen kommit upp igen eller så har det gjort ont så jag har önskat att det skulle komma upp igen. Det är en balansgång som man lär sig så småningom. Har tex lärt mig nu att jag kan dricka större och fler klunkar på kvällarna än vad jag kan på morgonen när jag nyss klivit upp. :)
  • Perpen
    sextiotrekg skrev 2013-07-14 23:29:26 följande:
    Okej nu är jag fjantig men med min tur så händer nog de "värsta" Va händer med ens op om man blir gravid? Jag har inte sex så ofta (sist över ett år sedan) och tänkte absolut inte på skydd sist.. (Fredags natt) då ja köpt upp massa pulver nu inför op så är ja luspank och även om jag hade pengar eller killen så är de försent för att ta ett "dagen efter" imorgon. Jag kommer då inte kunna sova tills mensen kommer! :s Är de någon här som blitt gravid i väntan på op?
    Såg att det redan löst sig för dig men tänkte att jag svarar i alla fall om någon mer undrar.  Jag var nämligen gravid innan min operation. Det var inget som jag själv visste om och upptäckte det inte förrän 2 månader senare så jag opades. Men tack och lov gick allt bra även om jag mådde skit och trodde det berodde på operationen. Men om man vet om graviditeten och kirurgerna vet om den så skjuter de upp operationsdatumet. Att vara gravid och nyopererad är verkligen inget jag rekommenderar. 
  • Perpen
    MiaIa 90 skrev 2013-08-18 20:43:46 följande:
    Hej någon av er som har haft problem med magen att blivit förstoppad, hur har de känns då i magen. 
    Jag i onsdags åt jag kyckling kebbab tallrik och fick jätte ont i magen vid navelen som håll var jobbigt att gå upprakt ville gå lutad frammåt men när ajg la mig ner kände ja ginte av de alls.
    Och i fredags var de lite bättre men fortfarande jobbigt så kom hem tog laxeringsdroppar och katrin lommon sen har de varit bra.
    Var rädd att de skulle vara tarmvred fösts men ringde akuten och hon ajg pratade med sa att nej de har du inte efter som de blir bättre och att du kan göra nr2.

Hejsan, jag har inte direkt varit förstoppat men det händer att jag får rejält ont i magen ibland. Vet inte vad det beror på men ibland kan det plötsligt göra så ont att jag knappt vågar röra på mig, det händer inte jätteofta, i snitt kanske 1-3 gånger varje månad och när det gör så ont så brukar det inte hålla i sig någon längre stund. Tror att det beror på något jag ätit/ätit för snabbt kanske men vet inte säkert. 

Låter dock inte riktigt som om det du hade var förstoppning. Eller, i alla fall inte förstoppning som jag känner till för då ska det väl göra ont och vara besvärande även om man ligger ner? Men skönt att det blivit bättre i alla fall. 
  • Perpen

Ni som varit opade ett tag (typ runt ett år och längre) Hur mycket/vad/hur ofta brukar ni käka och dricka på en dag? Söker lite inspiration på vad jag kan äta osv, känner att jag tappat lite vad det gäller hur mycket/lite man ska äta av olika saker. Tar gärna emot förslag på rätter samt portionsstorlekar. :)

• Perpen
    kymaro skrev 2013-09-19 10:42:45 följande:
    Jag har nu äntligen gjort min bukplastik!! Och mår hittills väldigt bra :)
    Åh vad skönt! :)  Jag har funderat på att göra det också sen när jag gått ner klart och blivit viktstabil. Så nu har jag givetvis "tusen frågor". :) När opades du? Fick du bukplastiken genom landstinget eller betalade du själv? Ungefär vad kostade det isf? Vilka var det som opade/vart? :)
  • Perpen
    Perpen skrev 2013-09-19 12:50:25 följande:
    Åh vad skönt! :)  Jag har funderat på att göra det också sen när jag gått ner klart och blivit viktstabil. Så nu har jag givetvis "tusen frågor". :) När opades du? Fick du bukplastiken genom landstinget eller betalade du själv? Ungefär vad kostade det isf? Vilka var det som opade/vart? :)
    Oh glömde fråga hur länge du var viktstabil? Och om du har normalt bmi nu? :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)