• Näbbmusen

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 12:16
    Nu var jag för snabb på knappen =)

Jag vet att man ska kolla så att pälsen ser fin ut och att dom inte kliar sig mycket.
    Sen ska man kolla så att marsvinet inte har underbett och att framtänderna inte är för långa.

Några andra tips på vad som bör kollas för att få hem en liten frisk krabat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?
  • Impega

Att de är väldigt sociala och ska vara två.

• Ananasochäpple

Att marsvin är flockdjur, så man behöver köpa två marsvin så att det har sällskap av varandra. Det är det allra viktigaste! :)

• Diablo

Att tänka efter före, de kan bli upp till tio år tror jag!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Impega

De är också väldigt energiska och behöver utrymmen att springa runt på. Plus att de låter ganska mycket också.

• Näbbmusen

Här händer det saker =)

Jag två små kommer det självklart att bli med en mycket stor och rymlig bur!

Tack för tipset om att tänka efter före =) Har länge gått och tänkt på djur men det har inte kännts som att tiden funnits innan men nu känns det jättebra! Framför allt beslutet om att det blir marsvin eftersom att jag är säker på att dom kommer ge oss precis det som vi vill ha och vi kommer självklart att ge dom det dom vill ha och mycket mer!

• Impega
    Näbbmusen skrev 2011-02-16 12:19:50 följande:
    Här händer det saker =)

Jag två små kommer det självklart att bli med en mycket stor och rymlig bur!

Tack för tipset om att tänka efter före =) Har länge gått och tänkt på djur men det har inte kännts som att tiden funnits innan men nu känns det jättebra! Framför allt beslutet om att det blir marsvin eftersom att jag är säker på att dom kommer ge oss precis det som vi vill ha och vi kommer självklart att ge dom det dom vill ha och mycket mer!
    Marsvin gillar att vara ute och rejsa på golvet också.
  • Ananasochäpple

Om du ska välja ett friskt djur så ska du kolla så att den går med syskon/kompisar och ser ut att må bra . dvs, skuttar och leker, piper, kuttrar och hoppar ystra språng. Så som små marsvinsbebisar gör =) Den ska inte ligga och kura med uppburrad eller matt päls och matta ögon. Inga rinniga ögon eller öron. Ingen äcklig lukt eller kletigt bajs i pälsen. Det är bra att du ser om de äter och dricker.

• Ananasochäpple

Vi har tre marsvin. Ständigt öppen bur. Jag rekommenderar det! De bor lika mycket under köksskänken som i buren. Rekommenderar handdammsugare oxå. Då dammsugar man upp deras pluttar i ett huj. =)

• Näbbmusen

Dom små kommer självklart att få springa utanför buren några timmar varje dag och vi är även ute efter någont form av "staket" så att vi kan begränsa dom till kanske ett halvt rum så underlättar detta att låta dom vara lösa.

Nu var jag mest ute efter tips om vad jag ska kolla (och hur) när jag hämtar dom små liven för det är den punkten jag känner mig mest osäker på!

• Ananasochäpple

Jag skrev litegrann vad du kan kolla på. Hur du hämtar dem - oftast får man dem i en kartong eller låda, eller om du har med själv. Viktigt att ha hö i lådan så att de kan gömma sig. Lock på lådan är oxå en fördel, även om de troligtvis inte hoppar, utan ligger stel av skräck under resan. Men locket är för att känna sig tryggare. Bäst är att inte ta upp dem ur boxen under resan och egentligen ej heller hemma, utan vänta ut marsvinet/marsvinen tills den/det kommer ut av sig själv när den övervunnit rädslan. Mycket hö i buren som den kan gömma sig i, alltså inget hönät. Marsvin trivs med att äta höt från marknivå och ligga i det mycket =)

Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?