Ireth skrev 2011-02-18 10:53:48 följande:
#52 Vad roligt, vad blev det för några? :) När det gäller vattnet så ser du ju om det minskar i flaskan.. De kan ta ett tag innan de börjar dricka mer, små marsvin brukar inte dricka så himla mycket.
Var inte rädd för att börja introducera ljud för dem så småningom, så att de vänjer sig vid ljud kring buren. Det behöver inte vara knäpptyst :)
Ta upp dem varje dag, greja med dem så mkt som möjligt men korta stunder så blir de tama snabbare. Du behöver inte låta dem vara ifred till att börja med. När du ska plocka upp dem ur buren, närma dig hellre framifrån än bakifrån så att de ser dig. Många gör felet att liksom "jaga" dem i buren. Det kan ta ett tag innan de blir orädda, men så småningom kommer de lära sig vem som kommer med maten ;) Och det kommer även med åldern.
Det är 2 honor, skulle gissa på blandras ( dom blev tyvärr köpta i djuraffär, men ialla fall en bra sådan ). Dom är släthåriga och flerfärgade. Jag är urusel på raser och teckningar =)
Jaa jag hoppas att dom vågat dricka lite.. jag har ju aldrig sett dom utanför buren/höhagen utan att jag flyttat dem. Dom sitter bara blixtstilla stackarna!
Så du menar att det är helt ok att ta upp dom och klappa och försöka locka lite med en grönsak en liten stund? (rönsaken får ju självklart följa med dom ned i buren efter).
Ja jag tycker det låter så mycket när barnen 1,5 år och 3,5år leker men det kanske inte gör så mycket? Just nu står ju buren lite avsides men jag går dit med jämna mellan rum och hälsar med lugn röst. Kanske vågar jag flytta buren lite närmare centrum av hemmet ialla fall?