• Näbbmusen

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 12:16
    Nu var jag för snabb på knappen =)

Jag vet att man ska kolla så att pälsen ser fin ut och att dom inte kliar sig mycket.
    Sen ska man kolla så att marsvinet inte har underbett och att framtänderna inte är för långa.

Några andra tips på vad som bör kollas för att få hem en liten frisk krabat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?
  • standby

Tips för marsvin är att se till att de inte blir för mulliga, blir lätt överviktiga är min erfarenhet. Sen att man klipper klorna ordentligt och regelbundet, de "lockar" sig lätt.

Om man köper långhåriga och inte tänker ställa ut så tycker jag man ska klippa dem.

Marsvin är så mysiga och trevliga djur! Känsliga dock så små barn ska ej lyfta själva, sen får man passa för värme/kyla. Går dock utmärkt att ha i utebur på dagtid på sommaren.

• Näbbmusen
    Ireth skrev 2011-02-16 22:01:51 följande:
    Ringorm är inte farligt men det är mycket jobb att bli av med det och kräver mycket noggrann sanering... En mardröm för oss som föder upp och ställer ut kan man säga. Man kan aldrig vara helt säker på att inte få med sig ohyra osv hem när man köper djur... Men uppfödare har oftast mer koll än vad djuraffärer har på detta, och vet vad man ska kolla efter.

För att säkerställa ringorm krävs ett skrapprov hos veterinären. Det är inte ett ovanligt fenomen, därför ska man noggrannt kolla igenom djuren man köper. Det dyker upp hos registrerade uppfödare också, men när det är konstaterat så ska man hålla sina djur i karantän, dvs inte sälja vidare förrän de är behandlade.
    Jag håller tummarna för att vi ska slippa det där!
    Vi var och tittade på 2 grisar igår, tanken är att vi ska hämta hem dom imorgon om dom finns kvar!
    Dom var mycket pigga och glada, väldans energiska och åt massor med mat. Pälsen såg fin ut och inga rinniga ögon eller näsa. Glömde dock kolla tänderna!
  • Näbbmusen
    standby skrev 2011-02-16 22:09:55 följande:

Tips för marsvin är att se till att de inte blir för mulliga, blir lätt överviktiga är min erfarenhet. Sen att man klipper klorna ordentligt och regelbundet, de "lockar" sig lätt.

Om man köper långhåriga och inte tänker ställa ut så tycker jag man ska klippa dem.

Marsvin är så mysiga och trevliga djur! Känsliga dock så små barn ska ej lyfta själva, sen får man passa för värme/kyla. Går dock utmärkt att ha i utebur på dagtid på sommaren.

Vi ska åka iväg och köpa en köksvåg för att kunna väga de små och skriva upp.

Klippa klorna är ungefär 1 gång i månaden om jag förstått det rätt..

Neej barnen ska absolut inte bära själva..vill dom hålla/klappa så sitter vi ned på golvet! Det är framför allt efter barnens läggdags som grisarna kommer få utforska huset i lugn o ro =)
  • semlorna

Marsvin går faktiskt utmärkt att ha ute kortare stunder även på vintern sålänge dom har ett hus som är dragdritt och halmfyllt att värma sig i om dom vill. Vet en som hade sina marsvin i utebur året runt och när jag läste till djurvårdare var skolans marsvin ute även vintertid när vi städade inne.

Bor du i eller nära göteborg finns ett ställe med omplaceringsmarsvin. Annars kan du höra av dig till veterinärkliniker för det är väldigt vanligt att unga marsvin lämnas in för avlivning utan anledning. När jag var på klinik i ett par veckor kom det in två par marsvin som familjerna tröttnat på som jag omplacerade till nya hem (med familjernas medgivande såklart).

• Ireth

#34 Det är ej att rekommendera att ha marsvin ute vintertid då de absolut inte tål kyla och drag på samma sätt som kaniner. Det kan vara ute på sommaren, men om det ska vara dygnet runt så ska det vara hyfsat varmt även nattetid.

• Näbbmusen

Kom på en sak till.. en jätte dum fråga säkert =)

Vill marsvinen att man släcker lampan åt dom på natten? Och ska man tända lampan om man åker hemifrån och det kan hinna bli mörkt innan man är hemma? Eller bryr dom sig inte kanske..

• semlorna
    Ireth skrev 2011-02-17 10:57:16 följande:

#34 Det är ej att rekommendera att ha marsvin ute vintertid då de absolut inte tål kyla och drag på samma sätt som kaniner. Det kan vara ute på sommaren, men om det ska vara dygnet runt så ska det vara hyfsat varmt även nattetid.

Som sagt, min naturbruksskola hade marsvinen ute vintertid ibland när vi städade burarna både under sommar och vinter. Det går alldelles utmärkt sålänge dom har skydd mot drag och gott om isolerande halm i huset så de kan få upp värmen.
  • semlorna
    Näbbmusen skrev 2011-02-17 11:07:34 följande:
    Kom på en sak till.. en jätte dum fråga säkert =)

Vill marsvinen att man släcker lampan åt dom på natten? Och ska man tända lampan om man åker hemifrån och det kan hinna bli mörkt innan man är hemma? Eller bryr dom sig inte kanske..
    Vi hade tänt på dagarna ibland på vintern men är dom i ett rum med fönster får dom ljus och sol naturligt ändå. Hade inte tänt nattetid för då ska dom sova.
  • mikroE

Att de är rätt könsbestämda, till min systerdotters lycka och min systers olycka var en dag buren full av små marsvin en dag...

• Lady without tattoo

Du skall köpa två samt ha tid för dem.

Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?