• Näbbmusen

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 12:16
    Nu var jag för snabb på knappen =)

Jag vet att man ska kolla så att pälsen ser fin ut och att dom inte kliar sig mycket.
    Sen ska man kolla så att marsvinet inte har underbett och att framtänderna inte är för långa.

Några andra tips på vad som bör kollas för att få hem en liten frisk krabat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?
  • Näbbmusen
    Ananasochäpple skrev 2011-02-16 12:54:15 följande:
    Har du kollat blocket efter omplaceringsdjur? Du kan ju t ex köpa ett omplaceringsdjur och en bebis! Äldre marsvin har fördelen att de oftast är lugnare, tamare och gosigare. Att de redan har utvecklat tamheten alltså.
    Jag har nog gått igenom alla annonser på blocket men jag har inte hittat nåt som passar oss än.. vissa har jag inte fått svar ifrån och många är borta.

Självklart vill jag helst ha bebisar men är absolut inte omöjligt med att ta en 1-2 åring och en bebis. Är bara lite orolig inför eventuella problem mellan dom.

En tanke jag har är ifall det är möjligt att sätta ihop två bebisar från olika uppfödare om båda är mellan 6-9 veckor?

Att man kollar och tingar två stycken och sen hämtar dom samma dag.
  • Ananasochäpple

Ja, visst kan man göra det - ta marsvin från olika ställen alltså. Två bebisar brukar inte vara några som helst problem. Det är när det är två väldigt jämlika hanar som det KAN bli problem när de sedan växer upp och ska ordna rang emellan sig. Men det spelar alltså ingen roll om de har varit syskon eller kompisar från början eller ej.

Jag har haft två hanar tillsammans utan problem. Då var den ena lite större och starkare, så det föll sig naturligt med rangen. Två väldigt jämlika honor KAN oxå börja gnuffas. Men oftast löser sig det där med rangen utan problem. Men det är en process som flockdjur har, det ska man veta. Och det är ju ett ganska intressant beteende att studera oxå. :)

Får man vara nyfiken och fråga vilken typ av marsvin som ni fallit för? Marsvin är underbara djur :)

• Näbbmusen
    Ananasochäpple skrev 2011-02-16 13:16:30 följande:
    Ja, visst kan man göra det - ta marsvin från olika ställen alltså. Två bebisar brukar inte vara några som helst problem. Det är när det är två väldigt jämlika hanar som det KAN bli problem när de sedan växer upp och ska ordna rang emellan sig. Men det spelar alltså ingen roll om de har varit syskon eller kompisar från början eller ej.

Jag har haft två hanar tillsammans utan problem. Då var den ena lite större och starkare, så det föll sig naturligt med rangen. Två väldigt jämlika honor KAN oxå börja gnuffas. Men oftast löser sig det där med rangen utan problem. Men det är en process som flockdjur har, det ska man veta. Och det är ju ett ganska intressant beteende att studera oxå. :)

Får man vara nyfiken och fråga vilken typ av marsvin som ni fallit för? Marsvin är underbara djur :)
    Åhh det där svaret var ju härligt att höra, då är det inte lika svårt längre =)

Vi vill helst ha två honor men annars är kraven inte super höga. Dom är ju så söta allihop! Men det lutar ialla fall mer åt två släthårade.. då jag tycker att dom är finare. Sen velar jag fram och tillbaka om alla möjliga färger!
  • Näbbmusen

Är ringorm förövrigt ett vanligt fenomen man bör oroa sig för eller är det ovanligt? Sanering är ju ingen man gärna gör!

• Culete

Vad jag förstár är det rätt vanligt bland tex marsvin, hamster och kaniner (eller nágot sánt) och mkt smittsamt dem emellan och kan ocksá smitta via kontakt med djur eller deras tillbehör till människor.
    Jag hade ingen aning om att det var det utan jag trodde ju ena marsvinet hade bitit det andra.
    Jag märkte att min dotter hade fátt ett skumt märke pá armen och jag hade i min tur fátt ett enormt runt märke pá halsen - i strl av en femkrona, som kliade sá in i bomben. (Dom brukade gosa med mej uppe vid halsen)
    Jag misstänkte fortfarande inte marsvinen men förstod inte vart det kom ifrán och sen sá sa min systerdotter som var här pá besök (och gick jordbrukslinje) att det ság PRECIS ut som ringorm (som hon sett pá bl.a. kor)
    sá vi googlade och Jajamensan, exakt! Gick till apoteket och hon i disken fick en chock när hon ság mitt märke och sa att det defenitivt var en svampinfektion.

Dá vi googlade fick vi ju fram att det var marsvinen vi fátt det ifrán, och att dom sár som de hade var just svampen och inte bitmärken. Det spred sej pá dem sen och báda gick runt och kliade sej.

Inkubationstiden tror jag var ca 2 veckor men när det väl bröt ut sá gick det snabbt.
    Och behandlingstiden var jätteláng, samt att vi fick fortsätta behandla en bra tid efter pga att rötterna under huden inte syns men kan ge upphov till nya utbrott.

Min dotter fick aldrig pá fler ställen än sin arm, men jag fick utöver den pá halsen senare pá armbágen, ovanför bröstet, ryggen/svanken etc...
    Tydligen sprids det inte lätt mellan människor men dock om du kliar kan du flaga och det kan slá rot pá nya ställen- det var nog vad som skedde i mitt fall...

Fruktansvärt var det verkligen...

~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Plutt BF 09/11 ~~
  • Näbbmusen
    Culete skrev 2011-02-16 13:33:14 följande:
    Tillägg, typiskt för ringorm är att det blir en rödare kant runtom svampinfektionen...
    www.horsezone.se/bilder/ringormM.jpg

Det låter ju riktigt hemskt det där! Synd att ni råkade ut för det! Har ni några nya marsvin idag?

Förhoppningsvis kan jag köpa marsvin från uppfödare, det är främst där jag letar. Dock kommer dom inte vara med i SMF men det ska nog gå bra ändå!

Jag är jätte tacksam för alla svar och råd!

• Culete

Nej vi har inga nya marsvin. Det tog emot att inte hämta ut dom andra men eftersom vi endast hade dom en mánad och dom senare var pá behandling i 2 sá hade vi inte hunnit fästa oss för mycket. Jag och min man valde dá att inte ta nágra risker. Vi har dock djur sá det räcker ;)
    Fiskar, fáglar, leguaner, hund och ráttor.... =)

~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Plutt BF 09/11 ~~
  • Näbbmusen
    Culete skrev 2011-02-16 19:00:53 följande:
    Nej vi har inga nya marsvin. Det tog emot att inte hämta ut dom andra men eftersom vi endast hade dom en mánad och dom senare var pá behandling i 2 sá hade vi inte hunnit fästa oss för mycket. Jag och min man valde dá att inte ta nágra risker. Vi har dock djur sá det räcker ;)
    Fiskar, fáglar, leguaner, hund och ráttor.... =)
    Låter som att det var ett bra val för er del =) Ni verkar ha gott om sällskap där hemma ändå! Solig
  • Ireth

Ringorm är inte farligt men det är mycket jobb att bli av med det och kräver mycket noggrann sanering... En mardröm för oss som föder upp och ställer ut kan man säga. Man kan aldrig vara helt säker på att inte få med sig ohyra osv hem när man köper djur... Men uppfödare har oftast mer koll än vad djuraffärer har på detta, och vet vad man ska kolla efter.

För att säkerställa ringorm krävs ett skrapprov hos veterinären. Det är inte ett ovanligt fenomen, därför ska man noggrannt kolla igenom djuren man köper. Det dyker upp hos registrerade uppfödare också, men när det är konstaterat så ska man hålla sina djur i karantän, dvs inte sälja vidare förrän de är behandlade.

Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?