Ananasochäpple skrev 2011-02-16 13:16:30 följande:
Ja, visst kan man göra det - ta marsvin från olika ställen alltså. Två bebisar brukar inte vara några som helst problem. Det är när det är två väldigt jämlika hanar som det KAN bli problem när de sedan växer upp och ska ordna rang emellan sig. Men det spelar alltså ingen roll om de har varit syskon eller kompisar från början eller ej.
Jag har haft två hanar tillsammans utan problem. Då var den ena lite större och starkare, så det föll sig naturligt med rangen. Två väldigt jämlika honor KAN oxå börja gnuffas. Men oftast löser sig det där med rangen utan problem. Men det är en process som flockdjur har, det ska man veta. Och det är ju ett ganska intressant beteende att studera oxå. :)
Får man vara nyfiken och fråga vilken typ av marsvin som ni fallit för? Marsvin är underbara djur :)
Åhh det där svaret var ju härligt att höra, då är det inte lika svårt längre =)
Vi vill helst ha två honor men annars är kraven inte super höga. Dom är ju så söta allihop! Men det lutar ialla fall mer åt två släthårade.. då jag tycker att dom är finare. Sen velar jag fram och tillbaka om alla möjliga färger!